معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره رفتار ترافیکی رانندگان تهرانی، ساعات اوج ترافیک پایتخت و رانندگی خانم ها توضیحاتی ارائه کرد.

عین اله جهانی

همشهری آنلاین: سرهنگ عین اله جهانی در گفت و گو با همشهری آنلاین گفت که رانندگان زن در 90 درصد تصادفات رانندگی مقصر نیستند. او همچنین در این گفت و گو به روزها و ساعات کم ترافیک شهر تهران هم اشاره کرده است. مشروح گفت و گوی ما با این مقام پلیس راهور را بخوانید:

بعضا شائبه‌ای مطرح می‌شود که هر جا پلیس هست ترافیک هم هست. پلیس این موضوع را قبول دارد؟

نه، چون جمله بهتر این است که بگوییم «هر جا که ترافیک هست پلیس هست». چون وظیفه ما این است که اگر گره ترافیکی به وجود آمده یا ترافیکی شکل گرفته آن را حل و فصل کنیم. مثلا در تهران در مسیر شمال به جنوب اتوبان شهید صیاد شیرازی، پلیس ورودی به سبلان را می‌بندد تا ترافیک خیابان گلبرگ و جانبازان را مدیریت کند یا در پل نصر بزرگراه همت به سمت غرب پلیس حضور پیدا می کند تا بار شرق به غرب همت را کنترل کند. چون اگر پلیس بار ترافیکی نقاط پر ترافیک را کنترل نکند حوادث مختلفی را شاهد خواهیم بود.

این حرف شما درست است اما بعضی مواقع در مسیرهایی کمتر ترافیک وجود دارد اما بعضی ساعات یا روزهای خاص ترافیکش بیشتر می شود. مردم بیشتر به این بخش حساس هستند که فکر می کنند در آن ساعات یا روزهای خاص حضور پلیس باعث تراکم بیشتر ماشین ها شده است؟

خب در یک جایی ممکن است تصادفی شده باشد یا یک وسیله نقلیه نقص فنی پیدا کرده باشد که این باعث افزایش بار ترافیکی و طولانی شدن مسیر ترافیک شود. در این مواقع یا مردم تماس می گیرند یا پلیس با دوربینها متوجه وجود مشکل در مسیر می شود که حضور پیدا می کند. برای همین لزوما همه راننده ها ممکن است متوجه آن حادثه تصادف یا خرابی خودرو نشوند و فقط حضور پلیس را ببینند.

آیا ترافیک شهر تهران در روزهای مختلف با هم تفاوت دارد؟ گاهی احساس می شود که بعضی روزها تهران خلوت تر است.

بله این واقعیت دارد. مثلا در معابر شهر تهران صبح های چهارشنبه کمی نسبت به روزهای دیگر خلوت‌تر است. پنج شنبه ها و جمعه ها هم طبیعتا روزهای خلوتی داریم. اما شنبه تا سه شنبه بار ترافیکی صبح ها بسیار زیاد است.

دلیل اینکه چهارشنبه صبح‌ها خلوت است چیست؟

پلیس درصد یا آمار مشخصی از تعداد خودروهایی که چهارشنبه تردد نمی‌کنند ندارد اما ممکن است برخی افراد چهارشنبه سر کار نروند یا بخواهند خارج از تهران بروند و... همین کافی است که ترافیک روان تر داشته باشیم.

پس چهارشنبه‌ها نسبتا خلوت تر است؟ 

من فقط ترافیک صبح را گفتم. برعکسش هم وجود دارد. اینکه ترافیک معابر و مسیرها در ساعات بعداز ظهر روز چهارشنبه سنگین تر است. دلیلش حجم خودروهایی است که بعد از پایان کار از تهران می خواهند خارج شوند. حالا جالب است درباره اوج ترافیک هم یک موضوعی را به سوال شما اضافه کنم آن هم این است که بدترین روزهای ترافیکی ساعات آغازین بازش ها در تهران است. کافی است چند قطره باران ببارد تا خود به خود خیابان ها قفل شود.

کدام رفتار ترافیکی مردم تهران برای پلیس آزار دهنده است؟

همه رفتارها (خنده) البته آنهایی که توقف های سد معبری دارند (توقف در حاشیه تقاطع ها، ایستگاه های اتوبوس و پارک دوبله) این توقف ها ترافیک بسیاری ایجاد می کنند. دومین موضوع استفاده از تلفن همراه است که کم کم دارد به عادت غلط در حین رانندگی تبدیل می شود و سرمنشا بسیاری از تصادف هاست.

در جواب سوال بالایی گفتید همه رفتارهای ترافیکی رانندگان تهرانی اذیت کننده است واقعا رانندگان تهرانی چیز تعریف کردنی ندارند؟

من شوخی کردم. اما واقعیتش این است که جدا از برخی رفتارهای مشکل ساز ترافیکی برخی افراد، در مجموع رانندگان تهرانی نسبت به رانندگان خیلی از شهرها و استان‌های دیگر از انضباط بیشتری برخورداند که اگر این نبود واقعا نمی شد ترافیک تهران را کنترل کرد.  برای اثبات این حرف من هم می توانید هنگام رانندگی دقت کنید ببینید رانندگان با پلاک تهران و سایر پلاک ها چگونه در سطح شهر تردد می کنند.

پلیس خیلی مواقع از رانندگی زنان تعریف می کند اما خیلی از رانندگان در سطح شهر این موضوع را باور نمی کنند.

ببینید رانندگان زن همیشه با احتیاط بیشتری نسبت به مردان رانندگی می کنند. در حقیقت دقت بیشتری نسبت به رعایت مقررات دارند بر همین اساس با در نظر گرفتن تعداد رانندگان زن واقعا اینطور است که آنها وضعیت رانندگی مناسب تری دارند.

مردها می گویند زن‌ها چون می ترسند اینطور رانندگی می کنند.

اصلا اینطور نیست. من به عنوان پلیس می گویم که خانم ها در امر رانندگی احتیاط و دقت بیشتری به خرج می دهند. اگر بخواهم با جزئیات بیشتری بگویم اینطور است که رانندگی خانم ها یکسری اصول رانندگی تدافعی را در بر دارد یعنی رانندگی شان به نحوی است که پیش بینی خطرات را می کنند و متناسب با آن خطرات رانندگی می کنند. پس این را باید بپذیریم که رانندگی خانم ها برخلاف مردان تهاجمی نیست. خانم ها عجله و شتاب زیادی در رانندگی ندارند و این به خاطر انضباط بیشتر آنهاست.

در آمار تصادفات وضعیت خانم ها چطور است؟

عجیب است که بدانید خانم ها در تمام تصادف های ثبت شده کمتر از 10درصد مقصر هستند. یعنی در هر 10تصادف فقط در یک تصادف یک خانم مقصر بوده است و این حد از دقت و انضباط در رانندگی واقعا جای تشکر و قدردانی دارد.

کد خبر 652454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 13
    ایشون مسئول هستند باید هم اینو بگن اما واقعیت اینه که رانندگی اکثر خانم ها افتضاحه سر رانندگی که خیلی هاشون در حال آرایش , بازی با موبایل و ... هستند یکهو می بینید تو لاین 3 سرعت با 40 تا داره می ره با خودش سرگرمه ! و در تصمیم گیری ها خصوصا خروج از بزرگراه ها , تغییر لاین , گردش و ... بشدت دچار مشکلن یا از سر ترس یکهو ترمز ناگهانی می کنن یا مثلا می بینید یک خیابان ترافیک شده جلوتر می رید می بینید یک خانم نمی تواند پارک کند یا از جای پارک دربیاد ! البته که رانندگان خانمی هم داریم که از آقایان بهتر می رونن اما واقعا استثنا هستند اگر تصادفاتشان کمتره بخاطر ترس آقایان از رانندگی این هاست که نزدیک نمی شن !
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 6
    پس اگه این حرفی که میگی درسته احتمالا او یه دونه که مقصر خانم بوده جفت خودرو ها رانندشون زن بوده. ححححححححح
  • ایرانی IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 4
    بله زنها مقصر نیسنتند، ولی موجب ۵۰درصد تصادفات شهری هستند
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 8
    موافقم با نظرات جناب سرهنگخانمها در رانندگی با احتیاط تر هستند و با دقت تر
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 11
    زنان اصلا بهتر و با احتیاط رانندگی نمی کنند بلکه اکثرا با ترس و آهسته رانندگی می کنند و موجب آزار سایر رانندگان هستند که این با احتیاط خیلی فرق دارد . و خیلی جاها هم پلیس با بستن مسیر ها ایجاد اختلال در ترافیک می کند ترافیک علمی است که در تخصص پلیس نیست لیکن ایشان متاسفانه دخالت می کنند
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 20
    محافظه کار بودن خانم ها در رانندگی و حتی فعالیت های روزانه و علایق آنها بر خلاف مردان که مثلا ورزش های پر هیجان و خطرناک تر رو انجام میدن مثل بکس،‌ کشتی کج ‌و ورزشهای مارشال آرت و مسابقات اتومبیل رانی خطرناک .پرش از ارتفاع و …به دلیل تستسترون هست که متمایز میکنه رفتار و ریسک پذری خانم ها و آقایان رو و چیز بدی نیست ،طبیعت و اختلاف بین این دو جنس هست . و هیچ کدوم رو نباید به خاطر این تفاوت های طبیعی سرزنش کرد.‌
  • یک دوست IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 3
    درود بر شرف و صداقتت
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 16
    ماشالا این همه فمنیست و دیسلایک :) همینه همه تو صف مهریه ان جدیدا :) خانم‌های نسل جدید دیگه کامل مخالف هر نوع اظهار نظر آقایان هستند. ‌بکوبید دیسلایک قشنگه رو :)
    • شیر زن IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 5
      از رو دیس لایکات جوابتو گرفتی دیگه لازم نیست من بهت چیزی بگم:)
    • کوزت IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 4
      اگه طرفت رو درست انتخاب نکنی معلوم هست میری تو صف مهریه. والا ما دیشب بیرون بودیم یه آقایی از فرعی چنان باسرعت ماشین رو آورد تو خیابون اصلی که نزدیک بود بخوره به ما چنان دادی زدم سرش که فیوز پَروند همون جا وایساد تا ما رد شدیم.
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      3 1
      دیگه مملکت الان مال شماست . مردا باید بازنشست شن . کل امورات هم تقدیم شما بشه :) نسل مرد های دهه ۶۰ حیف شدن:) ما ۵۰ سال دیر به دنیا اومدیم گذشت اون زمان که مرد نقش مرد خونه رو داشت و مرد بود! ،‌خانم هم خانم خونه بود هم رفتار زنانه داشت .‌ این سوشیال میدیا و ایسنا و … نقش سنتی آقایان و خانم هارو عوض کردند .الانم که دینا به کام شماست شاد باشید :) آقایون هم که ماشالا بینی عروسکی عمل می‌کنند و …هی روزگار :)
  • احمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 5
    چقدر زن ستیز داریم اینجا
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    3 3
    اکثر خانم ها تو وارد شدن از فرعی به اصلی و هم چنین عبور از تقاطع های فرعی (که چراغ راهنمایی نداره) بی احتیاط هستند.
  • علی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 1
    پلیس راهور لحظه شماری میکنه برای برداشته شدن سهمیه کارتهای سوخت که بعد از عید اتفاق می افته و نقش زیادی در کم شدن ترافیک و آلودگی هوا داره.
  • عباس IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 0
    سلام هرجا هم ترافیک نباشد با آمدن پلیس ترافیک سنگین درست می شود من از کنارگذر پل گیشا با ترافیک روان به سمت شرق رفتم همزمان یه ماشین پلیس رسید و تابلو به دست رفت کنار گذر گیشا من رفتم ۷دقیقه بعد برگشتم دیدم ترافیک سنگین و قفل شده در کنار گذر تشکیل شده چون جلو ماشینها را می گیرند دیگه تا ساعت ۸الی ۹شب نمی تونند ترافیک را باز کنند یا خیابان جردن اسفندیار جلو ماشینهای اسفندیار را می گیرند ترافیک سنگین و قفل شده اسفندیار را درست می کنند