امکانات و تجهیزات پایتخت برای استفاده بانوان شهر تقویت و آماده می‌شود. رونمایی از رویداد ریحان‌شهر و افزایش بوستان‌های بانوان تا پیش از پایان سال 1401و ارتقای کیفیت خدمات در مجموعه‌های مخصوص بانوان و دختران، گویای اتفاق‌های جدیدی در حوزه بانوان است.

مریم اردبیلی

همشهری آنلاین- زهرا کریمی: میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و هفته بزرگداشت زن و مقام مادر و تقویت زیرساخت‌های اماکن مخصوص بانوان بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با مریم اردبیلی، مدیر امور بانوان شهرداری تهران داشته باشیم.

با توجه به فرارسیدن روز مادر و روز زن چراغ گفت‌وگو را با همین مناسبت آغاز می‌کنیم؛ اینکه برای ارج نهادن به مقام والای زن، چه خبری به‌عنوان هدیه برای زنان پایتخت دارید؟

خبر خوب آنکه در این هفته به‌طور ویژه خدمات خاص برای بانوان درنظر گرفته شده است؛ به‌طوری که با توجه به رایزنی‌هایی که با سایر بخش‌های دیگر در شهرداری انجام شده از امروز در برخی از اماکن یکسری خدمات در شهر به‌صورت رایگان یا با تخفیف نیم‌بها در اختیار بانوان قرار می‌گیرد. امروز خانم‌ها می‌توانند از متروی تهران به‌طور رایگان استفاده کنند. همچنین بازدید از برج میلاد، استفاده از فضاهای گردشگری و فرهنگی مجموعه عباس‌آباد و بازدید از موزه‌های شهرداری رایگان است. از سوی دیگر مجموعه برنامه‌های متنوعی با شعار «زندگی کن که زندگی‌بخشی» در سطح شهر تهران برگزار می‌شود. برپایی بازارچه دست‌سازه‌های زنان سرپرست‌خانوار، جشن در بوستان‌ها، شهربانوها و شهردخت‌ها، رویدادهای فرهنگی- هنری با موضوع تهران خانواده (در قالب تو ترجمان جهانی بگو چه می‌بینی؟) و برگزاری جشنواره مادران مهر در قالب دیوارنگاره فرهنگی هنری زنان ازجمله این برنامه‌ها در این هفته است.

چه اقداماتی برای تقویت فعالیت مجموعه‌های مخصوص بانوان در شهر انجام شده است؟

خوشبختانه مدیریت شهری برای بانوان در شهر فضاهای خوبی را جهت فعالیت اجتماعی تدارک دیده؛ به‌طوری که بوستان‌های بانوان، شهربانو و شهردخت ازجمله این فضاهاست. تهران ۲۲ شهربانو دارد که برای تقویت این فضاها ازجمله شهربانوها، شهرداران مناطق از 2ماه پیش در حال تکمیل و بهسازی فضاها برای بازگشایی و بهره‌برداری از آنهاست. در طول این هفته با بازگشایی بسیاری از شهربانوهای مناطق و سایر مجموعه‌های این بخش شاهد رونق آنها هستیم. یکی دیگر از برنامه‌ها این است که بتوانیم مراکز کوثر را دوبرابر کنیم. اکنون ۹بوستان ویژه بانوان در تهران وجود دارد و برنامه‌ریزی بر این است که ۵تا ۷بوستان ویژه زنان دیگر نیز اضافه شود. همچنین به‌زودی ۵بوستان ضمن فعال‌سازی و رفع ایرادهای زیرساختی با تصویب شورای اسلامی شهر تهران به نام‌های بانوان اثرگذار و برجسته شهیده، خیر و فعالان اجتماعی نامگذاری می‌شود. البته برخی از بوستان‌های بانوان در شهر نیاز به بهسازی و مسائل عمرانی دارند تا بانوان با امنیت و ایمنی در آنجا اوقات‌فراغتشان را به‌صورت مادر - دختری، تجمع دختران جوان و مادربزرگ‌ها و نوه‌های دختر بگذرانند.

خدمات رایگان شهرداری به بانوان پایتخت | اردبیلی: نگاه زنانه می‌تواندبه حل چالش‌های شهر کمک ‌کند

برای حضور بانوان در پست‌های مدیریتی چه برنامه‌هایی تدبیر شده است؟

در شهرداری تهران ۱۱هزار و ۴۰۰پرسنل خانم مشغول به کارند. برخی از بانوان با توجه به تجربیات میدانی و نظری دارای تخصص‌های ارزشمندی هستند و سعی ما بر این است که توانمندی بانوان را ارتقا ببخشیم و آنها را به تعدادی از مجموعه مدیران شهرداری معرفی کنیم. معتقدیم نگاه زنانه می‌تواند به حل چالش‌ها در شهر کمک کند.

براساس آمار ۷۰درصد بانوان تهرانی خانه‌دار هستند. چگونه می‌توان از ایده‌ها و استعدادهای زنان خانه‌دار در مدیریت شهری بهره ‌برد؟

درواقع، استفاده از توانمندی بانوان در قالب طرح‌های متنوع مشخص می‌شود؛ به‌عنوان مثال، طرح ریحان‌شهر یکی از همین نمونه‌هاست که چند هفته پیش از آن رونمایی شد. درواقع مشارکت بانوان شهر را برای بهبود وضعیت شهر، محله و زندگی شهری نیاز داریم و در همین راستا در حال زمینه‌سازی‌ و ریل‌گذاری آن هستیم. در ماه‌های آینده با اجرای این طرح، شهروندان شاهد خواهند بود که زنان شهر تهران چگونه با طرح ایده‌های ارزشمند قدمی در راستای فعالیت‌های اجتماعی بانوان، بهبود وضعیت خانواده، وضعیت محله و شهر برداشته‌اند. به‌طور حتم وقتی ایده‌ها، طرح‌ها و مدل‌های بانوان با موفقیت اجرا شود، آنها تبدیل به مدل‌های ماندگار و اثرگذار خواهند شد. درحقیقت رویداد ریحان‌شهر بر همین مبنا شکل گرفته و رنگ و بوی زنانه مردمی به فعالیت‌های مدیریت شهری می‌بخشد. آرزوی ما تحقق شهری است که برای بهبود وضعیت آن، شاهد تأثیر تک‌تک شهروندان به‌ویژه بانوان باشیم که شهری مردمی‌تر و خانواده‌محورتر خلق کنند و خواهان آن هستیم تا اثر انگشت همه بانوان شهر را در آینده شهر تهران شاهد باشیم.

کد خبر 651954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha