همشهری‌آنلاین: همایش نگاهی به فرهنگ و جامعه آلمان سه شنبه 16 مهر 1387 آغار شد

همایش نگاهی به فرهنگ و جامعه آلمان در دانشکده مطالعات جهان با سخنرانی معاون طرح و برنامه دانشگاه تهران آغار شد

دکتر سعید رضا عاملی در مراسم گشایش این رویداد علمی فرهنگی با اشاره به روند دیگری سازی پدید آمده توسط برخی از جریان‌های جهانی قدرت گفت:

امروز با تحولاتی که در فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی صورت گرفته است دیگر نمی‌توان مسائل بخشی از جهان را نامرتبط با بخش های دیگری دانست زیرا فضای مجازی دنیایی پدید آورده است که هر اتفاقی در زندگی مردم در گوشه ای از جهان پیامدها و آثاری نه تنها در محل وقوع بلکه در سایر مناطق جهان دارد.

وی افزود: امروز همسایگی مفهوم خود را از دست داده است زیرا همسایگی افقی‌ای که در فضای مجازی به وجود آمده است جهان را به یک کشتی تبدیل کرده است که هرگونه خللی در هر قسمتی از آن همه سرنشینان آن را به خطر می‌اندازد به گونه‌ای که هر آسیبی که از سوی دیگرسازان به وجود بیاید فقط طرف مقابل آنها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد بلکه خود آنها بیشتر از هر کس دیگری آسیب خواهند دید.

معاون طرح و برنامه دانشگاه تهران وضعیت جهان را هولوگرامی توصیف کرد که جهان در آن به شکل زنجیره‌ای به هم پیوسته است که هر خدشه‌ای در آن همه را درگیر می‌کند.

استاد ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به همسویی جریان‌های سیاسی قدرت و رسانه در سطح بین المللی یادآور شد: اگر نگاه سطحی به مسائل رایج شود اقدامات سطحی و قضاوت سطحی به وجود می‌آید که می‌تواند منشأ خطر باشد. به عنوان مثال، وقتی چهره وحشت از یک اقلیت ایجاد می‌کنند اکثریت دچار وحشت می‌شود. وقتی اسلام هراسی را تبلیغ می‌کنند نا آرامی حاصل از آن همه دنیا را درگیر می‌کند.

دکتر عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به اختلال‌های ارتباطی اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون بین ما و جهان اختلال ارتباطی زیادی وجود دارد که منشأ بسیاری از تهدیدها و خطرات دنیای کنونی است. بخش اعظمی از این اختلال به واسطه بازنمایی‌های رسانه‌ای است که با بازنمایاندن تنها بخشی از واقعیت، تصویری تحریف شده از رویدادهای جهان به نمایش می‌گذارد و مردم به دلیل زندگی با رسانه‌ها آنها را باور می‌کنند.

مؤسس مطالعات کشوری در ایران یکی از اهداف مهم راه اندازی این شیوه مطالعاتی را فراهم کردن زمینه ارتباط و مطالعه سایر مردمان برای رسیدن به نوعی دانایی مبتنی بر حقیقت ذکر کرد و خاطرنشان کرد: ارتباطات فرهنگی همیشه با اختلالات ارتباطی همراه است که یکی از این اختلالات انگاره‌های ذهنی است که منبع اغلب آنها منابع قدرت و رسانه هستند.

دکتر عاملی افزود: کسانی که تفکر آنی دارند از این بسته های ذهنی آماده استفاده می‌کنند. بنا براین ما با ایجاد مطالعات کشوری درصدد برآمدیم با تولید دانش و علم به از میان بردن این انگاره‌ها کمک کنیم و تصویری واقعی از موضوع ارائه دهیم.

استاد دانشگاه تهران برای علم دو فلسفه مطرح کرد و گفت: فلسفه علم کاهش درد و توسعه سلامت اجتماعی است که قرین فلسفه دین است زیرا یکی از مهم‌ترین رسالت‌های پیامبران الهی کاهش آلام و گسترش سلامت اجتماعی بوده است و آینده بشر نیز در مسیر علم و دانش است.

دکتر عاملی یادآور شد: وبر برای رسیدن بشر به کمال ایده عقلانیت را مطرح کرد اما این ایده در دنیای سیاست به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است و ما در جهان شاهد جنگ‌های ویرانگری بوده‌ایم که آمان نیز یکی از قربانیان آن است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این کنفرانس و رشته مطالعات آلمان بتواند واقعیت و راستی آلمان را بیش از پیش بازنمایاند

کد خبر 65190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز