شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
۰ نفر

غذاها و میان وعده‌هایی که انتخاب می‌کنید، می‌توانند بر کیفیت خواب شما اثر بگذارند.

غذا خوردن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، فیلم‌های ترسناک، برنامه‌های تلویزیونی با محتواهای مجرمانه، داروها و استرس همگی می‌توانند باعث دیدن خواب‌های آشفته و کابوس شوند. غذاهایی که مصرف می‌کنیم نیز می‌توانند تاثیر مستقیمی بر الگوی خواب و کنترل رویاهایی که می‌بینیم داشته باشند. اگر عادت دارید قبل از خواب از میان وعده‌های مختلف استفاده کنید، خوب است که نکات زیر را در مورد ۱۰ غذایی که می‌توانند بر کیفیت خواب شما اثرگذار باشند، مورد توجه قرار دهید:

سس‌های تند

احتمالا شنیده‌اید که غذاها و سس‌های تند باعث می‌شوند خواب بد ببینیم و یا حتی ممکن است خود شما نیز آن را تجربه کرده باشید. با توجه به پژوهش‌هایی که اخیرا صورت گرفته است، صحت این باور به اثبات رسیده.

پژوهشی که در نشریه Frontiers in psychology به چاپ رسیده نشان می‌دهد افرادی که سس تند مصرف می‌کنند نمی‌توانند به راحتی بخوابند و هم چنین رویاهای آشفته و استرس‌زایی را در خواب تجربه می‌کنند. غذاهای تند دمای بدن را تغییر می‌دهند که باعث تغییر در اطلاعات خواب می‌شود.

همچنین پژوهشی در دانشگاه استرالیا نشان داد که سس تند الگوی خواب را به هم می‌زند. به افرادی که در آزمایش شرکت کردند همراه وعده غذای شبانه‌شان سس تند و خردل داده شد تا محققان بتوانند تغییراتی را که بر اثر خوردن این گونه غذاها ایجاد می‌شود ثبت کنند.

خوردن سس تند میزان ساعت بیداری افراد را افزایش می‌داد و باعث تجربه خواب ناخوشایند می‌شد. با بالا رفتن دمای بدن به دلیل مصرف سس، فعالیت مغزی دچار اشکال می‌شود و کابوس‌های شبانه راه خود را به خواب‌های ما باز می‌کنند.

این ۱۰ غذا را بخورید شب خواب بد می‌بینید

کیک و بیسکوییت

از همان کودکی همواره به ما گفته شده است که مصرف شکر و شیرینی‌جات قبل از خواب ایده خوبی نیست. می‌دانیم که مصرف شکر باعث بالا رفتن ریسک افزایش وزن، بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان می‌شود. اما آیا مصرف شکر قبل از خواب می‌تواند باعث دیدن کابوس شود؟

در تحقیقی که در نشریه frontiers in psychology به چاپ رسیده است، ۳۱ درصد آن‌هایی که در آزمایش شرکت کردند بعد از خوردن کیک و بیسکوییت خواب‌های عجیب و غریبی را گزارش کردند. این غذاهای حاوی شکر می‌توانند اطلاعات مغزی را در مرحله‌ای که خواب رو به عمیق شدن می‌رود تغییر دهند. بنابراین سعی کنید حداقل شش ساعت قبل از خواب از مصرف شیرینی و شکر پرهیز کنید.

پنیر

هنگامی که صحبت از غذاهایی به میان می‌آید که می‌توانند باعث بروز اختلال در خواب و دیدن کابوس شوند، پنیر درصد بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. در همان تحقیقی که در بالاتر به آن اشاره شد، مصرف لبنیات ارتباط زیادی با پایین آمدن کیفیت خواب داشت. تقریبا ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که بعد از مصرف پنیر و لبنیات تجربه خواب‌های بدی داشتند که از حالت طبیعی خارج بوده است.

در سال ۲۰۰۵، یک پژوهش بریتانیایی توانست ارتباط مصرف پنیر با کابوس‌های شبانه را ثابت کند. این تحقیقات با هدف شفاف‌سازی در رابطه با این افسانه که مصرف پنیر باعث ایجاد کابوس شبانه می‌شود، طراحی شده بود.

در این پژوهش از چندین نوع پنیر برای انجام تحقیقات استفاده شد و برخی از پنیرها نشان دادند که این باور درست است. از سوی دیگر، برخی از پنیرها باعث ایجاد خواب‌های عجیب و در عین حال خیلی واضح می‌شدند.

آنچه از دنیای پنیرها نمی‌دانید | رقبای پنیر لیقوان ایران چه پنیرهایی هستند؟

این ۱۰ غذا را بخورید شب خواب بد می‌بینید

سس سالاد

یکی دیگر از غذاهایی که باعث دیدن خواب‌های آشفته می‌شود، سس سالاد و دیگر سس‌های شیرین است. این گونه سس‌ها و دسرها حاوی شکر هستند که می‌توانند باعث بیدار نگه داشتن شما در طول شب یا حتی بر هم زدن خواب شوند. قبل از اضافه کردن سس به سالاد خود در هنگام شام، جدول مواد غذایی که روی بطری نوشته شده است را چک کنید تا بتوانید میزان شکری که برایتان کمین کرده را تشخیص دهید.

در پژوهشی که در نشریه frontiers in psychology به چاپ رسیده است، نشان داده شده که چاشنی‌های شیرین یا سس‌های شیرین سالاد مسبب ایجاد خواب‌های ترسناک در برخی از شرکت کنندگان بوده است. شکر اضافی و چربی‌های نامناسب موجود در سس‌های سالاد می‌توانند به شدت کیفیت خواب شما را با ایجاد خواب‌های بد یا بیدار شدن در طول شب تحت تاثیر قرار دهند. دوری کردن از این شکر اضافی باعث می‌شود که از هیولاهای خواب شبانه‌تان در امان بمانید.

پاستا

کربوهیدرات‌ها یکی از ضروری‌ترین بخش‌های یک رژیم غذایی مناسب هستند، چون بدن آن‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند، که یکی از اشکال شکر است و آن‌ها را به مصرف رسانده و به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌دهد. با این که کربوهیدرات‌ها برای بدن ضروری هستند، بهتر است که قبل از رفتن به رختخواب از خوردن آن‌ها پرهیز کنید. همان‌طور که می‌دانیم شکر الگوهای خواب را بهم می‌زند، بنابراین جای تعجب نیست که کربوهیدرات‌ها نیز همین کار را با بدن بکنند.

شرکت کنندگان پژوهش اخیر گزارش کردند که بعد از خوردن نان و پاستا خواب آشفته‌ای را تجربه کرده‌اند و گروه کوچکی از آن‌ها تجربه دیدن رویاهای عجیب و غریب را داشته‌اند. پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف پاستا قبل از خواب می‌تواند نسبت به دیگر غذاها باعث بروز اختلال بیشتری در خواب گردد، البته به غیر از لبنیات و سس‌های تند.

به طور کلی مشکلی با صرف این وعده غذایی خوشمزه ایتالیایی وجود ندارد. اما بهتر است که این غذا را زودتر مصرف کنیم تا از خواب‌های آشفته و کابوس در امان باشیم.

چیپس سیب زمینی

غذاهای چرب مانند چیپس‌های سیب زمینی برای سلامتی مضرند به این دلیل که: حاوی مقدار زیادی کالری هستند، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند و غذاهای سالمی را که به آن‌ها احتیاج دارید کنار می‌زنند. در تحقیقی، پژوهشگران دریافتند که خوردن غذاهایی مانند چیپس باعث می‌شود که افراد خواب با کیفیت پایینی را تجربه کنند و نتوانند به خوبی استراحت کنند. نتایج تحقیق آن‌ها نشان داد که کیفیت خواب بستگی به نوع و مقدار غذایی که مصرف می‌شود دارد.

در تحقیقی که در نشریه FRONTIERS IN PSYCHOLOGY به چاپ رسید نشان داده شد که حدود ۱۲.۵ درصد از خواب‌های آشفته به دلیل خوردن غذاهای چرب مانند چیپس‌ها اتفاق می‌افتند. میان وعده‌های چرب همچنین می‌توانند باعث بر هم زدن دستگاه گوارش شما شوند، و خواب را در طول شب برای شما مشکل کنند. بدنتان در طول زمانی که در خواب هستید تلاش می‌کند تا غذاهایی را که وارد بدن خود کرده‌اید گوارش کند و از همین رو مهم است که قبل از خواب چه غذاهایی خورده‌اید.

تغییر میان وعده‌ای که مصرف می‌کنید به میان وعده‌ای سالم‌تر قبل از خواب می‌تواند به کاهش خواب‌های بد کمک کند. اما کنار گذاشتن همه اسنک‌ها تنها راه تضمین شده برای تجربه خواب خوب است.

این ۱۰ غذا را بخورید شب خواب بد می‌بینید

نوشابه

در عمل، نوشیدنی‌های گازدار غذا محسوب نمی‌شوند. اما آن چیزی که می‌نوشید به اندازه همان غذایی که می‌خورید اهمیت دارد. نوشیدنی‌های کافئین‌دار فرایند خواب را بسیار دشوار خواهند کرد. نوشابه‌ها به دلایل متعددی برای بدن مضر هستند. برای مثال، ممکن است باعث افزایش وزن، دیابت و بالا بردن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی شوند.

نوشابه‌ها عوارض متعددی برای بدن ایجاد می‌کنند، همچنین به دلیل وجود مقادیر زیاد شکر و کافئین می‌توانند باعث دیدن کابوس به هنگام خواب شوند. کافئین به طور مستقیم حتی در خواب نیز مغز را تحریک می‌کند، که منجر به دیدن رویاهای ناخوشایند در خواب خواهد شد.

بعد از مصرف نوشابه مغز تلاش می‌کند آرامش خود را به دلیل تاثیر کافئین بازیابد و با آن مقابله کند، که باعث سبک شدن خواب و دیدن رویاهای آشفته و عجیب و غریب می‌گردد. پرهیز از مصرف کافئین به مدت چهار تا هشت ساعت قبل از خواب می‌تواند ریسک دیدن خواب‌های بد را کاهش دهد. اگر به کافئین حساس هستید حتی الامکان تا ۱۲ ساعت قبل از خواب از مصرف آن پرهیز کنید.

شکلات

با توجه به تحقیقاتی که در گزارش NEW SCIENTIST آمده است، خوردن شکلات باعث بهم خوردن ریتم خواب و تجربه کابوس‌های خشونت‌آمیز می‌شود. شکلات‌ها همانند نوشابه‌ها حاوی کافئین هستند که باعث تجربه رویاهای ناخوشایند برای شکلات دوستان می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که مردان نسبت به زنان بیشتر تحت تاثیر اثرات مصرف شکلات قرار می‌گیرند. در برخی افراد مصرف شکلات باعث شده است که حتی در خواب فریاد هم بزنند.

شکلات حاوی ترکیباتی است که می‌تواند تاثیرات روانشناختی متعددی بر ذهن بگذارد که باعث می‌گردد خواب‌های بیشتری ببینید. حتی مصرف شکلات تلخ قبل از خواب نیز که حاوی آنتی اکسیدان است می‌تواند باعث بروز اختلال در خواب و دیدن کابوس‌های شبانه شود.

این تجربه‌های شیرین هم چنین حاوی تئوبرومین هستند که یک ماده قلیایی است و ضربان قلب را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری را در شب بیدار بمانید. می‌دانیم که شکلات خوراکی خوشمزه و اعتیادآوری است، اما تلاش کنید آن را به عنوان یک وعده عصرانه امتحان کنید نه به عنوان میان‌وعده‌ای قبل از خواب.

این ۱۰ غذا را بخورید شب خواب بد می‌بینید

 سرخ‌کردنی‌ها

بسیاری از افراد باور دارند که غذاهای سرخ شده سالم نیستند، اما سخت است که بتوان مزه بسیار خوب آن‌ها را انکار کرد. اگر به وعده‌های غذایی که می‌خورید دقت کنید در اکثر آن‌ها ماده‌ای پیدا می‌شود که سرخ شده باشد. مثلا در اکثر غذاها از پیاز سرخ شده استفاده می‌شود. به خصوص در فرهنگ غذاهای ایرانی کمتر غذایی پیدا می‌شود که پایه ای از سرخ کردنی‌ها نداشته باشد.

با تنوع فوق العاده زیاد سرخ کردنی‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، هنوز هم سیب زمینی سرخ کرده از محبوب‌ترین‌هاست. برخی دوست دارند آن را با کچاپ، بعضی با فلفل و پنیر و برخی هم آن را به صورت ساده و با نمک بخورند.

به هر حال، در تحقیقات مشخص شد کسانی که غذاهای چرب مانند سیب زمینی سرخ کرده مصرف کرده بودند، با احتمال بیشتری دچار کابوس شبانه شده‌اند. برای بدن پروسه هضم مواد غذایی با کربوهیدرات بالا و چرب بسیار سنگین و طولانی است که باعث می‌شود فرد خواب سبکی داشته باشد و نتواند خواب عمیق و با کیفیت را تجربه کند. مصرف سیب زمینی تنوری شده راه حل بهتری است تا میزان چربی کاهش یابد و بتوانیم خوابی با کیفیت بهتر تجربه کنیم.

بستنی

یکی از خوردنی‌هایی که می‌تواند بیشترین تاثیر را بر کیفیت خواب داشته باشد بستنی است. بستنی با شکر و چربی زیاد درست می‌شود و اگر قبل از خواب مصرف شود بدن زمان کافی برای سوزاندن آن را نخواهد داشت. خوردن بستنی قبل از خواب بدن را پر از انرژی می‌کند که این امر پیام‌های مختلفی را به مغز می‌رساند و باعث دیدن کابوس‌های شبانه هنگام خواب می‌شود.

خوردن چند قاشق بستنی قبل از خواب و هنگام دیدن تلویزیون در نگاه اول بی‌ضرر به نظر می‌رسد، اما آسیب بیشتری از آنچه که فکر می‌کنید به بدن خود می‌زنید. مصرف بستنی قبل از خواب نه تنها احتمال دیدن کابوس‌های شبانه را افزایش می‌دهد بلکه باعث اضافه وزن نیز می‌گردد.

کد خبر 651880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • سهیل IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    29 1
    نون خشک هم شامل میشه
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      18 2
      خخخ
    • مشیری IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 0
      نون خشک کنجدی خیر اما الباقی نون خشک ها بله شامل می‌شوند
  • نادر IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    27 2
    مفید بود
  • یاس IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    15 2
    الله اکبر پس چی بخوریم😐😂😕
  • پرهام IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 0
    چرته ما همیشه نوشابه میخوریم اصلا هم خواب بد نمی‌بینیم
  • اکبر IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 0
    دقت کنید.....حداقل شش ساعت قبل از خواب مصرف شود تا تاثیر آن قبل از خوابیدن از بین برود....مفید بود...
  • محمد پارسا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 0
    ناموصا دیگه چیزی هم موند که بخوریم
  • ناشناس IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 0
    من امشب همه اینارو باهم خوردم فکر کنم شب قراره تبدیل شم به آنابل 😂😂😂