مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور عالی شهردار تهران، گفت : فاصله زیادی تا رسیدن به شهر موزون داریم و واقیعت این است که شهری قطبی هستیم و فاصله قطب شمال و جنوب تهران معنادار است.

یازدهمین نشست تالار گفت و گوی محیط زیست شهری هم زمان با روز جهانی اسکان بشر با موضوع شهرهای موزون برگزار شد.

در این نشست دکتر محمد هادی ایازی، مشاور عالی شهردار تهران گفت : دوشنبه اول اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی اسکان بشر نامیده می‌شود و برگزاری این همایش در راستای بررسی نگاه‌های مختلف به این موضوع است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهرانف وی افزود: شهرداری تهران پروژه‌های مختلفی را مانند "محله دوستدار کودک" به عنوان پروژه‌ای بین‌المللی در دست دارد و برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند در اطلاع رسانی به مردم و فرهنگ سازی در این زمینه موثر باشد.

ایازی با اشاره به ویژگی‌های شهر موزون‌ خاطر نشان کرد:  از موضوعات جدی مناطق شهری، حاشیه نشینی است که عملا حالت قطبی را ایجاد کرده است که بخش عمده‌ای از این مشکل به خاطر توسعه شهری است و مهاجرت نیز به این موضوع دامن زده است.

وی افزود: تهران 8 میلیون نفر جمعیت دارد و این جمعیت روز به روز بیشتر می‌شود اما هیچ برنامه‌ای برای این جمعیت نداریم و این مساله دغدغه‌ای جدی برای همه مدیران شهری است.

ایازی خاطر نشان کرد: مهاجرت به تهران هم از روستا و هم از شهرهای کوچک است و این موضوع موجب ایجاد مناطقی چون خاک سفید، اکبر آباد، باقر شهر و دره مهران شده و معضلات شهری را ایجاد کرده است.

مشاور عالی شهردار تهران با بیان این که مناطق فقیر‌نشین در کنار مناطق ثروتمند قرار می‌گیرند و تفاوت در ارائه خدمات همواره وجود دارد، افزود : دولت‌ها معمولا این مناطق را به رسمیت نمی‌شناسند و به همین دلیل محلات ذاغه‌نشین بیش از حد تصور رشد می‌کنند و تضاد شهری بیشتر می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: ساکنان این مناطق در معرض امراض و مشکلات مختلف قرار می‌گیرند و موجب ایجاد سطح نابرابری در شهرها می‌شوند و شاهدیم که امروز فقیر‌ترین نقاط دنیا میزبان جمعیت محروم هستند که از حداقل خدمات برخوردارند و تا زمانی که این گونه باشد و نظام قطبی وجود داشته باشد شهر موزونی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری برای کم کردن فاصله طبقاتی شمال و جنوب شهرتهران ، گفت: در توسعه فضاهای فرهنگی و ورزشی توجه جدی به مناطق محروم شده و از 500 زمین چمن مصنوعی، 400 زمین در جنوب شهر ایجاد شده، هم چنین از 120 سوله ورزشی ویژه بانوان دو سوم آن در مناطق جنوبی بوده است و بخش قابل توجهی از بزرگراه‌ها نیز در مناطق محروم ایجاد شده است، اما هنوز شهر ما موزون نیست. فاصله هنوز وجود دارد.

ایازی با بیان این که 70 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند ، به مشکلات اقتصادی اشاره کرد و افزود: اقتصاد شهری از موضوعات جدی شهرهاست و بسیاری از شهرهای در حال توسعه در این زمینه با تناقض رو به رو هستند و شهرها از طرفی موجب توسعه اقتصاد ملی می‌شوند و از سوی دیگر مراکز رشد فقر و بی‌کاری هستند.

وی با بیان این که امروزه شهرها آسایش بیشتر را مهیا می‌کنند، اما تاثیرات منفی ساخت و ساز برروی محیط زیست شهری هر روز بیشتر می‌شود ، گفت: برای توسعه متوازن نیاز به بازنگری است .

ایازی با اشاره به مشکلات تهران ، اظهار کرد : شبکه آب تهران 30 درصد پرت دارد و شبکه فاضلاب شهری نیز 60 سال طول می‌کشد تا تکمیل شود، ازسویی با وضعیت اقلیمی تهران و توپوگرافی آن در برخی فصول آلودگی شدید محیط زیست از پاییز تا اواخر زمستان جدی است.

مشاور عالی شهردار تهران، خاطر نشان کرد : شهرهای موزون باید تاریخچه خود را حفظ کنند، تهران را روزی به چنارهای بلندش می‌شناختتد اما امروز کمتر شاهد این مناطق هستیم و بسیاری از بافت‌های قدیمی را به اسم نوسازی نابود کرده‌ایم.

وی افزود: شهرهای موزون باید در خدمت گروه‌های سنی مختلف باشد و تهران افتخار دارد که به کودکان توجه کند و برای داشتن شهری موزون باید بتوانیم سنین مختلف را در کنار هم هماهنگ نگه داریم و دلبستگی نیز میان آنان ایجاد شود.

مشاور عالی شهردار ترهان در حاشیه این مراسم در پاسخ به خبرنگار ما در مورد این که تهران تا رسیدن به شهر موزون باید چه مسیری را طی کند ، گفت:  فاصله زیادی تا رسیدن به شهر موزون داریم و واقیعت این است که شهری قطبی هستیم و فاصله قطب شمال و جنوب تهران معنا دار است.

ایازی ، خاطر نشان کرد : در شهر موزون باید مردم در کنار هم خوب زندگی کنند، محله‌های مناسب برای همه کودکان ایجاد شود، هویت محلی و تاریخی حفظ شود، حمل و نقل عمومی گسترش یابد و مشکلات آن حل شود، این اقدامات در حال انجام است، اما فاصله ما با آنچه مطلوب شهر موزون است معنی دار است.

کد خبر 65161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز