امروز (۲۱ ژانویه – یکم بهمن)، سالروز تولد «فلیکس هوفمن»، سازنده قرص آسپرین است.

آسپرین

به گزارش همشهری آنلاین، آسپرین یکی از پر رمز و رازترین و درعین حال کارآمدترین داروهای جهان است که به‌نظر می‌رسد، هنوز هم رازهای بسیاری را در دل خود پنهان دارد. به طور کلی ما، پیشرفت‌های دارویی در دنیا را مدیون بسیاری از داروسازها، پزشکان و شیمی‌دانان هستیم. در اواخر قرن نوزدهم یکی از داروهای موثر در تاریخ جهان توسط یک آلمانی ساخته و روانه بازار شد که هنوز هم کاربردهای بسیاری دارد.

«استیل سالیسیلیک اسید» یا ASA، که با نام تجاری آسپیرین شناخته می‌شود، در زمره داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است که به شکل قرص در دسترس قرار دارد. فلیکس هوفمن با ساختن این دارو، نام خود را در صنعت داروسازی جهان ماندگار کرد.

تولد

فلیکس هوفمن در روز بیست‌ویکم ژانویه سال ۱۸۶۸ در لودویگزبورگ آلمان به‌دنیا آمد. در سال ۱۸۹۸ و پس از پایان تحصیلاتش در دبیرستان وارد دانشگاه شد و داروشناسی خواند. او در سال۱۸۹۰  فارغ‌التحصیل شد، اما به تحصیل ادامه داد تا اینکه در سال ۱۸۹۳ موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه مونیخ شد. یک سال بعد به‌عنوان محقق شیمی به استخدام شرکت «بایر» درآمد. 

تولد آسپرین

کار در آزمایشگاه شرکت بایر، فرصت بسیار خوبی بود تا فلیکس هوفمن بلندپروازی‌های خود را تداوم بخشد. در روز دهم آگوست سال۱۸۹۷ او درحالی که زیر نظر آرتور آیشنگرون کار می‌کرد، توانست استیل سالیسیلیک اسید (ASA) بسازد.

هوفمن با ترکیب اسید سالیسیلیک با اسید استیک، موفق به ایجاد ASA به‌صورت شیمیایی خالص و با ثبات شد. داروسازی که مسئول تأیید این دارو بود، در ابتدا نسبت به نتایج و آثار آن تردید داشت، اما پس از گذشت مدتی و مطالعه بسیار برای بررسی اثربخشی این ماده، دریافت که این دارو، ضد درد، ضد تب و ضد التهاب است.

تولید انبوه

پس از دریافت تاییده، شرکت بایر به سمت تولید مقرون به‌صرف و تجاری آن رفت. در سال ۱۸۹۹ برای نخستین مرتبه با نام تجاری «آسپرین» به بازار عرضه شد. این دارو در ابتدا به شکل پودر در بطری‌های شیشه‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت.

پس از ساخت آسپیرین، هوفمن به بخش بازاریابی دارویی منتقل شد و تا زمان بازنشستگی‌اش در سال ۱۹۲۸ آنجا کار کرد و مسئول فروش آسپرین شرکت بود. هوفمن هرگز ازدواج نکرد و در هشتم فوریه سال۱۹۴۶ (چند ماه پس از پایان جنگ جهانی دوم) در سوئیس درگذشت.

تاریخچه استفاده

استفاده از ترکیبات دارویی حاوی سالیسیلیک اسید تاریخی بسیار طولانی دارد و نشانه‌هایی در دست است که مردمان در دوران باستان از این ترکیبات بهره می‌برده‌اند.

در سال ۱۸۰۰ یک باستان‌شناس آلمانی که تحقیقاتی را در مصر انجام می‌داد، از ترجمه یکی از پاپیروس‌ها دریافت که بیش از ۸۷۷ نوع مواد دارویی برای مصارف گوناگون در مصر باستان شناخته شده که یکی از آن‌ها سالیسیلیک اسید بود. کاربرد این ماده برای کاهش و یا برطرف کردن درد عنوان شده است. در نوشته‌های دیگری که از یونان به‌دست آمده نیز مشخص شده که بشر حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح از شیره پوست درخت بید برای درمان تب و درد استفاده می‌کرده ‌است.

داروی شگفت‌آور

آسپرین یکی از بزرگ‌ترین اسرار دنیای پزشکی و داروسازی بوده است. هنوز هم تحقیقات فراوانی درخصوص آن، مکانیزم‌ اثرگذاری‌اش و همچنین کاربردهای جدید آن، وجود دارد. تا سال۱۹۴۸، یعنی ۵۰سال پس از معرفی آسپرین و دو سال پس از مرگ هوفمن، حدود ۴هزار مقاله پزشکی در رابطه با این دارو در سرتاسر جهان منتشر شد. این داستان در سال‌های بعد نیز تداوم پیدا کرد و بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۶ هم، بیش از ۴هزار مقاله دیگر درخصوص آسپرین به رشته تحریر درآمد.

بیشتر بخوانید:

خصوصیات

وزن مولکولی آسپرین ۱۸۰ بوده و نقطه ذوب آن بین ۱۳۵ تا ۱۳۷ درجه سلسیوس عنوان شده است. نقطه جوش آسپرین ۱۴۰ درجه است که در این حرارت، دارو تجزیه می‌شود. آسپرین بلورهای سوزنی‌شکل دارد و در آب به مقدار کم و در الکل به مقدار زیاد محلول است.

کد خبر 651608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    روحت شاد
  • ZOHA IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    چه جمله قشنگ،بااحساس،لطیف باعواطف خاص،ژرف، پرازروح،(تولدآسپرین )....این جملرو چه کسی تیتراینجوری خوشگل زد؟دستش ومغزش هرگزدردنکنه ومحتاج پزشک نشه!😙😘😚😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍