دانشگاه دولتی مسکو که به رئیس جمهور کشورمان مدرک دکتری افتخاری اعطا کرده است بلندترین ساختمان آموزشی جهان را در خود جای داده و میزبان بیش از ۴۷ هزار دانشجو است.

دانشگاه دولتی مسکو

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: دانشگاه دولتی مسکو، برترین دانشگاه کشور روسیه در سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو به وی دکتری افتخاری اعطا کرد.

دانشگاه دولتی مسکو که اغلب به اختصار МГУ یا MGU نامیده می‌شود، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در مسکو پایتخت روسیه است و در سال ۱۷۵۵ به ابتکار میخائیل لومونوسوف، دانشمند برجسته روس تأسیس شد و تا سال‌ها به نام وی شناخته می‌شد.

دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیلان برجسته بسیاری از جمله رهبران اتحاد جماهیر شوروی دارد. ۱۳ برنده جایزه نوبل، ۶ برنده مدال فیلدز و ۱ برنده جایزه تورینگ از سال ۲۰۱۹ به این دانشگاه اختصاص یافته و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، همواره یکی از صد دانشگاه برتر دنیا بوده است.

آنتوان چخوف و ایوان تورگنیف، سیاستمدارانی مانند میخائیل گورباچف و میخائیل سوسلوف و همچنین ریاضیدانان و فیزیکدانان مشهوری مانند بوریس دمیدویچ، ولادیمیر آرنولد، آندری کولموگروف و آندری ساخاروف فارغ التحصیل این دانشگاه بوده اند. 

این دانشگاه مطرح روسیه بالاترین رتبه آموزشی روسیه را نیز به خود اختصاص داده است.

دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ و دانشگاه دولتی مسکو بر سر عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه روسیه رقابتی دوستانه با تنها یک سال اختلاف دارند.

ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو در زمان ساخت، بلندترین ساختمان جهان بوده که خارج از شهر قرار داشت و تا سال ۱۹۹۰ بلندترین ساختمان اروپا باقی ماند.

برج مرکزی این بنا ۲۴۰ متر ارتفاع و ۳۶ طبقه دارد که در کنار آن چهار ساختمان بزرگ قرار گرفته و گفته می‌شود که در مجموع ۳۳ کیلومتر راهرو و ۵۰۰۰ اتاق دارد. دانشگاه مسکو در شمار یکی از زیباترین و با عظمت‌ترین دانشگاه‌های جهان از لحاظ معماری به شمار می‌آید و به سبک معماری گوتیک و باروک ساخته شده است.

امکانات موجود در داخل این دانشگاه شامل سالن کنسرت، تئاتر، موزه، خدمات اداری، کتابخانه، استخر، ایستگاه پلیس، اداره پست، خشکشویی، آرایشگاه، چندین غذاخوری، دفاتر بانک و دستگاه‌های خودپرداز و فروشگاه‌های مختلف است. کافه تریا، پناهگاه، موزه علوم زمین و ساعت‌های غول پیکر، فشارسنج‌ها، دماسنج‌ها و مجسمه‌های آن نیز از دوران شوروی به جا مانده‌اند.

در حالی که تپه گنجشگان، محل احداث بنای ثانویه و اصلی این دانشگاه در زمان ساخت در حومه شهر قرار داشت اکنون تقریبا در نیمه راه کرملین تا مرکز شهر قرار گرفته و برخی امکانات ورزشی نیز بعدا به محوطه این دانشگاه ملحق شده است؛ از جمله تنها استادیوم بیسبال در روسیه.

کتابخانه این دانشگاه نیز دومین کتابخانه بزرگ در روسیه از نظر تعداد کتاب است و برآوردهای فعلی حاکی از آن است که بیش از ۹ میلیون جلد کتاب دارد.

 MGU علاوه بر یک فروشگاه قدیمی در میدان سرخ و یک دانشکده در مرکز شهر، پردیس‌هایی نیز در کشورهای ارمنستان، اوکراین، قزاقستان، آذربایجان و ازبکستان دارد که کلاس‌های آموزشی ارائه می‌دهند.

کد خبر 651570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 35
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    10 16
    خاتمی هم از اینجا مدرک دکترا گرفته .
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    17 4
    باید ببینی مورر تایید وزلرت علوم هست . باید بربن تو سایت سازمان سنجش ببینین دانشگاه ش تو لیست کشور روسیه هست.
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    23 3
    بیشتر از این که این مدرک برای ما مردم اهمیت داشته باشه، خدمت کردن و ایجاد صلح و عدالت و آرامش در جامعه اهمیت داره. یکی ممکنه دکترا نداشته باشه، اما این کارا رو برای مردمش انجام بده و این افتخاره.
  • GB ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    15 2
    دکترا افتخاری را بیشتر به شخصیت های سیاسی می دهند و جنبه سمبلیک و تشریفاتی دارد.
  • ایرانی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    17 5
    بقول فرهاد ها من که چیزی نبفهمیدم!!!!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    14 3
    این دانشگاه مطرح روسیه بالاترین رتبه آموزشی روسیه را نیز به خود اختصاص داده است.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    9 12
    بالاترین دانشگاه در جهان در تمام طول تاریخ !!!!!! بیخیال بابا