پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نهبندان بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر تالاب کجی نمکزار نهبندان برای اولین بار ۹۰ درصد آبگیری شده و این تالاب اکنون میزبان پرندگان آبزی است.

بازگشت قوهای فریادکش به تالاب سرخرود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، امیر کوهستانی اظهار کرد: در اثر بارندگی‌های مطلوب، تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری خوبی داشته است.

وی افزود: اکنون ۹۰ درصد پهنه تالاب آبگیری شده و این جای خرسندی دارد چراکه وسعت زیر آب تالاب کجی نهبندان پنج هزار هکتار بوده که در اثر خشکسالی‌های چندین ساله این مقدار به ۷۰۰ هکتار کاهش پیدا کرده، اما اکنون حدود ۲ هزار هکتار وسعت تالاب آبگیری شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهبندان اظهار کرد: در صورت ادامه بارش‌ها در مناطق حوضه‌های آبریز، تمام حجم تالاب پر از آب خواهد شد، این امر اثر بسیاری در بیابان‌زدایی نیز دارد.

وی گفت: با توجه به وضعیت مناسب تالاب و آبگیری آن، باعث شده تا شاهد فرود دسته‌هایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی را در مسیر برگشت این پرندگان زیبا از مناطق جنوبی به سمت شمال در این تالاب باشیم.

کوهستانی افزود: تالاب کجی نمکزار نهبندان یک تالاب نمکی و فصلی است که معمولا اواسط پاییز تا اواسط بهار آبگیری می‌شود و مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده آب تالاب کجی، ریزش باران و جاری شدن سیلاب‌های حوزه آبریز نهبندان و چشمه‌های کرانه تالاب است.

کوهستانی یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

کد خبر 651427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha