گروه اقتصادی: سومین رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان سومین سال فعالیت دولت نهم، دیروز به‌طور رسمی آغاز به کار کرد

محمود بهمنی 2هفته پس از انتصاب به ریاست کل بانک مرکزی، روز گذشته طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری، فرمان هدایت بانک مرکزی را از طهماسب مظاهری در اختیار گرفت تا نهمین جابه‌جایی در تیم اقتصادی دولت در 36ماه گذشته به‌طور رسمی رقم بخورد.

در مراسم دیروز، همانطور که انتظار می‌رفت طهماسب مظاهری، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی واگویه‌هایی از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم را تکرار کرد و به دولتمردان هشدار داد که مردم به خوبی آگاهند که تورم نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت است.

مظاهری همچنین به چالش دیرینه تیم اقتصادی دولت درخصوص نحوه اشتغال‌زایی پرداخت و گفت: باید این موضوع روشن شود که با تزریق تورم و تامین پول پرقدرت و چاپ پول نمی‌توان ایجاد اشتغال کرد و به توسعه اقتصادی رسید و ایجاد اشتغال از طریق تزریق پول یک سراب است. 

وی با بیان اینکه مردم تزریق تورم و دمیدن در تنور داغ تورم را می‌فهمند، خاطرنشان کرد: آنها می‌دانند که این‌کار، کاری است که ریشه در سیاست‌های اقتصادی دارد و نشانی‌دادن‌های اشتباهی، نظر مردم را عوض نمی‌کند و مردم را به اشتباه نمی‌اندازد و همه مردم می‌دانند که دولت می‌تواند کاری بکند که تورم کاهش یابد.

وی ادامه داد: مردم می‌دانند که دولت می‌تواند تصمیماتی بگیرد که از شدت تورم بکاهد و می‌دانند در تنور داغ تورم، تولید شکل نمی‌گیرد و تورم موجود محصول سیاست‌های اقتصادی دولت است.

مظاهری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما باید از افراط و تفریط خودداری کنیم، اظهار داشت: یک زمانی بود که تورم 11درصدی داشتیم و سود بانکی 24 و 26 درصد بود و روی این موضوع اصرار بود و الان تورم 20 درصد و بیشتر داریم و سود بانکی را می‌خواهیم به 12 درصد برسانیم در حالی که تبعیت از اصول علمی راه حل توسعه است و این دو ضد‌توسعه است.

مظاهری با بیان اینکه سیاست‌های پولی باید در نظام بانکی تبیین و تنظیم شود، تصریح کرد: ما معتقدیم که بانک مرکزی نباید جزئی از دولت یا تابعی از دولت باشد.

بانک مرکزی باید در تصمیمات و اقدامات خود از مجموعه دولت مستقل و به شخص رئیس‌جمهوری متصل باشد و با اقتدار بالا عمل کند.

مظاهری در ادامه صحبت‌های خود بیان داشت: از حدود 2‌ماه قبل در مورد نظام بانکی بسته‌ای ارائه شد تحت عنوان پیشنهادهای نجات نظام بانکی و این پیشنهاد را در 46 صفحه و یک خلاصه 4صفحه‌ای به رئیس‌جمهوری دادم چراکه معتقدم نظام بانکی امروز دارای مشکلاتی است.

وی اضافه کرد: بخشی از این برنامه تایید شده و اجرا شده اما بخشی از آن تایید نشد اما چون جزئی از وظایف بانک مرکزی بود به اجرا رسید و بخشی از آن نیز توسط مجمع تشخیص مصلحت عملی و محقق شد و بخشی از آن نیز هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

وی تصریح کرد: این بسته تحلیلی از وضعیت نظام بانکی کشور ما در حال حاضر به همراه مجموعه راه حل‌های آن است و توصیه می‌کنم این بسته در اختیار کارشناسان خبره قرار بگیرد تا نسبت به بررسی و اصلاح و عملیاتی کردن آن تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه این بسته دارای 3 محور رابطه نظام بانکی و دولت، تامین منابع مالی بانک‌ها و اصلاح داخلی بانک‌هاست، خاطرنشان کرد: کارفرمای ما مردم هستند و مردم به‌نوعی رفتارکردند که ما حاضریم برای آنها جان نیز بدهیم و برای آنها بمیریم و مردم ایران ارزش آن را دارند.

با برخی سخنان مظاهری مخالفم

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری، صبح دیروز در مراسم تودیع طهماسب مظاهری رئیس‌کل سابق بانک مرکزی و معارفه محمود بهمنی، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی درباره سخنان مظاهری که پیش از وی صحبت کرده بود، گفت: آقای مظاهری حرف‌های خوبی زدند، بسیاری از صحبت‌های ایشان مطالبات بنده از ایشان و نظام بانکی بود که البته در جلسات مختلف این مباحث را مطرح کرده بودیم و من با بیشتر صحبت‌های ایشان موافق هستم، ولی با برخی از آنها مخالفت جدی دارم.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در این یک سال اخیر تسهیلات بانک‌ها را افزایش داده‌ایم، ولی بانک‌ها تسهیلات کمتری داده‌اند، ولی معوقه‌ها 2برابر شده است، اینها را چه کسانی مدیریت می‌کنند، غیراز این است که بانک مرکزی باید اینها را مدیریت کند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: آقای مظاهری 6 بار یا بیشتر استعفا کرده‌اند. چند بار نزد من آمدند و تقاضای استعفا کردند و چند بار نیز تقاضای استعفا را نوشتند و گفتند یک نفر دیگر بیاید و مسئولیت را قبول کند که بالاخره من پذیرفتم، چون باید کارها جلو برود، ولی ایشان از مدیران خوب ما هستند.

آقای بهمنی نیز که قرار است در این سمت مشغول به کار شوند از افراد با تجربه ما و شناخته شده در نظام نظام بانکی هستند و کارشان را در نظام بانکی ما از پایین‌ترین سطوح کار بانکی آغاز کرده‌اند و در واقع تمام نظام بانکی را می‌شناسد.

وی با بیان اینکه مدل ما در نظام بانکی باید بر اساس اصل44 قانون اساسی که تئوری اقتصاد ماست طراحی شود، افزود: ما باید با توجه به این اصل برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس‌جمهوری در ادامه مراسم معارفه رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، با بیان اینکه توصیه‌ من این است که باید پول و نظام بانکی را از انحصار بیرون آورید، تصریح کرد: نظام بانکی ما در حال حاضر در انحصار است.

10 بانک خصوصی ایجاد کرده‌ایم که مثلا نظام بانکی ما و پول از انحصار بیرون بیاید، ولی این اتفاق نیفتاده و همچنان این انحصار وجود دارد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نباید اینگونه باشد که یک عده نتوانند از نظام بانکی تسهیلات دریافت کنند و عده‌ای دیگر تسهیلات کلان دریافت کنند ولی معوقه‌های آن را نیز نپردازند. پول مردم باید در اختیار مردم قرار گیرد و شما خود می‌دانید در حال حاضر چقدر معوقه وجود دارد.

برنامه‌های رئیس‌کل جدید

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی اعلام کرد: برنامه و سیاست بانک مرکزی، مهار تورم، حفظ ارزش پول و جریان مناسب آن در بازار است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود بهمنی دیروز در مراسم معارفه خود که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، افزود: بانک‌ها باید از نظر منابع تقویت شوند و ارائه تسهیلات نیز باید تحت نظارت به سمت تولید هدایت شود تا ضمن حمایت از تولید، بانکداری اسلامی نیز رعایت شود.

وی گفت: اگر تسهیلات اعطایی بانک‌ها از مسیر خود منحرف شود سودی که دریافت مــی‌کنیم، ربوی خواهد بود‌.

وی با اشاره به ضرورت همسو بودن نظام پولی و مالی کشور با سیاست‌های کلان تصریح کرد: هم‌اکنون چند صد هزار میلیارد ریال منابع در برخی از طرح‌های صنعتی قفل شده است که راه‌اندازی آنها نیاز به نقدینگی دارد.

دولتمردان، دقیق سخن بگویند

مظاهری گفت: اظهار نظر و بیان مدیران دولت در امور اقتصادی که با امور عامه مردم سر و کار دارند باید دقیق باشد و حرف‌های بی‌مبنا و غیرصحیح مانند افزایش سرمایه بانک‌ها از محل سپرده‌های شعب بانک‌ها در خارج از کشور یا استفاده از مابه‌التفاوت خرید و فروش ارز بانک مرکزی برای تامین کسری بدنه آموزش و پرورش نباید از دهان مسئولان دولت خارج شود.

مملکت‌داری حکم می‌کند که مدیرانی انتخاب شوند که میزشان را به اصول ترجیح ندهند.

کد خبر 65124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز