رئیس کل جدید بانک مرکزی ضمن دفاع از لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی برای کمک به نظام بانکی کشور هرگونه شائبه تورم‌زا بودن این سیاست را رد کرد

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اصرار بر طرح مجدد لایحه برداشت 15 میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی برای تزریق به نظام بانکی کشور را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری بانک مرکزی دانست.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تبدیل منابع حساب ذخیره ارزی به سرمایه ثابت بانک‌ها بهترین روش برای حفظ منابع این حساب است.

وی تاکید کرد: ما باید نفت را دارایی حساب کنیم، نه درآمد. دارایی باید تبدیل به دارایی و نه هزینه شود و یک راه مناسب برای این کار تبدیل منابع حساب ذخیره به سرمایه بانک‌هاست.

بهمنی افزود: بسیاری از کارشناسان از جمله خود من جزو منتقدان سرسخت برداشت از حساب ذخیره ارزی با هدف دامن زدن به میزان تقاضا و مصرف هستیم ولی باید توجه داشت که برداشت از این حساب به‌منظور تقویت تولید نه تنها نادرست نیست بلکه کاملا در راستای اهداف اولیه تاسیس این نهاد است.

ضرب سکه‌های درشت

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم ضرب سکه‌های با ارزش رسمی بالاتر گفت: نیاز واقعی جامعه ما در حال حاضر بسیار بیشتر از سکه‌های موجود است، حتی به عقیده من ضرب سکه 100 تومانی نیز چندان مفید نیست و باید به سراغ ضرب سکه‌های با ارزش اسمی بالاتر رفت.

وی یادآور شد: ضرب یک سکه 10 تومانی در حال حاضر حدود 37‌تومان هزینه دارد و این اصلا منطقی نیست بنابراین، ناگزیر از حرکت به سوی ضرب سکه و چاپ اسکناس‌های با رقم اسمی بالاتر هستیم.

کد خبر 64412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز