دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: جشن روز جهانی کودک در سراسر کشور برگزار می‌شود.

محمد حسین جوادی، مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی، در این باره گفت: در این روز جشن باشکوهی در14هزار مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

به گفته جوادی، دیدار کودکان با ائمه جمعه و مراجع مذهبی، دیدار کودکانی که والدین زندانی دارند با والدین شان، حضور مسئولین سازمان بهزیستی در نماز جمعه‌های سراسر کشور برای تبیین موقعیت حساس کودکان از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان بهزیستی کشور برای بزرگداشت روز جهانی کودک تدارک دیده است.

در جلسه‌ای که به میزبانی سازمان بهزیستی برای توضیح برنامه‌های ویژه روز جهانی کودک برگزار شد، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد، معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران، مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت و رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت شرکت کردند و هر یک به نمایندگی از سوی دستگاه مربوطه شان برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بهبود شرایط زندگی کودکان را تشریح کردند.

مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی، از ایجاد تفاهمنامه‌ای میان این دفتر و فدراسیون ایروبیک خبر داد که به موجب آن ورزش ایروبیک به تمامی کودکان مهدهای کشور آموزش داده شود.جوادی اظهار داشت: امسال همزمان با روز جهانی کودک تفاهمنامه دیگری نیز برای حضور کودکان معلول در مهدهای کودک امضاء و اجرایی خواهد شد.

احتیاط، شادی زندگی

شرکت‌کنندگان در این جلسه شعار «احتیاط شادی زندگی» را برای امسال در نظر گرفته و تاکید کردند مهم‌ترین خطری که کودکان را تهدید می‌کند حوادث و سوانح است.

کریستین سالازار فولکمن، نماینده یونیسف در ایران، با اشاره به اینکه ایران تلاش زیادی برای بهبود شرایط زندگی کودکان انجام داده است گفت: با وجود اینکه ایران در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای کاهش مرگ و میر کودکان از طریق واکسیناسیون و نظام شبکه بهداشتی مؤثر برداشته است اما در سال‌های گذشته چالش جدیدی علیه ایمنی و سلامت کودکان ایرانی به‌وجود آمده و آن وضعیت مخاطره آمیز رفت‌وآمد در راه‌های کشور است.

به گفته نماینده یونیسف در ایران، 3الگوی رفتاری مشهور در بین رانندگان را می‌توان عامل اصلی دانست، این 3الگو عبارتند از: رانندگی با سرعت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی و موتور سواری بدون استفاده از لوازم ایمنی.براساس آماری که یونیسف منتشر کرده در سال (1385) 2هزار و 700 کودک زیر 15 سال در اثر سوانح رانندگی در ایران فوت کرده‌اند و تقریبا 95 هزار کودک و نوجوان زیر 20 سال مصدوم شده‌اند.

فولکمن معتقد است سوانح رانندگی تا حد زیادی قابل پیشگیری است و بسیاری از کشورها با اجرای برنامه‌های همه جانبه ایمنی راه،  از طریق همکاری مردم و مسئولین، موفق به کاهش جدی آمار تصادفات و نیز کاهش فراوانی و وخامت مصدومیت‌ها شده‌اند.

آموزش به روش‌های نوین

مهدی امیری، معاون اداره کل سلامت شهرداری تهران، نیز در این جلسه با تاکید بر این نکته که شهرداری تهران نقش آموزش برای کودکان را پررنگ می‌داند، گفت: آموزش به روش‌های نوین یکی از رویکردهای شهرداری تهران در حوزه اجتماعی است و سعی شده تا با برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت شهروندان آنان را برای زندگی بهتر آماده کنیم.

امیری افزود: شهرداری یکی از اعضای ستاد بزرگداشت روز جهانی کودک است و به همین منظور برنامه‌های متنوعی برای کودکان تهران تدارک دیده است.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه ویژه فرهنگسرای کودک، در این روز با عنوان خانه‌های اسباب بازی اشاره کرد. باغ موزه شهر نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 9 تا 19 جشن ویژه‌ای برای کودکان تهرانی برپا می‌کنند.

تمرکز بر حوادث ترافیکی

محمد امیرخانی، مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت نیز در تشریح برنامه‌های این وزارتخانه به مناسبت این روز گفت: در سال‌های پیشین تمرکز برنامه‌های وزارت بهداشت بر جلوگیری از مرگ و میر کودکان بود، اما نظام سلامت کشور از این پس تمرکز برنامه‌هایش را بر ارتقای سلامت و توسعه فرهنگ سلامتی خواهد گذاشت.

به گفته امیرخانی، مطالعات ملی که در سال 1382 در کشور انجام شده نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل مرگ و میر کودکان و نوجوانان 5 تا 14 سال، حوادث و سوانح بوده است.

در این میان حوادث و سوانح ترافیکی 36 درصد از علل مرگ را به‌خود اختصاص داده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ارتقای سلامت و توسعه فرهنگ سلامتی از مهم‌ترین اهداف وزارت بهداشت است موضوع عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت به‌عنوان یک هدف ویژه مورد توجه وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

امیرخانی همچنین اعلام کرد: برنامه ارتقای سلامت کودکان به دستور وزیر بهداشت و درمان برای سال 88 از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تدوین خواهد شد که در این برنامه تمامی سازمان‌های ذینفع باید مشارکت کرده و برنامه‌ای بومی را برای هر استان به شکل جداگانه تدوین کنند.

کد خبر 65110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز