سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۰۴:۰۴
۰ نفر

پگاه شفتی: 17 مهرماه در کشور ما و در برخی کشورها، روز جهانی کودک نام گذاری شده است. در سال 1954 مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همه کشورها پیشنهاد کرد تا روزی را در کشورشان به نام روز جهانی کودک نام‌گذاری کنند، تا در این روز کودکان در سراسر جهان بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

   در کشور استرالیا روز کودک در اواسط هفته کودک، یعنی 22اکتبر است. در این هفته که هفت روز پر از جشن و برنامه‌های مخصوص کودکان است، به هر کودکی هدیه داده می‌شود، چه از طرف پدر و مادر و چه از طرف مدرسه یا مهدکودک.

   در کشور هند هر سال روز 14نوامبر به عنوان روز کودک جشن گرفته می‌شود، چرا که در این روز، نخست‌وزیر محبوب هندی‌ها «جواهر لعل نهرو» متولد شد. نهرو در طول زندگی و مسئولیتش بنیادهای  بسیاری به نفع کودکان هندی بنا نهاد.

   با این حال در بیشتر کشورهای دنیا روز اول ژوئن را به عنوان روز جهانی کودک جشن می گیرند، زیرا در این روز در سال 1925، برای اولین بار کنفرانس جهانی تندرستی و سلامت کودکان در «ژنو» در کشور سوییس برگزار شد.

   یک پرچم زیبا، به مناسبت روز جهانی کودک در بیشتر کشورها به اهتزاز در می‌آید. این پرچم با نمادهای مختلف و پر معنایی طراحی شده است:
رنگ سبز زمینه، نشانه بالندگی، طراوت و باروری است. «ما همه شایسته بالندگی، طراوت و باروری هستیم.»

   رنگ‌های زرد، قرمز، سیاه و سفید نشانگر تنوع و گوناگونی و بقای نسل بشر مانندتفاوت‌های نژادی، فرهنگی، دینی و اجتماعی است: «کودکان ما کلید صلح و دوستی و بقای نسل بشر هستند.»

   ستاره‌هایی که به وسیله پای آدمک‌ها تشکیل شده‌اند، نماد روشنایی هستند. «کودکان روشنایی جهان ما هستند، اگر خود بخواهند.»

   5 آدمک آبی، قرمز، سفید، سیاه و زرد این ستاره نشانگر پنج قاره هستند. «ما همه از یک نژاد هستیم، نژاد انسان.»

   و بالاخره کره آبی رنگی که در مرکز این آدمک‌ها واقع شده، بیانگر خانه ما زمین و همه نعمت‌های فراوان آن است: «هدیه ای از طرف خداوند تا ما با عشق و نیکبختی در کنار هم روی آن زندگی کنیم.»

کد خبر 65076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز