در دهه ۱۹۷۰ ارتش آمریکا در جستجوی یک هلیکوپتر ترابری تاکتیکی چندمنظوره بود و سیکورسکی در سال ۱۹۷۲ این بالگرد را به نیروی زمینی آمریکا معرفی و بلک‌هاوک در سال ۱۹۷۹ به طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت.

بالگرد سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک

به گزارش همشهری آنلاین،   بلک هاوک قابلیت حمل یک توپ ۱۰۶۵ میلی‌متری ام۱۱۹ با ۳۰ گلوله و چهار خدمه توپ را دارد. صندلی‌های محافظت‌کننده‌های بلک هاوک خلبان و کمک خلبان را در برابر بیشتر حملات و خطرات محافظت می‌کنند، همچنین سپر محافظ خارجی آن نیز می‌تواند در برابر گلوله‌های ۲۳ میلی‌متری به خوبی مقاومت کند.  با نصب مخازن سوخت خارجی، بلک هاوک به برد ۱۱۵۰ مایل هوایی (نات) یعنی چیزی در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر را بدون توقف دست یافت. این بالگرد دارای سقف پروازی: ۱۹٬۰۰۰ فوت (۵٬۷۹۰ متر) و حداکثر سرعت: ۱۶۳ مایل بر ساعت (۱۴۲ نات) می‌باشد.

آشنایی با بالگرد سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک

بلک هاوک با قلاب حمل بار خود قادر به حمل بار به صورت خارجی نیز هست. حداکثر سرعت بلاک هاوک ۱۶۳ مایل بر ساعت (۱۴۲گره دریایی) است که این سرعت را به وسیلهٔ دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک مدل T-۷۰۰-GE-۱۰۰ بدست می‌آورد. پروانه اصلی آن که به قطر ۵۳ فوت و ۸ اینچ ساخته شده از مواد کامپوزیت فایبرگلاس و تیتانیوم در چهار تیغه طراحی و ساخته شده‌است.

آشنایی با بالگرد سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک

پیشینه

یواچ-۶۰ بلک هاوک یا «شاهین سیاه» هلیکوپتر نظامی چندمنظوره و ترابری تاکتیکی آمریکایی است. این هلیکوپتر دوموتوره و چهارپره در شرکت سیکورسکی طراحی شده و تولید می‌شود.  

در سال ۱۹۷۹ نیروی زمینی آمریکا بلک‌هاوک استفاده از بلک هاوک را به‌طور رسمی آغاز کرد.

در سال‌های بعد انواع مخصوص جنگ الکترونیک و عملیات‌های ویژه و انواع ارتقایافته یواچ-۶۰ال و یواچ۶۰-ام نیز تولید شدند و مدل‌های اصلاح شده‌ای هم برای نیروی دریایی، نیروی هوایی و گارد ساحلی آمریکا تولید شد.

آشنایی با بالگرد سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک

کاربران

در نیروی زمینی با هوایی افغانستان، استرالیا، کره جنوبی، جمهوری خلق چین، تایوان، تایلند، مکزیک، کلمبیا، عربستان، اسرائیل، شیلی، برزیل، آرژانتین، بحرین، برونئی، امارات و ترکیه  از  بالگرد سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک استفاده می‌شود.

آشنایی با بالگرد سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک
کاربران یواچ-۶۰

یواچ-۶۰ و یواچ-۶۰ال

  • یواچ-۶۰: در سال ۱۹۷۸ به کار گرفته شد و از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۹ ارتش آمریکا مدل یواچ-۶۰آ را تولید می‌کرد. در اکتبر ۱۹۸۹ با انجام تغییراتی در پیشرانه‌های بلک هاوک، مدل یواچ-۶۰ال ساخته شد که ۲۴ درصد از مدل آ قویتر بود و کارایی بهتری داشت.
  • یواچ-۶۰ال: در اکتبر ۱۹۸۳ موتورهای جنرال الکتریک مدل T700-GE-701C جایگزین موتورهای قبلی شدند. در نتیجه مدل آ به مدل ال تغییر کرد. موتورهای جدید در ارتفاع بالا و نیز هوای گرم نیروی برای (Lift) بیشتری تولیدی می‌کردند و در برابر خوردگی نیز مقاومتر بودند. این هلیکوپتر اکنون می‌تواند تا وزن ناخالص ۲۲٬۰۰۰ پوند به صورت داخلی و ۹٬۰۰۰ پوند به صورت خارجی حمل کند.
آشنایی با بالگرد سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک
نماواره سیکورسکی یواچ-۶۰ بلک هاوک

کد خبر 650735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha