یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

تور (Russian: Тор; English: torus) یک سامانه موشکی زمین به هوا با برد کوتاه و ارتفاع متوسط است که برای نابودی هواپیماها، هلیکوپترها، موشک‌های کروز و پهپادها طراحی شده است.

سامانه موشکی تور- سام ۱۵

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی،   این سیستم که در ابتدا توسط اتحاد جماهیر شوروی با نام  ۹کی ۳۳۰ تور ساخته شد، معمولاً با نام گزارش ناتو، سام-۱۵ شناخته می‌شود. نوع دریایی آن برای عملیات در روز و شب، در شرایط آب و هوایی بد و پارازیت طراحی شده است. تور می‌تواند اهداف را در پرواز شناسایی کند. این راکت ها برای رهگیری اهداف کوچک و با مانورهای تهاجمی ساخته شده بودند.

موشک ۹M۳۳۰ ۱۶۷ کیلوگرم وزن، ۳ متر طول، حامل کلاهک ۱۵ کیلوگرمی و حداکثر سرعت آن حدود ۲.۸ ماخ است. این موشک‌ها با استفاده از هدایت فرماندهی و فیوزهای مجاورتی کنترل شده توسط رادار، می‌توانند  مانور دهند و با اهدافی که با سرعت ۲ ماخ (۲۵۰۰ کیلومتر در ساعت، ۱۵۰۰ مایل در ساعت) پرواز می‌کنند، درگیر شوند.

با پرتاب سرد، موشک‌ها قبل از شلیک موتور موشک سوخت جامد از وسیله نقلیه پرتاب می‌شوند و سیستم بردار رانش آنها را به سمت هدف خود می‌چرخاند. موشک‌ها همچنین می‌توانند علیه اهداف سطحی شلیک شوند. هر موشک یک دور مهر و موم شده است که در دو گروه چهارتایی ذخیره می‌شود. برد درگیری تا ۱۲ کیلومتر (۷.۵ مایل؛ ۶.۵ نانومیل) با حداقل برد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متر (۴۹۰۰ تا ۶۶۰۰ فوت) بسته به نسخه و ارتفاع موثر ۶ تا ۱۰۰۰۰ متر است.

آشنایی با سامانه موشکی تور- سام ۱۵

کاربران کنونی

ارتش‌های  الجزایر/  جمهوری آذربایجان / ارمنستان /  بلاروس / چین /  قبرس / مصر / یونان/ ایران/ پرو/ روسیه/  اوکراین / ونزوئلا / یمن / مراکش و سوریه به این سامانه مجهز هستند.

شناسنامه 

  • نام: تور (سام-۱۵)
  • تایپ:  سیستم موشکی سطح‌به‌هوای ارتفاع متوسط 
  • تولید: اتحاد جماهیر شوروی
  • رونمایی:  ۱۹۸۶ تاکنون
  • قیمت واحد: ۲۵ میلیون دلار
  • ویژگی‌ها: وزن ۳۴ تن/ طول ۵٬۸ متر/ وزن پوکه ۱۷ کیلوگرم / موتور دیزلی ۱۲ سیلندر۸۳۰ اسب بخار/ سرعت۶۵ کیلومتر بر ساعت

آشنایی با سامانه موشکی تور- سام ۱۵

آخرین بروزرسانی یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱

کد خبر 712676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha