یک «فوران بزرگ» دیگر در آتشفشان مجاور جزایر تونگا در اقیانوس آرام جنوبی گزارش شده است.

eruption

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه یک ایستگاه پایش در «داروین» استرالیا روز دوشنبه سه روز پس از فوران نخست این آتشفشان که امواج سونامی را به سراسر منطقه اقیانوسیه فرستاد، از یک «فوران بزرگ» دیگر در آن خبر می‌دهد.

بر اساس هشدار این ایستگاه، این آخرین فوران در ساعت ۲۲:۱۰ روز یکشنبه به وقت گرینویچ رخ داده است. «مرکز هشدار سونامی اقیانوسیه» نیز اعلام کرد که امواج بزرگی را در این منطقه شناسایی کرده است که ممکن است مربوط به فوران دیگری در آتشفشان تونگا باشد، چرا که هیچ زلزله شناخته‌شده‌ای با اندازه قابل‌توجه که بتواند این امواج را ایجاد کند، رخ نداده است.

یک «فوران بزرگ» دیگر در آتشفشان تونگا در اقیانوس آرام جنوبی رخ داد
تصویر ماهواره‌ای از ابر ناشی از فوران آتشفشان که جزیره اصلی تونگا (تونگاتاپو) و شهر نوکوآلوفا (پایتخت) را پوشانده است.

فوران اولیه آتشفشان زیرآبی تونگا در ساعت ۵:۱۰ بعدازظهر به وقت محلی روز جمعه با انفجار عظیمی همراه بود که ستونی به پهنای ۵ کیلومتر از خاکستر، بخار و گاز را تا ارتفاع ۱۷ کیلومتری به هوا فرستاد و آنقدر بزرگ بود که از فضا مشاهده شد. ۲۰ دقیقه پس از  فوران، امواج سونامی به جزیره اصلی تونگا رسیدند و ساختمان‌ها و خانه‌های ساحلی را در هم کوبیدند. 

امواج سونامی از آن هنگامی به سواحل گوناگون از پرو تا کالیفرنیا در شرق تا سواحل ژاپن در غرب اقیانوس آرام برخورد کرده‌اند.

نیوزیلند یک هواپیما را برای ارزیابی آسیب‌های اولیه ناشی این انفجار در این جزایر با جمعیت ۸۰۰۰۰ نفری فرستاده است. اختلال ارتباط تلفنی و اینترنتی باعث شده است آمار دقیقی از شمار تلفات و خسارات احتمالی در دست نباشد. ابر آتشفشانی که منطقه را پوشانده است، مانع از ارزیابی گستره خسارات بوسیله پروازهای تجسسی نیوزیلند شده است.

کد خبر 650572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha