یک آتشفشان زیرآبی عظیم امواج سونامی را به سواحل کشور جزیره‌ای «تونگا» در اقیانوس آرام جنوبی فرستاد.

volcano

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکای نیوز تصایور ماهواره‌ای فوران توده عظیمی از خاکستر، بخار و گاز را در این منطقه از اقیانوس آرام ثبت کرده‌اند که باعث ایجاد امواج بلند سونامی و برخورد آن با سواحل جزیره تونگا شد و مردم را مجبور کرد به زمین‌های مرتفع‌تر پناه ببرند.

کشور تونگا مجموعه‌ای از ۱۷۰ جزیره است که در شرق استرالیا در اقیانوس آرام، در فاصله میان نیوزیلند و هاوایی قرار دارند. 

بیینید| یک آتشفشان زیرآبی عظیم در اقیانوس آرام امواج سونامی ایجاد کرد

پس از آتشفشان هشدار سونامی در این کشور جزیره‌ای اعلام شده بود. صدای انفجار آتشفشان در سراسر منطقه اقیانوس آرام جنوبی و تا مناطق دوردست در نیوزیلند و استرالیا شنیده شد.

شهر نوکوآلوفا، پایتخت تونگا در جزیره اصلی «توناگاپتو» قرار دارد، در ۶۵ کیلومتری شمال این آتشفشان قرار دارد. ساکنان این شهر صدای این فوران آتشفشان را که هشت دقیقه طول کشید، مانند صدای یک تندر عظیم توصیف کردند که سپس با بلند شدن ابرهای تیره از آتشفشان باعث تیره شدن آسمان و ریزش سنگریزه و خاکستر بر روی جزیره شد. بخش‌های بزرگی در جزایر تونگا دچار قطع برق، تلفن و اینترنت شده‌اند.

پس از این فوران شدید امواج سونامی به سواحل این جزایر برخورد کردند. فیلم‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی برخورد امواج را با سواحل که باعث شده است مردم به زمین‌های مرتفع‌تر پناه ببرند، نشان می‌دهد.

در سواحل شرقی استرالیا و نیوزیلند نیز هشدار سونامی اعلام شده است.

کد خبر 650286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 0
    الله اکبر