جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گروگانگیری ۱۱ ساعته در کنیسه‌ای در تگزاس در روز شنبه با کشته شدن مهاجم به پایان رسید، «عملی تروریستی» خواند.

synagogue

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین اف‌بی‌آی هویت مهاجم مسلح را «مالک فیصل اکرم» ۴۴ ساله و تبعه بریتانیا اعلام کرد.

اکرم پس از حمله ماموران اف‌بی‌آی به کنیسه «بث ایزرائیل» در شهر کالی‌ویل ایالت تگزاس در یکشنبه بعدازظهر مرده اعلام شد. بر اساس اعلام پلبس محلی، هر چهار گروگان این مرد مسلح زنده و سالم هستند.

مقامات بریتانیا تایید کردند که فرد مظنون ساکن شهر بلک‌برن در لانکاشایر در این کشور بوده است.

حادثه در حین مراسم مذهبی صبح شنبه در این کنیسه در این شهر ۲۶۰۰۰ نفری شروع شد. این مراسم به طور زنده از فیس‌بوک پخش می‌شد که صدای فریادهای مردی با لهجه بریتانیایی شنیده شد. این پخش زنده بعدا قطع شد و پلیس در ساعت ۱۰:۴۱ صبح به محل فراخوانده شد.

یک گروگان مرد که تصور می‌شود خاخام کنیسه بود پس از مذاکرات در طول روز با گروگانگیر در ساعت ۵ بعدازظهر آزاد شد. سپس ماموران مسلح اف‌بی‌آی به درون ساختمان هجوم بردند و سه گروگان باقیمانده را در ساعت ۹ بعدازظهر آزاد کردند. جزئیات نحوه مرگ اکرم هنوز اعلام نشده است.

جو بایدن، روز یکشنبه در صحبت با خبرنگاران این حادثه را یک «عمل تروریستی» خواند و تایید کرد که ماریک گارلند،‌دادستان کل آمریکا در این باره به او گزارش داده است. بایدن گفت با خاخام این کنیسه تماس گرفته است. 

هنوز معلوم نیست که اکرم چه مدتی پیش از حمله در آمریکا بوده و با چه ویزایی وارد آن شده است.

صدای اکرم در جریان پخش زنده از درون کنیسه شنیده می‌شد که خواستار آزادی «عافیه صدیقی»، یک عصب‌شناس پاکستانی است که مظنون به ارتباط با گروه القاعده بود و در سال ۲۰۱۰ به اتهام تلاش برای کشتن افسران نظامی آمریکایی در هنگام بازداشت در افغانستان محکوم شد. صدیقی حکم زندان ۸۶ ساله ‌اش را در یک زندان فدرال در تگزاس می‌گذراند.

مدت کوتاهی پس از آنکه نام اکرم به عنوان گروگانگیر اعلام شد، در صفحه فیس‌بوک «جامه مسلمان بلک‌برن» پستی ظاهرا بوسیله برادر او «گلبر» منتشر شد که او را مبتلا به مشکلات روانی اعلام کرد و اینکه خانواده «مطمئن بودندکه او به گروگان‌ها آسیب نمی‌رساند.» بر اساس این پست اعضای خانواده در تمام شب در روند مذاکره ماموران اف‌ب‌آی با اکرم مشاوره داده‌اند.

در این پست ادعا شده است که اکرم هر سه گروگان باقیمانده را آزاده کرده و بعد در مبادله آتشی که رخ داده بود، هدف قرار گرفته و کشته شده بود. 

کد خبر 650568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha