حدود ۲۰ سال می‌گذرد از روزی که آقای بازیگر همراه همسایگانش در شهرک اکباتان یک کتابخانه محلی راه‌اندازی کرده است.

دهقان

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده:‌کتابخانه محلی «حبیب دهقان‌نسب» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و همسایگانش نه تنها برای اهالی محله اکباتان، بلکه برای شهروندان محله‌های همجوار هم نام‌آشناست. ماجرای راه‌اندازی این کتابخانه در فاز ۲ اکباتان از وجود فضای بی‌دفاعی در طبقه همکف بلوک ۲ شروع شدکه آن روزها پاتوق معتادان بود و در نهایت ساکنان بلوک ۲ با همفکری، ایده راه‌اندازی یک فضای فرهنگی و کتابخانه را اجرایی کردند. این کتابخانه که به تازگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرای مراجعان شده است در ایام کرونا به‌صورت آنلاین و غیرحضوری فعالیت داشت. در حال حاضر حدود ۱۰ هزار جلد کتاب در این کتابخانه با موضوعات مختلف وجود دارد و این روزها به پاتوق اهل کتاب در غرب پایتخت تبدیل شده است.

  •  استفاده فرهنگی  از فضای بی‌دفاع 

در حالی که عقربه‌های ساعت به ۱۰ صبح نزدیک می‌شود با دهقان نسب و همسایگانش در کتابخانه قرار داریم. پیش از ورود ما، جمعی از همسایگان در کتابخانه جمع شده‌اند. بعد از مدت کوتاهی دهقان‌نسب هم به جمعمان اضافه می‌شود. «سونیا محمودی» یکی از ساکنان بلوک ۲ و دست‌اندرکار ایجاد این کتابخانه است. او می‌گوید: «از سال ۱۳۸۰ فضایی بی‌دفاع در طبقه همکف بلوک ۲ وجود داشت که با ایده و همفکری همسایگان توانستیم کم‌کم این مکان را ساماندهی کنیم. کار با برگزاری کلاس‌های رایگان فرهنگی شروع شد و بعد از مدتی ایده ایجاد یک کتابخانه در همین فضا برای ساکنان ۴۲۱ واحد مسکونی بلوک ۲ قوت گرفت. در نهایت قفسه‌های کتابخانه را تهیه کردیم و کتابخانه را با ۱۰۰ جلد کتابی که توسط نشر پارس به ما هدیه شد، راه‌اندازی کردیم. خوشبختانه امروز حدود ۱۰ هزار جلد کتاب در این کتابخانه داریم.»

چند ساعتی در کتابخانه محلی آقای بازیگر | الگوی بلوک‌های دیگر اکباتان شده‌ایم

  •  الگوی  بلوک‌های دیگر شده‌ایم

«کتابخانه بلوک ۲ نخستین کتابخانه محلی اکباتان بود. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و از اینکه این حرکت فرهنگی باعث ایجاد کتابخانه‌های دیگری هم در این شهرک شد خوشحالم.» این جمله‌ها را دهقان‌نسب می‌گوید و با لحنی که نشان از رضایتش دارد، ادامه می‌دهد: «به جرأت می‌توانم بگویم در سال ۱۳۸۰ بلوک ۲ جزء نخستین مجتمع‌های مسکونی در اکباتان بود که در آن کتابخانه راه‌اندازی شد و بعدها ساکنان بلوک‌های دیگر هم از ما الگو گرفتند و فضاهای مختلف بلوک خود را به کتابخانه تبدیل کردند. البته ما کارهای فرهنگی دیگری هم اینجا انجام می‌دهیم؛ از برگزاری کلاس‌های فرهنگی و هنری مختلف تا گرامیداشت هفته کتاب و قرار دادن کتاب‌های مختلف در معرض دید عموم در محوطه بلوک ۲ که افراد می‌توانند کتاب‌ها را به امانت ببرند و بخوانند. هدف ما این است که اتحاد جمعی در میان ساکنان ایجاد شود و کتابخانه را خانه دوم خود بدانند. خوشبختانه تاکنون هم در این زمینه موفق بوده‌ایم. بخشی از کتاب‌ها با هزینه تنخواه، خریداری و برخی از آنها هم توسط اهالی به کتابخانه اهدا می‌شود.»

  •  پاتوق کتاب دوستان محله‌های همجوار

 دختر جوانی وارد کتابخانه می‌شود. در جست وجوی یک کتاب است. به او نشانی این کتابخانه را داده‌اند. می‌گوید: «از دهکده المپیک به اینجا آمده‌ام. امیدوارم دست خالی برنگردم.» دهقان نسب از کتابدار می‌خواهد دختر جوان را راهنمایی کند. می‌گوید: «روزگاری گمان می‌کردیم با راه‌اندازی این کتابخانه فقط اهالی اکباتان از آن استقبال می‌کنند. اما امروز پیر و جوان، کوچک و بزرگ و حتی دانشجویان از نقاط مختلف به این کتابخانه، مراجعه و علاوه بر دریافت کتاب از خدمات کلاس‌های مختلف فرهنگی و هنری ما استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که این کتابخانه به دلیل تنوع کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف و تعداد کتاب‌ها به قدری غنی است که اکنون نه تنها اهالی شهرک اکباتان بلکه ساکنان محله‌ها و مناطق همجوار هم به اینجا می‌آیند و عضو کتابخانه می‌شوند.»

چند ساعتی در کتابخانه محلی آقای بازیگر | الگوی بلوک‌های دیگر اکباتان شده‌ایم

  •  انرژی مثبت در جریان است

 مرد سالخورده‌ای خوش‌وبش‌کنان وارد کتابخانه می‌شود و بدون معطلی سراغ قفسه کتاب‌های مصور می‌رود. او می‌گوید: «برای انرژی مثبتی که اینجا در جریان است هر روز صبح به این کتابخانه می‌آیم. اندک سوادی دارم و عاشق کتاب‌های مصور هستم. اینجا حالم خوب می‌شود.» هر کسی که برای بار اول به کتابخانه بلوک ۲ اکباتان مراجعه می‌کند متوجه صفا و صمیمت کارکنان کتابخانه و از طرفی انرژی مثبت این مکان می‌شود. «زهرا اعلائی» یکی از ساکنان بلوک ۲ است و به‌عنوان کتابدار در این کتابخانه فعالیت می‌کند. ساکنان او را به صبوری می‌شناسند و همین ویژگی او باعث شده به نحو احسن مراجعان را در انتخاب کتاب راهنمایی کند. اعلایی می‌گوید: «هر کسی که به این کتابخانه می‌آید، اینجا برایش پاتوق می‌شود. از ۲۰ سال پیش تاکنون هر کسی که در این کتابخانه عضو شده است نمی‌تواند از اینجا دل بکند. حتی اعضای جدید هم به‌صورت مستمر به این کتابخانه می‌آیند و معتقدند در اینجا موج مثبتی جریان دارد. از طرفی ما کتابداری آنلاین را هم راه‌اندازی کرده‌ایم تا مراجعان برای جست‌وجوی کتاب با مشکل مواجه نشوند.»

  •  اکباتان  چگونه شکل گرفت؟  

زمین‌های شهرک اکباتان در گذشته متعلق به یکی از ملاکان بنام تهرانی بود. این ملاک ۱۰۰ هزارمترمربع از این زمین‌ها را با مبلغی پول نقد برای خریداری یک خانه ویلایی که نقشه و طراحی خاصی داشت و توسط مهندس گلزار شبستری ساخته شد بود به او واگذار کرد. از همان موقع ایده ساخت شهرک بزرگی در این زمین‌ها در ذهن شبستری نقش بست. شهرک اکباتان قدمت ۴۰ تا ۵۰ ساله دارد. مهندس شبستری در ۴۰ سالگی شروع به ساخت این شهرک کرد. اکنون مساحت این شهرک ۹۴/۵ کیلومترمربع است. با توجه به اینکه فقط ۱۰۰ هزارمترمربع آن در اختیار شبستری بود او بقیه زمین‌ها را از نظام‌السلطنه مافی خریداری کرد و این‌گونه اکباتان امروزی شکل گرفت.

کد خبر 650474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha