سریال کبیر (The Great) یک سریال کمدی-درام بریتانیایی-امریکایی محصول شبکه هولو (Hulu) است. این سریال که برگرفته از داستان به قدرت رسیدن کاترین کبیر، امپراتور روسیه در قرن هجدهم است، یک درام ضدتاریخی معرفی شده است.

سریال کبیر

به گزارش همشهری آنلاین، سریال کبیر (The Great)، یک مجموعه تلویزیونی کمدی-درام و ضدتاریخی بریتانیایی-آمریکایی است که نگاهی داشته به ماجرای به حکومت رسیدن کاترین کبیر در روسیه قرن هجدهم؛ از وقتی به عنوان یک خارجی و در قالب همسر پتر سوم به دربار تا تبدیل شدن به امپراتریس روسیه و حکومت بر این کشور. 

البته همان‌طور که سازندگان سریال در عنوان آن تاکید کرده‌اند، داستان تقریبا واقعی  و همین‌طور غیرواقعی است. در این سریال ال فانینگ، در نقش امپراتور کاترین دوم و نیکلاس هولت، در نقش امپراتور پیتر سوم ظاهر شده است. 

تونی مک‌نامارا، نویسنده نامزد اسکار فیلم سوگلی (‏The Favourite)، خالق این سریال است. زمانی که این فیلم، به کارگردانی یورگوس لانتیموس در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد، تحسین منتقدان را برانگیخت. اما استون و ریچل وایس هر دو نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن شدند، و اولیویا کلمن، برای بازی در نقش ملکه‌ «آن» برنده اسکار شد. 

البته که سریال مستحق آن است که مستقل دیده شود، اما به دلیل اینکه مک نامارا خالق و یکی از نویسندگان این سریال است، به ناچار سایه «سوگلی» بر «کبیر» قابل انکار نیست. گرچه «سوگلی» داستان ملکه‌ای بی‌اراده، بیمار و افسرده است، اما فرمانروایی که «کبیر» به تصویر می‌کشد، کاترین کبیر، یکی از قدرتمندترین فرمانروایان در تاریخ اروپا به شمار می‌آید. شخصیتی که قبلا مینی‌سریالی با الهام از آن، با بازی هلن میرن در شبکه اچ‌بی‌او ساخته شده است.    

کبیر، داستان دختری جوان و ساده‌دل است که با پیتر سوم روسیه ازدواج می‌کند و به زودی درمی‌یابد که شوهرش، امپراتور روسیه، مردی خوش‌گذران، کم‌خرد، خودشیفته، ظالم و کینه‌توز است که فقط برای به دنیا آوردن یک وارث تاج و تخت، با او ازدواج کرده است. 

فضای زندگی در قصر، برای کاترین جوان که طرفدار کتاب و ادبیات و هنر است، کسالت‌بار و مبتذل جلوه می‌کند. او سعی دارد تغییراتی ایجاد کند، اما خیلی زود متوجه می‌شود که کارها آن‌طور که به نظرش می‌آید، ساده نیست. او حتی به فرار یا خودکشی فکر می‌کند، اما ندیمه مخصوص و دوستش ماریل، که یک نجیب‌زاده خلع رتبه شده است، او را از قانونی سرنوشت‌ساز آگاه می‌کند: اگر امپراتور بمیرد و وارثی نداشته باشد، ملکه جانشین او خواهد شد. این آگاهی، به او انگیزه می‌دهد تا به کمک چند یار موافق، علیه شوهرش کودتا کند و روسیه‌ای متجدد بسازد.

تصاویر| روایت ماجرای دخترک آلمانی که امپراتور روسیه شد

عنوان سریال، در فصل اول، با یک عبارت فرعی نمایش داده می‌شود: یک داستان گه‌گاه واقعی. این عبارت خود گویای لحن طنزآمیز روایت است. روایتی که مبارزه زن جوان آلمانی برای غلبه بر تیرگی و ظلمی را نمایش می‌دهد که یک مرد-کودک دمدمی‌مزاج، خودشیفته و قلدر بر مردم روسیه و حتی بر اهالی دربار تحمیل کرده است. 

در ابتدای سریال، ما کاترین (سوفی، پیش از آنکه به قصر برود و نام جدید بگیرد) را در سال ۱۷۶۱ می‌بینیم که روی تاب نشسته و به دوستش می گوید که به زودی با امپراتور پیتر ازدواج می‌کند. در واقعیت، کاترین در سال ۱۷۴۵ با امپراتور ازدواج می‌کند، و از این دست تغییرات در داستان اصلی زیاد خواهید دید. بنابراین اگر به تاریخ بیشتر از درام علاقه دارید، برای شما خواندن کتابی قطور درباره کاترین کبیر سرگرم‌کننده‌تر از تماشای این سریال خواهد بود. 

تصاویر| روایت ماجرای دخترک آلمانی که امپراتور روسیه شد

سوفی، به سن‌پترزبورگ می‌رود و در همان برخورد نخست، پیتر توی ذوقش می‌زند: او نامزدش را که از خجالت گونه‌هایش گل‌اندخته و یک برگ صنوبر به عنوان نماد عشق به او می‌دهد، دست می‌اندازد. با نگرانی به مشاورانش می‌گوید که نکند عقل درست و حسابی نداشته باشد؟ می‌گوید او را انتخاب کرده، چون هم اشرافی است و هم خانواده‌اش ثروت خود را از دست داده‌اند و قدرتمند نیستند و ادعایی ندارند. 

اسقف اعظم (آدام گادلی) کاترین را مناسب به دنیا آوردن وارث تاج و تخت تشخیص می‌دهد و زندگی کسالت‌بار و بی‌رحمانه کاترین آغاز می‌شود. او به تدریج چند دوست و متحد پیدا می‌کند. به غیر از ندیمه مخصوصش، ژنرال ولمنتوف، استراتژیست چیره‌دست، اما مردی دائم‌الخمر که سوژه شوخی‌های امپراتور است و البته کنت اورلو (ساشا داوان) که مشاور امپراتور است و علاقمند به فرهنگ متجدد اروپایی. وقتی ازدواج پیتر و کاترین تیره‌وتار می‌شود، این دوستان به کمک جاه‌طلبی‌های او می‌آیند. 

تصاویر| روایت ماجرای دخترک آلمانی که امپراتور روسیه شد

هر کدام از بازیگران این سریال، در نقش خود خیلی خوب ظاهر شده‌اند. هولت، احتمالا بهترین بازیش را ارائه داده و فانینگ از پس نقش یک زن نازپرورده که به شخصیتی آهنین بدل می‌شود، به خوبی برآمده است. فیلم‌نامه هم که اقتباسی از نمایشنامه تونی مک‌نامارا است، نسبتا خوش‌ساخت است. تصاویر از دربار امپراتوری قرن هجدهم روسیه چشم‌نواز است، گرچه شاید بهتر بود تصاویر خشونت‌آمیز کمتری در آن نمایش داده می‌شد؛ تصاویری که گاه از مرزهای تعیین‌شده فضای کمیک و طنزآمیز سریال فراتر می‌رود.

تصاویر| روایت ماجرای دخترک آلمانی که امپراتور روسیه شد

فصل اول این سریال در ۱۰ قسمت در سال ۲۰۲۰ از هولو منتشر شد و فصل دوم آن نیز در ۱۰ قسمت در نوامبر ۲۰۲۱. این شبکه اخیرا اعلام کرده است که سریال برای فصل سوم نیز تمدید شده است. 

کد خبر 650212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha