مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

«حساسیت دندانی» درد سطحی دندان است که ممکن است برای مثال در هنگام خوردن غذاهای سرد یا گرم حس کنید و مربوط به مراحل اولیه ساییدگی و تخریب مینای دندان است

SENSITIVE TEETH

به گزارش همشهری آنلاین مینای دندان لایه سخت و محافظی است که روی دندان را می‌پوشاند. هنگامی که این لایه تحلیل می‌رود، پایانه‌های عصبی که باعث ایجاد درد می‌شوند، در معرض عوامل محرک قرار می‌گیرند.

حساسیت دندان ممکن است به صورت حساسیت به فشار یا جویدن، حساسیت به غذاهای شیرین یا اسیدی، حساسیت به سرما یا گرما یا حساسیت پس از اعمال دندانپزشکی بروز کند.

علل تخریب مینا

اگر دندان‌هایتان حساس شده است، ممکن است مقداری از مینای دندان ساییده شده و از بین رفته باشد. عوامل متفاوتی ممکن است باعث تخریب تخریب مینای دندان شوند.

مسواک زدن شدید با مسواک‌های با برس خشن فقط پلاک دندانی را از روی دندان برنمی‌دارد، بلکه مینای دندان را هم تحلیل می‌برد.

مسواک زدن افقی در محاذات خط لثه باعث تحلیل رفتن سریع‌تر مینای دندان شما می‌شود. برای مسواک زدن باید از مسواک با برس نرم استفاده کنید و با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه مسواک بزنید تا مینای دندان پاک و درعین‌حال مستحکم بماند.

نوشابه‌های گازدار، آب‌نبات‌های چسبنده و غذاهای نشاسته‌ای با میزان قند بالا باعث تخریب مینای دندان می‌شوند. به جای چنین غذاهایی بهتر است به مصرف سبزی‌ها و میوه‌های غنی از فیبرهای خوراکی و لبنیات مانند پنیر شیر و ماست ساده روی آورید.

این مواد غذایی دهانتان را مرطوب خواهد کرد و به مقابله با اسید و باکتری‌هایی تولیدکننده اسید که باعث تخریب دندان‌ها می‌شوند، کمک می‌کنند.

نوشیدن چای سبز یا سیاه و جویدن آدامس بدون قند هم می‌تواند سودمند باشد. اگر شما چیزی اسیدی را می‌خورید، بلافاصله مسواک نزنید، چرا که به‌این‌ترتیب مینای دندان تخریب می‌شود. یک ساعت صبر کنید و بعد مسواک بزنید.

دندان‌قروچه (ساییده شدن دندان‌ها به هم در طول خواب شبانه) نیز می‌تواند در طول زمان باعث تحلیل رفتن مینای دندان می‌شود.

گاهی علت دندان‌قروچه استرس زیاد و رفع استرس مشکل را حل می‌کند. اگر این اقدام تأثیری نداشت، دندان‌پزشکتان ممکن است اسپلینت یا گارد دهانی برای شما تجویز کند.

اگر مشکل شدید باشد، ممکن است به اعمال دندانپزشکی برای تغییر محل دندان‌ها یا تجویز داروهای شل کننده عضلانی داشته باشید.

اقدامات برای سفید کردن و رنگ‌بری دندان‌ها ممکن است به حساس شدن آن‌ها بینجامد. خوشبختانه حساسیت دندانی ناشی از این اقدامات معمولاً گذرا است. با دندان‌پزشکتان درباره تأثیر روش‌های سفید کردن بر دندان‌هایتان و اینکه باید آن‌ها را ادامه دهید یا نه، مشورت کنید.

علل جدی‌تر حساسیت دندان

گاهی حساسیت دندانی صرفا به ساییدگی معمول مینای دندان مربوط نمی‌شود و نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تری است.

اگر بالای ۴۰ سال هستید، ممکن است لثه‌هایتان نشانه‌های تحلیل رفتگی را نشان دهند و از روی دندان‌هایتان به عقب بروند و ریشه‌های دندان‌ها آشکار شوند. ریشه‌های دندان پوشش مینا برای محافظت از آن‌ها را ندارند، بنابراین بسیار حساس‌تر از بقیه بخش‌های دندان‌های شما هستند.

اگر به نظر می‌رسد که لثه‌هایتان دارند تحلیل می‌روند، با دندان‌پزشکتان مشورت کنید. موارد شدید تحلیل رفتن لثه‌ها ممکن است نیاز به پیوند لثه داشته باشد. برای این کار بافت از جایی دیگر دهان برداشته می‌شود و برای پوشاندن ناحیه برهنه شده به کار می‌رود.

ممکن است تحلیل رفتن لثه‌ها نشانه‌ از یک عارضه وخیم‌تر مانند التهاب لثه یا ژنژیویت باشد.

دندان‌پزشکتان برای درمان بیماری لثه ممکن است از روش‌هایی مانند پلنینگ (planning) یا اسکیلینگ (scaling) که جرم و پلاک روی ریشه دندان را پاک می‌کنند، استفاده کند.

سیگار کشیدن می‌تواند به بیماری لثه منتهی شود، بنابراین باید سیگار را ترک کنید.

ترک برداشتن دندان که ممکن است تا ریشه دندانتان ادامه یابد نیز ممکن است باعث ایجاد حساسیت دندانی به خصوص هنگام خوردن غذاهای سرد شود.

دندان‌پزشکتان بسته به عمق این ترک‌خوردگی ممکن است روش‌های متفاوتی را برای ترمیم برگزیند. اگر ترک کوچکی وجود داشته باشد که پیش از خط لثه پایان یابد، ممکن است پر کردن مشکل را حل کند. اگر ترک‌خوردگی به زیر خط لثه ادامه یابد، کشیدن دندان ضرورت پیدا می‌کند.

درمان حساسیت دندانی

هنگامی علت حساسیت دندانی معلوم شد، دندان‌پزشکتان می‌تواند روش‌هایی را برای تسکین درد و حساسیت به کار ببرد، از جمله:

- خمیردندان برای دندان‌های حساس.

- ژل فلوراید.

- پر کردن دندان به طوری که نواحی برهنه شده ریشه دندان پوشانده شود.

- استفاده از مواد سیلانت.

- تجویز خمیردندان‌های ضد حساسیت دندان (که با خمیردندان به کار نمی‌روند).

اگر حساسیت دندانی شما بسیار شدید باشد، ممکن است دندانپزشکتان انجام روت کانال را پیشنهاد کند.

کد خبر 650019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha