جمعیت گیلان ۲میلیون و ۵۳۰هزار و ۶۹۶نفر است. متوسط رشد سالانه جمعیت گیلان طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ برابر ۰.۴ درصد بوده و گیلان از این نظر رتبه ۲۵ را در مقایسه با سایر استان‌ها دارد. گیلان پیرترین استان کشور و شهرستان املش پیرترین شهرستان ایران است. شاخص سالمندی کشور ۳۶.۸ درصد و شاخص سالمندی گیلان ۷۴.۵ درصد است.

گیلان با شاخص ۱.۰۶، مازندران ۱.۱۹، البرز ۱.۱۹، سمنان ۱.۲۲ و تهران ۱.۲۷، مرکزی با ۱.۳۳ و اصفهان با ۱.۴۹ نرخ کل باروری وضعیت بحرانی از نظر سالمندی جمعیت دارند.

حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به همشهری می‌گوید: کشورها با شاخص بین‌المللی TFR (نرخ کلی باروری) وضعیت جمعیت و روند تغییرات جمعیتی را می‌سنجند و هم ترند (تکرار) جمعیتی خود را بررسی می‌کنند. این شاخص یعنی به ازای هر خانم در سن باروری (سن باروری به‌صورت قراردادی ۱۵ تا ۴۹سال است) و با درنظر گرفتن یک آقا در همین سن در توزیع نرمال جمعیتی، باید ۲.۱فرزند متولد شود. در کنار شاخص نرخ کلی باروری، ۲تعریف دیگر هم وجود دارد‍، اگر میانگین نرخ باروری جمعیت در کشوری به زیر ۱.۵ برسد به چاله جمعیتی رسیده است یعنی اگر این جامعه بخواهد خودش را ترمیم کند، کار سختی در پیش دارد. در تعریف دوم اگر شاخص نرخ کلی باروری به زیر ۱.۳ برسد جامعه وارد چاه جمعیتی شده است که طبیعتا کار سخت‌تری برای جایگزینی جمعیت در پیش خواهد داشت.

هم‌اکنون ایران با شاخص باروری ۱.۷ به مرحله بحران نزدیک شده است،  در میان استان‌ها گیلان با شاخص ۱.۰۶، مازندران ۱.۱۹، البرز ۱.۱۹، سمنان ۱.۲۲ و تهران ۱.۲۷ وارد چاه جمعیتی و مرکزی با ۱.۳۳ و اصفهان با ۱.۴۹ وارد چاله جمعیتی شده‌اند. شرایط به‌ویژه در گیلان به قدری بحرانی است که اگر ۲نسل دیگر (کمتر از ۵۰سال) با همین روال ادامه پیدا کند قوم گیلک در این استان خوش آب و هوا و مهاجرپذیر در اقلیت قرار خواهد گرفت. ایلام، قزوین و کرمانشاه در مرز چاله جمعیتی و استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، فارس، همدان و بوشهر هم پایین‌تر از میانگین کشوری یعنی ۱.۷۱ قرار دارند

دراین‌باره بیشتر بخوانید؛ زنگ خطر جمعیت در ۷ استان

گزارش: سیده‌زهرا عباسی، رضا سمائی‌نیا

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 649604
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • AU ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    18 1
    هیچ دشمنی در هیچ جنگی نتوانست یک ملت را منقرض کند اما مسئولین ما توانستند .