شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با همشهری: عدد باروری کل اکنون به کمتر از ۱.۷ فرزند برای هر زن رسیده است. 

- سیاست های تنظیم خانواده شاید ۲۰ درصد در پایین آمدن باروری کل تاثیر داشته باشد، ۸۰ درصد بقیه به دلیل بهبود شاخصه‌های توسعه در ایران است مثل کاهش بی‌سوادی، توسعه آموزش عالی، شهرنشینی و شیوع وسایل ارتباط جمعی.

- در تهران زودتر از دیگر مناطق ایران گذار جمعیتی شروع شده است. در تهران نرخ باروری کل حتی به ۱.۴ فرزند رسیده است. ضمن اینکه آماری سالخوردگی جمعیت بالاتری دارد.

دراین باره ببینید؛ ویدئو | رشد جمعیت ایران؛ ۱۴۰۰ مثل ۱۳۰۰ | یک قرن پیش ایرانیان بیشتر می‌مُردند، حالا کمتر متولد می‌شوند!

گفتگو: امید کریمی، رابعه تیموری

تصویر: مونا فاضلی

تدوین: عاطفه سادات حسین‌زاده

کد خبر 637130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 50
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    کاش باقی صحبت های ایشون رو هم میذاشتید. در رابطه با مهاجرت از شهرستانهای دیگر به تهران. این مسئله حتی در ارتباط با خشونت ها و سرقت های تهران هستش. کسانی که مهارتی ندارند و اشرافی گری در شهرها اونها رو با کمبودهاشون روبرو میکنه و چون مهارتی ندارند سعی میکنن به سرعت خودشون برسونن. جرایم رو بالا میبرند و بیکاری هم به طبع اون افزایش پیدا میکنه.
  • فرزاد IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 0
    مردم ایران تمایل به ثروتمند شدن و غنی سازی و رفاه طلبی دارند در نتیجه تنظیم خانواده مطرح می شود در نتیجه فشار زندگی و هزینه های روبه افزون در زندگی تمایل به کاهش جمعیت دارد تا رفاه و دارائی و ثروتمند سازی وغنی سازی حاصل بگردد.تا به نتیجه ی مطلوب برسیم زیرا فرزندان بی کیفیت ( چه از لحاظ سلامتی و چه از لحاظ مالی ) منفعت نداشته و هزینه بر بوده و در مقایسه نمی توانند رشد مطلوب داشته باشند.