معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران بر لزوم توجه به خیابان ولیعصر تاکید کرد و از بهسازی و آرامسازی این خیابان معتبر با تاکید بر ایجاد فضاهای انسان محور خبر داد.

ولیعصر

به گزارش همشهری آنلاین، شاپور دیوسالار بر اهمیت خیابان ولیعصر در بدنه شهر تهران تاکید کرد و در این باره گفت: خیابان ولیعصر با ۱۸ کیلومتر طول، طولانی‌ترین خیابان درختی تهران  و خاورمیانه است. این خیابان با میدان‌های شاخص و تماشایی، مانند راه آهن در منطقه جنوبی تهران و تجریش در منطقه شمال تهران، در دو نقطه پایتخت قرار دارد و عملا فرم زیبای تهران را شکل داده است. در واقع اسکلت و استخوان‌بندی اصلی پایتخت با این خیابان و چندین میدان مهم شهری متعلق به خیابان ولیعصر، تعریف شده است.

او افزود: عرض وسیع و مناسب خیابان ولیعصر، که در حصار و پوشش بدنه ساختمانی، با معماری و کاربری‌های به اندازه و متناسب به کیفیت شکل گرفته، از یکسو و خلق مناظر، چشم اندازها و کریدورهایی با دید بسیار زیبا، از سوی دیگر، سبب شده که علاوه بر اضافه کردن ارزش‌های زیباشناختی خیابان، مهر تاییدی بر زیبایی پایتخت زده شود.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران اضافه کرد: همانطور که می‌دانید، برای محصور شدن و دستیابی به خط آسمان و اساسا ترسیم خطوط منظم و مطلوب این خیابان ارزشمند، در دوطرف آن، هزاران درخت چنار کاشته شده است. این عنصر در کنار کاشت بوته‌های گل سرخ که در حد فاصل بین چنارها قرار دارد، در یک دوره زمانی، توانست به همراه صدای شرشر آب جاری در پای درختان و گل‌ها، جلوه خاصی ایجاد کند که بر ارزش‌های زیباشناختی خیابان افزود و عملا بهشت مدهوش کننده‌ای را برای بهره برداران فضا خلق کرد.

دیوسالار ادامه داد: وجود اماکن، مراکز خرید مهم، موزه‌ها و مراکز فرهنگی هنری که در این خیابان مستقر هستند، به ویژه وجود دو پارک بزرگ ملت و ساعی، بر غنای این خیابان افزوده و عملا سبب شده است تا به عنوان شاهکاری جادویی در سیمای شهری تهران پر آشوب، محسوب شود.

او بر اهمیت انسان در فضای شهری تاکید کرد و گفت: بدیهی است که حضور پر همهمه انسان‌ها در ولیعصر، بر شکوه فضا و نقش شهری آن افزوده است. لذا به این اعتبار، آموزه‌های «کوین لینچ»، سیمای شهر، یا شکل خوب شهر به خوبی در این خیابان رعایت شده است. این در حالی است که این انگاره‌ها و به طور کلی تمامی تئوری‌ها و دانش‌های مربوط به حوزه شهرسازی و طراحی شهری، سال‌ها بعد تدوین و گسترش یافته‌اند.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره لزوم بازنگری خیابان ولیعصر، بیان کرد: متاسفانه با از بین رفتن تدریجی درختان چنار قدیمی که هویت‌بخش فضا بودند و رواج معماری ناهمگون، شاهد افزایش اغتشاشات بصری و تنوع آنها هستیم. در کنار این مباحث، شکل گیری جداره‌های بسیار نامناسب، نامتناسب بودن حرکت اتوبوس‌های تندرو با بافت تاریخی و افزایش تعداد جانوران موذی در مسیر آبراه‌های حاشیه خیابان، افول کیفیت خیابان را رقم زد. به زیر زمین بردن انسان‌ها در چهار راه، و احداث پلازای کذایی در فضای منفی جزیره میدان ولیعصر، نیز به نوعی از غصه‌های بردل مانده این خیابان و شهر است؛ حال آنکه ارزش واقعی فضاهای شهری، صرفا به‌واسطه حضور همه شمول انسان‌ها در روی زمین، و بنا به گفته "جین جیکوبز " هیاهو و ازدحام آنهاست.

دیوسالار گفت: در این راستا، و با توجه به اینکه خیابان ولیعصر در مقاطع مختلف به ویژ در محدوده میدان تجریش حد فاصل سرپل تجریش تا میدان قدس، میدان ولیعصر و بلوار کشاورز، چهار راه ولیعصر و ...حتی در وضعیت فعلی و با توجهات اندک، بضاعت‌های لازم را برای تبدیل شدن به فضای انسان محور شهری دارد. به نظر من، سوق دادن انسان‌ها و حیات شهری به زیر زمین هیچ توجیه منطقی‌ای ندارد. بنابراین با فراهم شدن فرصتی دوباره در سازمان زیباسازی شهر تهران و در دوره جدید مدیریتی، این امکان به وجود آمده تا به پشتوانه ثبت ملی و جهانی شدن خیابان ولیعصر، اقدامات متفاوتی را رقم بزنیم.

بر اساس گزارش معاونت فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران، دیوسالار از تمرکز بر فضاهای انسان محور در خیابان ولیعصر خبر داد و افزود: با رجوع به طرح‌هایی که در مقیاس طراحی شهری، برای خیابان و میدان‌های آن، در ابتدای دهه۹۰، با همت مشاوران و استادان صاحب نام تهیه و مصوب شده، بناست، طرح‌هایی که در سال‌های اخیر آماده شده‌اند، با اتخاذ رویکردها و تدابیر جدید، به ویژ در حوزه کانسپت سازی مفهومی و هنری، با توجه به نام مقدس حضرت ولیعصر (عج)، اجرا شوند. بر همین مبنا، یک بار دیگر امیدوار و مصمم برای خلق فضاهای شهری انسان محور و با کیفیت تلاش خواهیم کرد.

کد خبر 649411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • خسروی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    20 0
    می شود اعلام بفرمایید لطفا لطفا به ترکیب این خیابان دست نزنید مسلما جز آسیب به پیکر این خیابان کار دیگری از شهرداری برنمی آید ؟ چرا ؟ طرحها در تهران به شخص وابسته است برود دیگری می گوید چرا دست زد کارش اشتباه بود حالا بیا و نگاه کن تا چهل سال همینطوری مثل خرمشهر خواهد ماند
  • نادر یاسمی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    13 1
    احداث و طر احی این خیابان با کاشتن چنار در اطر ف آن وسایه شاخه های چنارها‏، تونل بهشت مانند ایجاد کرده بود و در دو طرف پیاده‌روها رستوران‌های شیک باخو راکی های متنوع و لذیذ. میدان تجریش تفرجگاه و میدا ن‌راه اهن با معماری زیبا، که به مرور زمان با تغییرات، زیبایی خود را از دست داده و نگران کنند ه است. تغییر در بافت این خیابان زیبا یادگار مانده را نابود می سازد. خیابان مون مارتر در پاریس، کلیسای سن پیتر و مجسمه ها در رم ایتالیا دست نخورده و زیبایی وقدمت خود را دارند...با احتر ام
  • ناشناس IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    7 1
    شهرداری به جای این طرح ها، فکری به حال آلودگی هوای شهر بکنه که از همه چیز برای مردم واجب تره
  • AU ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 5
    جالبه . دوستمون از این که قالیباف به چهار راه ولی عصر نظم داد و شلوغی اونجا را به زیر گذر برد ناراحته . واقعا چه کسانی در ایران مسول میشن .
  • M. H IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    8 1
    شماها تا حالا به اسم زیبا سازی و اصلاح، کاری جز خرابکاری و نابود کردن آنچه که بود نکرده اید، لطف کنید دست به چیزی نزنید جز هزینه و اضافه کردن مشکلات حاصلی برای شهروندان نخواهید گذاشت.
  • مهدی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 3
    سلام این طرح هم که قراره در قسمت شمالی خیابان ولیعصر انجام بدن کلا سهم قسمت پایین شهر ومرکز از این زیباسازیها تقریبا هیچه کاش یکم عدالت وجود داشت.
  • ح ر IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    4 0
    هزار بار گفتم باز هم می گویم در حال حاظر مهم ترین کار شهرداری جمع آوری و اسکان و درمان و آموزش و اشتغال بی خانمان ها و زنان و دختران فراری و کودکان کار ووو که به دلیل فقر و فحشا و اعتیاد کشیده شده اند لطفا به جای هزینه کرد بیخود در درجه اول این موضوع را اساسی و ریشه ای حل کنید
  • طهرون قدیم IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 1
    بهتر نیست یه مقدار اساسی تر و دلسوزانه تر به شهری برای همه نگاه کرد ، درسته اصلاح آلودگی تصویری تاثیر مهمی در آرامش شهروندان داره ولی بشرطیکه مشکلات دیگه این شهر بی دروپیکر برای ساکنین بومی این شهر بوجود آورده و آرامش و زندگی طبیعی رو ازشون گرفته نادیده گرفته نشه ، مشکلات هوای تهران ، مشکلات ترافیک آلودگی آب ، گرفتن فرصت های شغلی از ساکنین بومی این شهر با سیل مهاجرت به شهری برای همه ، سرازیر شدن فقیر معتاد و دزد و کسانیکه دغدغه اصلی شون هجوم به این شهر زیبا و مال اندوزی ست
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 1
    بجای اینکارها فکری برای بو بد اینروزها تهران بکنید
  • علی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 5
    معظل.دستفروشها چی میشه هروز مثل قارچ روش میکنن کسی جواب گو نیست آسایش رهگذرها یکشبه را گرفتن
  • n IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 2
    هرجا را که طرحی دادند ، خراب کردند. مثال خیابان ایرانشهره که به بهانه نجات از شب مرگی و ایجاد راه دوچرخه سواری و ... چنان ترافیک و بی نظمی ایجاد کردند که نتیجه معکوس داد و همه رو کلافه کرده . حالا خیابان ولیعصر رو هم خراب میکنند و میروند و مشکلاتش می مونه برای مردم .
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 0
    درختان بریده را دوباره بکارید نیاز به کار دیگری نیست
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 0
    شهر مرده و افسرده از آلودگی هوا و شلوغی به درد زندگی نمی خورد. هر طرحی که به حیات شهر با حفظ حیات نباتات و جانداران دیگر کمک کند و با ارزش ها و اصالت های فرهنگ و هنر و معماری سرزمین ما همخوانی داشته باشد خوب است.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    برای رسیدن به شهر انسان محور , خیابان های توریستی , احداث مسیرهای دوچرخه سواری , کاهش ترافیک و آلودگی هوا و صوتی و بصری و امثالهم ابتدا باید شبکه سواره را تکمیل کنید یعنی عبور خودروهای فرامنطقه ایی را به تونل بزرگراه های زیرزمینی ببرید حالا می شود در سطح هزار کار کرد امروز خیابان های ما قفل ترافیکیه تحمل بار ترافیک محلی را هم ندارد هر گونه کم کردن ظرفیت خیابان ها چیزی جز ضرر به شهر و شهروند ندارد تمام مسیرهای دوچرخه سواری که دوره قبل ایجاد شد آن هم با آن همه هزینه , امروز نه تنها استفاده نمی شه که باعث گله و شکایت مردم هم شده واقعیت ها را نپذیرید همین جوری می شه .
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 1
    هیچ چیزی از دورهای گذشته نباید باشه اگر هم هست نابود باید بشه
  • حسن IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    1 0
    نکنه شهردار می خواهد همه درختان را قطع کند و به آرامستان برای گردش خانواده ها تبدیل کند.