آیا زانوی‌تان گاه‌به‌گاه درد می‌گیرد یا انگشتانتان دگر مثل قبل چابک نیستند. آیا ممکن است آرتروز داشته باشید؟

osteoarthritis

«آرتروز» یا «استئوآرتریت» شایع‌ترین شکل آرتریت یا التهاب مفصل است که در آن، غضروف- بافت انعطاف‌پذیر پوشاننده مفاصل- تخریب می‌شود. در نتیجه تخریب غضروف، فضای میان سرهای استخوان‌ها در مفصل به تدریج باریک می‌شود و سطح استخوان‌ها تغییر می‌کند. این وضعیت در طول زمان ممکن است به آسیب مفصل و درد منتهی شود.

افراد مبتلا به آرتروز اغلب در بیش از یک مفصل درگیری دارند. شایع‌ترین مفاصلی که درگیر آتروز می‌شوند، مفاصل زانو، لگن، کمر و گردن و برخی مفاصل انگشتان هستند. علائم آرتروز ممکن است در طول سال‌ها رخ دهند و بسیاری از علائم اولیه بدون توجه به اینکه از چه مفصلی شروع شوند، مشابه هستند. نخستین نشانه اغلب درد در مفصل پس از فعالیت شدید یا استفاده بیش از حد از یک مفصل است. 

مفصل ممکن است در صبح‌ها خشک باشد، اما پس از چند دقیقه حرکت از این حالت خارج می‌شود. همچنین ممکن است مفصل اندکی دردناک باشد و  هنگام حرکت حس سایش یا ترق و تروق در آنها ایجاد کند. برخی از افراد دچار درد مداوم مفصلی می‌شوند که خوابشان را مختل می‌کند.

اما برخی از نشانه‌های آرتروز مختص مفاصلی معین است. اگر هر کدام از این دردها را در این مفاصل‌تان حس کردید، از دکترتان بخواهید شما را از لحاظ آرتروز معاینه کند:

- زانوها: هنگامی که زانو دچار آرتروز می‌شود، درد، تورم و خشکی این مفصل رخ می‌دهد. آنچه در ابتدا به صورت اندکی ناراحتی ناشی از فشار آمدن روی مفصل شروع می‌شود، می‌تواند به اشکال در راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها، به دستشویی رفتن و به بستر رفتن و از بستر خارج شدن بینجامد.

- دست‌ها: آرتروز دست‌ها اغلب با خشکی و دردناکی انگشتان دست و قاعده انگشت شست به خصوص در صبح‌ها بروز می‌کند. ممکن است گرفت اشیا برایتان سخت‌تر شود و هنگام حرکت صدای ترق‌ تروق مفاصلتان بلند شود. افرادی که مبتلا به آرتروز دست هستند، ممکن است در انجام حرکات معمول روزانه مثل باز کردن در یک شیشه مربا، چرخاندن کلید یا تایپ کردن دچار اشکال شوند.

لگن و ستون فقرات: هنگامی که آرتروز مفصل لگن را مبتلا می‌کند، درد ممکن است در کشاله ران تا بخش داخلی ران یا حتی در زانو احساس شود. آرتروز ستون فقرات گردنی ممکن است باعث درد در شانه‌ها و بازوها شود. آرتروز در بخش پایینی ستون فقرات ممکن است باعث ایجاد درد در باسن یا ران‌ها شود.

کد خبر 649207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha