دکتر حداد عادل اظهار داشت: امام خمینی (ره) در اوایل نهضت در دیدار با دانشجویان دانشگاه تهران فرمودند بر زوال امپراطوری عثمانی تاسف می خورم نه از جهت تایید رفتار امپراطوریان عثمانی از این جهت که این زوال صورت گرفت که حکومت اسلامی شکل نگیرد؛ بعدها اسراییل را شکل دادند تا قدرتی در منطقه شکل نگیرد.

حدادعادل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از شبستان، دکتر حداد عادل امروز دوشنبه ۲۰ دی در اختتامیه چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار که در تالار امیر کبیر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: این همایش، همایش دانشگاه اخلاق مدار است. رییس دانشگاه تهران مناسب دید که کتاب سرباز مکتب در متن این برنامه رونمایی شود. قبل از پرداختن این موضوع این کتاب اشاره می کنم که مسئله اخلاق در دانشگاه موضوع مهمی است. یکی از آثار وحدت حوزه و دانشگاه همین اخلاق در دانشگاه است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه بارزترین جلوه اخلاق در دانشگاه رابطه استاد و دانشجو است، عنوان کرد: حتما در مورد رابطه استاد و دانشگاه بر پایه اخلاق مقالاتی در این همایش نوشته شده است و همچنین نوشته خواهد شد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به کتاب سرباز مکتب نوشته سید حسن رضا نقوی اظهار داشت: اصل کتاب به زبان اردو بوده که به فارسی ترجمه شده و در ایران نیز منتشر شده است. بنده از چندین ماه پیش در جریان تالیف این کتاب قرار داشتم و مختصر همراهی و همکاری کردم. مولف از بنده خواست چند دقیقه ای درباره این کتاب صحبت کنم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مورد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهید سلیمانی فرمودند شهید سلیمانی هم ملی ترین فرد است و هم امتی ترین فرد. این بیان خلاصه ای از یک واقعیت است. مردم ایران شهید سلیمانی را سردار ملی خود می دانند ولی شهید سلیمانی محدود به مرزهای ایران نیست. او در دل همه امت اسلام جا دارد.

وی تصریح کرد: اگر به عنوان یک دانشگاهی بخواهیم اتفاقی که با پیروزی انقلاب در جهان رخ داد را ارزیابی کنیم، باید یک مرور در خاطرات خودمان در قرن بیستم بکنیم و وضعیت جهان اسلام در قرن ۲۰ را از نظر بگذرانیم. قرن ۲۰ قرن ناکامی جهان اسلام بود. در این قرن اقتدار و قدرت جهان اسلام کاهش پیدا کرد. مهمترین تاثیر جنگ جهانی اول برای اسلام فروپاشی امپراطوری عثمان بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در دوره صفویه سه قدرت برای اسلام وجود داشته است، بیان کرد: عثمانی آخرین بازمانده این سه قدرت بود. از آفریقا و غرب آسیا و خلیج فارس تا ترکیه امروز و آسیای صغیر همه عضو قلمرو امپراطوری عثمانی بودند. این امپراطوری در جنگ جهانی اول مضمحل شد، از آن چیزی به نام ترکیه امروز باقی ماند که نسبتی با عظمت امپراطوری عثمانی نداشت.

بعد از آن دولت های فاتح جنگ به خصوص انگلستان تصمیم گرفتند منطقه را برحسب تدبیر خود مدیریت کنند و اساس هم این بود که در جهان اسلام دولتی به نام اسلام شکل نگیرد. این اساس طراحی دولت های بعد از جنگ جهانی اول بود؛ ناسیونالیسم اساس قرار گرفت، همه جا را تقسیم بندی کردند، یک جا گفتند عراق، یک جا فلسطین و یک جا اردن؛ این تقسیم بندی را کردند که امت و حکومت اسلامی شکل نگیرد.

دکتر حداد عادل اظهار داشت: امام خمینی (ره) در اوایل نهضت در دیدار با دانشجویان دانشگاه تهران فرمودند بر زوال امپراطوری عثمانی تاسف می خورم نه از جهت تایید رفتار امپراطوریان عثمانی از این جهت که این زوال صورت گرفت که حکومت اسلامی شکل نگیرد؛ بعدها اسراییل را شکل دادند تا قدرتی در منطقه شکل نگیرد. وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، غربی ها متوجه موضوع شدند و احساس خطر کردند. ده ها سال بود که غربی ها هر تصمیمی که در مورد جهان اسلام می گرفتند، فرش قرمز مقابل شان پهن بود. منطقه شکارگاه بدون مزاحم آنها بود. امروز یک حقیقت به عنوان مقاومت در منطقه شکل گرفته که این تصور را باطل کرده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه فرد شاخص حرکت مقاومت شهید سلیمانی است، گفت: یک برادر کشور همسایه پاکستان کتابی با عنوان سرباز مکتب در مورد شهید سلیمانی نوشته است که او را به اردوزبانان و کل جهان معرفی کند. این شان دهنده جایگاه شهید سلیمانی به عنوان قهرمان امت اسلام است. در دنیای غرب شاهد بودیم که در مورد شخصیت ها و وقایع انواع و اقسام کتاب می نویسند، به سرعت هم کتاب می نویسند. همچنین برای مخاطبان مختلف کتاب می نویسند. یک ماه بعد از اینکه اتفاقی در غرب می افتد، فروشگاه های کتاب شان پر می شود از کتاب در مورد آن اتفاق. کتاب برای نوجوان، جوان، عامه مردم و دانشگاهیان در مورد آن اتفاق می نویسند.

این نویسنده و استاد دانشگاه تصریح کرد: یک ضعفی که در این ۴۳ سال در کار خودمان می بینم غفلت از بیان واقعیت های انقلاب در قالب کتاب است. اگر یک خارجی بگوید می خواهد کتابی در مورد انقلاب بخواند چه کتابی داریم به او معرفی کنیم. اگر یک خارجی بخواهد کتابی در مورد رهبر امروز انقلاب اسلامی بخواند چه کتابی به او می دهیم؟ اگر یک فرد خارجی بخواهد کتابی در مورد دفاع مقدس بخواند که در جریان قرار بگیرد کتابی داریم به او بدهیم؟ تصور می کنم این نیاز را احساس نمی کنیم چون خودمان بازیگر صحنه هستیم. از بیرون نگاه نمی کنیم که بتوانیم نیاز را احساس کنیم. فکر می کنیم چون خودمان می دانیم دیگران هم می دانند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی کتاب سرباز مکتب را کتاب خوش اسلوبی دانست و افزود: این کتاب در قالب ۱۵۰ صفحه است. اطلاعات مفید در مورد شهید سردار سلیمانی در این کتاب دسته بندی و فصل بندی شده و همراه تصاویر و مصاحبه ها آورده شده است. به نظر بنده این کتاب برای معرفی شهید سلیمانی هم در داخل و هم در خارج از کشور کتابی مفید است.

کد خبر 649165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha