در حال حاضر حدود 5/6 میلیارد انسانی که روی کره خاکی زندگی می‌کنند، توسط تازه‌ترین امکانات مخابراتی با یکدیگر در تماس هستند.

تازه‌ترین مطالعات موسسه GSM Association نشان می‌دهد 80 درصد تمامی این افراد امکان دستیابی به سیستم تلفن همراه را دارا بوده و 40 درصد آنان یک تلفن همراه در تملک خود دارند.
براساس این تحقیقات، اگر تنها مدت زمان ارتباطات ملاک باشد، این اینترنت نیست که بیشترین سهم را از آن خود می‌کند، بلکه سیستم‌های مخابراتی تلفن‌های همراه پیشگام هستند. دلیل این امر مشکلات فراوانی است که استفاده از اینترنت به همراه دارد، به خصوص در کشورهای فقیر، قیمت رایانه‌ها در مقایسه با گوشی‌های تلفن همراه بسیار بالاتر است، ضمن این که سیستم آنتن‌دهی تلفن‌های همراه به لحاظ پراکندگی سیستم‌های اولیه، تلفن‌های خانگی را پشت سر گذاشته‌اند‌ در نتیجه تنها 17درصد از جمعیت دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند اما 40 درصد از تلفن همراه. براساس تحقیقاتی که توسط موسسه Intelcom Research انجام شده، پراکندگی و آنتن‌دهی سیستم‌های همراه در مقایسه با سال 2000 رشدی دوبرابر را نشان می‌دهد. با این حال تا سال 2010 حدود 90 درصد جمعیت دنیا زیرپوشش آنتن‌های مخابراتی زندگی خواهد کرد.
بی‌دلیل نیست موسسه مذکور بر این موضوع تأکید می‌کند که زیربناهای مخابراتی تلفن‌های همراه برخلاف تلفن منازل تقریبا به‌طور کامل مدیون سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که مزایای آن را بخشهای دیگر اقتصاد ملی کشورها نیز بهره‌برداری می‌کنند. البته باید موکد این موضوع بود که این مسئله کاملا واضح است که اپراتورها بدون توجیه اقتصادی حتی یک آنتن را هم بهره‌برداری نمی‌کردند.
وجود فوندهای مخابراتی (Telecom Fonds) در 32 کشور در حال توسعه بی‌دلیل نیست. این در حالی است که شرکتهای مخابراتی موظف هستند مابین 1 تا 6 درصد از سود سالیانه خود را در این فوندها تحویل دهند. سرمایه جمع‌آوری شده صرف ایجاد ساختارهای زیربنایی در اقتصاد می‌شود.
موسسه GSM Associatoin در حالی انتقاد به این موضوع را ابراز می‌کند که اساسا این فوندها صرف توسعه شبکه مخابراتی منازل می‌شوند که بی‌شک گران‌تر و از نظر زمانی طولانی‌تر از توسعه بیشتر سیستم شبکه تلفن همراه است. البته تبلور رشد سیستم‌های همراه به این طریق باعث پیشرفت سیستم دستیابی به اینترنت از طریق تلفن منازل می‌شود. 


 Spigel Online

کد خبر 6491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز