مهندسان ناسا مرحله نهایی باز کردن آینه اصلی بزرگ تلسکوپ فضایی جیمز وب را تکمیل کردند.

james webb telescope

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این مانور آخرین قدم در مرحله دوهفته‌ای به کار  گرفتن این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری  بود که از هنگام پرتاب آن در روز کریسمس (۲۵ دسامبر) شروع شد.

تلسکوپ جیمز وب که تاکنون حدود یک میلیون کیلومتر را در فضا پیموده است، بزرگترین، قوی‌ترین تلسکوپ فضایی است که تا به حال ساخته شده است و برای اینکه در هنگام پرتاب در موشک آریان ۵ جا بگیرد، باید به طور کامل روی خود تا می‌شد.

از آن هنگام، مهندسان در حالی که این تلسکوپ در حال حرکت به سوی نقطه پایدار گرانشی در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین است، روند تدریجی و قطعه به قطعه باز کردن این تلسکوپ را آغاز کرده‌اند. قبلا سپر خورشیدی بزرگ (به اندازه میدان تنیس) ابزارهای دقیق این تلسکوپ را سرد نگه‌ می‌دارد-  و نیز آینه ثانوی‌اش این تلسکوپ باز شده‌اند.

ناسا از هفته پیش مانورهای نهایی برای به کار انداختن آینه اصلی «جیمز وب» را شروع کرده که نور از دورترین اعماق جهان گردآوری خواهد کرد و از قطعاتی با پوشش طلای ۱۸ عیار تشکیل شده است: این آینه از یک بخش مرکزی به علاوه دو صفحه جانبی سه‌قطعه‌ای تشکیل شده است.

صفحه اول جانبی آینه مرکزی در روز جمعه با رشته‌ای از حرکات ظریف به طور موفق در طول دو ساعت و نیم باز شد. مهندسان در روز شنبه صفحه دوم جانبی که روی پشت بخش مرکزی جمع شده بود، آزاد کردند و به این ترتیب باز شدن آینه اصلی تلسکوپ به قطر ۶.۵ متر کامل شد.

پس از تکمیل باز شدن آینه اصلی تلسکوپ «جیمز وب» غریو شادی در اتاق کنترل ناسا برخاست.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که دانشمندان آن را «ماشین زمان» می‌نامند، به ستاره‌شناسان امکان می‌دهند به بررسی آغاز جهان مدت کوتاهی پس از مهبانگ در ۱۳.۸ میلیارد سال پیش و نیز نشانه‌های سیاره‌های پشتیبان حیات در کهکشان خود ما بپردازند.

این تلسکوپ باید حدود ۶۵۰۰۰۰ کیلومتر دیگر بپیماید تا به مقصد نهایی‌اش برسد و نیاز به پنج ماه دیگر تا وسائل علمی‌اش را به طور دقیق کالیبره کند.

کد خبر 648728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 0
    با شکوه بود