یکی از کهن‌ترین و شاداب‌ترین درختان که «یکه» باغ کن میزبان آن است.

چنار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه شرق،‌ احمد مسجدجامعی  نوشته است: یکی از کهن‌ترین و شاداب‌ترین درختان که «یکه» باغ کن میزبان آن است، در یک ملک شخصی قرار دارد. در یکی از تهران‌گردی‌ها، هشت نفر از همراهان، دست به‌ دست هم دادند تا قُطر و محیط این درخت را به نمایش بگذارند و به شکلی نمادین تصمیم خود را در حفاظت از فضای سبز، به‌ویژه باغ‌های به‌هم‌پیوسته آنجا نشان دهند.

در پی این تهران‌گردی‌ها، مباحثی در حوزه مدیریت شهری و شورای عالی شهرسازی پیش آمد و به محدودکردن ساخت‌وساز و حمایت از فضای مشجر این باغ‌ها انجامید تا حیات زیرساختی سبز شهر فدای خواست سرمایه‌های کلان و سرگردان و نگاه‌های پول‌پایه نشود و از سوی دیگر این اقدام موجب ضرر و زیان مالکان باغات نشود که عمری در حفظ و نگهداری و آبادانی آنها بیشترین نقش را داشته‌اند.

با وجود این، باشکوه‌ترین چنار چنارستان تهران در یکه باغ کن، در معرض تهدید قرار گرفته و قرار است ساخت‌وسازهایی در حریم آن آغاز شود. اگر چنین اخباری درست باشد، جای نگرانی‌ است و لازم است با اقداماتی به‌موقع، نه‌تنها یکی از مهم‌ترین عناصر هویت‌بخش پایتخت و دیرپاترین موجود زنده این شهر، از آسیب در امان بماند، بلکه از مجموعه به‌هم‌پیوسته فضای مشجر غرب تهران که ریه‌های تنفسی شهر است، محافظت شود.

کد خبر 648675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیل بازنشسته IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    7 0
    احمد جان مسجد جامعی سلام. من با نظر جنابعالی کاملا موافقم حتی خشک شده و باقیمانده این درخت ارزشمنده ولی ای کاش عزیزان شورای شهر و تمامی متولیان امور قدری هم به فکر ((یکی از مهم‌ترین عناصر هویت‌بخش پایتخت ودیرپاترین موجود زنده این شهر،)) که مردم فهیم ساکن تهران و ایران زمین این دلاوران گرامی هم باشند. من مترو سوار نیستم ولی وضعیت مترو را ببینید .اتوبوس رانی. تاکسی . جمع آوری فاجعه بار زباله . موشهای موجود در سطح شهر . ترافیک که باعث هزار دردسر و مریضی برای مردم داره ... را در نظر بگیرید . ما به شما رای دادیم بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنید. چنارهای خیابان ولی عصرکه عمر آن از قدمت بعضی از کشورهای همسایه بالاتر است را نمیبینید. چنار داخل ملک شخصی مردم را می بینید آن هم الان اگر دست شهرداری بود تا الان خشک شده بود. محفوظ بوده و دست شهرداری بهش نرسیده. سایه عالی مستدام
    • نصر IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      4 0
      با سلام و احترام گل گفتی. منتهی کئ گوش شنوا
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 1
    کهن ترین چنار و قطور ترین آن متعلق به محله امامزاده یحیی (ع) تهران است که در زمان صفویه غرس شده است و از اماکن مهم تهرانگردی بشمار می آید.
  • الهه اژدری IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 2
    بدو بدو برید از ته بزنید. شما که بلدید
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 1
    بابا اینگونه اخبار باید مخفی بماند همین چنار خواران پیدایشان می‌شود واین چنار را هم میخورند اگر شهرداری قبل از چنارخواران چنار را نخورده باشد