پیش از آنکه در خصوص اندیکاتور ایچیموکو توضیح دهیم، ابتدا اجازه دهید تا نگاهی به انواع تحلیل‌ها در بازارهای مختلف و خصوصا بازارهای مالی همانند بورس بیندازیم.

ایچی موکو.jpg

اندیکاتور

همانطور که احتمالا می‌دانید، رایج‌ترین سبک‌های تحلیلی شامل تحلیل فاندامنتال و تکنیکال است. این دو روش تحلیلی اساس و شاکله مختلفی داشته و به همین جهت نیز مسیرهای مختلفی را برای تحلیل در نظر گرفته‌اند. در تحلیل بنیادین یا همان Fundamental، مبنای تحلیل و پیشبنی بازار، عملکرد گذشته و سابقه‌ی مجموعه‌ای است که آن دارایی را ارائه داده است.

برای مثال، هنگامیکه قرار باشد سهام شرکتی (مثلا ایران خودرو) را به روش تحلیل فاندامنتال یا بنیادین بررسی کرده و ارزش آتی آن را پیشبینی کنیم، باید شاخصه‌های اثرگذار را بررسی کنیم. برای مثال، ابتدا باید عملکرد خود مجموعه بررسی شده و سابقه‌ی تیم مدیریتی بررسی شود، سپس باید صنعت خودروسازی و فرصت‌ها/چالش‌های آتی بررسی شوند و در گام بعدی، پارامترهای اقتصادی محلی (در سطح کشور) و جهانی ارزیابی شوند. این فرآیند نسبتا زمانگیر بوده و ممکن است نیاز به یک تیم حرفه‌ای داشته باشد.

در نقطه‌ی مقابل، تحلیل تکنیکال وجود دارد که معتقد است همه چیز در دل نمودار وجود دارد. هنگامیکه بخواهیم قیمت سهام همان شرکت را بررسی کنیم، کافی است که نمودار قیمت و حجم معاملات گذشته را در مقابل چشمان خود قرار دهیم و سپس با استفاده از ابزارهای مختلف، بتوانیم الگوها را شناسایی کنیم. این ابزار که عموما در تحلیل تکنیکال کاربرد دارند، با نام اندیکاتور یا همان شاخص شناخته می‌شوند. اندیکاتورها بر مبنای دانش اقتصادی و شناخت بازار ایجاد شده و با استفاده از کدها و فرمول‌های ریاضی، تبدیل به یک ابزار کامیپوتری شده و می‌توانند برروی چارت‌ها سوار شده و اطلاعات بیشتری به معامله گر بدهند.

انواع اندیکاتور

اندیکاتورها به صورت کلی به چهار بخش تقسیم می‌شوند. این دسته بندی شامل موارد زیر است:

  • اندیکاتورهای روند (Trend): برای کمک به فهم روندهای صعودی، نزولی و خنثی
  • اندیکاتورهای مومنتوم: برای فهم قدرت بازار برای حرکت به یک سمت (نزول یا صعود)
  • اندیکاتورهای حجمی: برای اطلاع بهتر از حجم معاملات انجام شده
  • اندیکاتورهای نوسانی: برای فهم بهتر دامنه‌ی نوسانات یک قیمت در روندها

البتته این دسته بندی بسیار کلی بوده و ممکن است یک اندیکاتور مشخص (مثلا اندیکاتور ایچی موکو)، در بیش از یکی از دسته‌های فوق قرار بگیرد. اما برای ساده کردن آموزش اندیکاتورها، عموما از همین دسته‌بندی استفاده می‌شود.

اندیکاتور ایچیموکو

یکی از ابزارهای پرکاربرد در بخش تحلیل تکنیکال، اندیکاتور ایچیموکو است. این اندیکاتور از دسته‌ی اندیکاتورهای مومنتوم بوده و می‌تواند قدرت بازار و همچنین مومنتوم معاملات را نشان دهد. کاربرد اصلی این اندیکاتور، در نشان دادن جهت و روند بازار بوده و به معامله‌گر کمک می‌کند تا مومنتوم بازار را به درستی تشخیص دهد. برای مثال، اگر فرد سهام را در زمانی بخرد که مومنتوم حرکت صعودی نزدیک به صفر است (خریداران دیگر تمایلی به خرید با این قیمت ندارند)، به زودی روند عوض شده و روند نزولی آغاز خواهد شد. این بدترین اتفاق برای فردی است که قصد دارد با خرید سهام، سرمایه گذاری انجام دهد.

اندیکاتور ایچی موکو

کاربردهای اندیکاتور ایچی موکو

به صورت کلی، ایچی موکو با کمک موارد زیر، مانع از ورود به بازار در سمت اشتباه می‌شود (خرید در هنگام نزولی شدن). این اندیکاتور می‌تواند کاربردهای زیر را داشته باشد:

  • تشخیص روند حرکت دارایی
  • تشخیص خطوط حمایتی و مقاومتی
  • تشخیص مومنتوم و جهت بازار
  • تشخیص نقاط ورود و خروج از معاملات
  • تشخیص نقاط اصلاح دارایی

در نظر داشته باشید که هیچ زمان نمی‌توان با استفاده از فقط یک اندیکاتور، سرمایه‌گذاری موفقی انجام داد. به همین دلیل نیز سرمایه‌گذاران و خصوصا افرادی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند، همواره از ترکییب چندین اندیکاتور استفاده کرده و تنها زمانی وارد بازار می‌شوند که تعداد قابل قبولی از اندیکاتورها، سیگنال مثبت برای ورود به بازار را داده باشند و صد البته اخبار اقتصادی نیز به ضرر دارایی نباشد.

چه زمانی میتوان از ایچیموکو استفاده کرد؟

جالب است بدانید که این اندیکاتور توسط یک خبرنگار اقتصادی ژاپنی طراحی شده است. این خبرنگار، سال‌ها در بازار بورس ژاپن فعالیت می‌کرد و به همین جهت تصمیم گرفت تا خط و ربط قیمت و حجم معاملات با روند آتی بازار را تعیین کند. توسعه‌ی اولیه‌ی ایچیموکو در چند دهه قبل رخ داده و در اوایل از آن برای معاملات برنج و تعیین قیمت آتی آن استفاده می‌شد. سپس با توسعه دادن فرمول‌ها و منطق پشت این اندیکاتور، از آن در بازارهای سرمایه گذاری و نهایتا در هر جاییکه چارت قیمتی وجود داشته باشد، استفاده گردید.

نکته‌ی قابل توجه در خصوص این اندیکاتور، تایم فریم مورد استفاده است. هر چقدر تایم فریم بزرگتر باشد، مثلا مشاهده قیمت و حجم معاملات در بازه‌ی هفتگی یا ماهانه، دقت و صحت ایچیموکو بیشتر خواهد بود. برای یادگیری کامل این اندیکاتور و همچنین قوانین طلایی در خصوص آن، مقاله‌ی آموزش ایچیموکو را مطالعه نمایید.

چگونه از ایچیموکو استفاده کنیم؟

ایچیموکو یک اندیکاتور بوده که باید آن را برروی پلتفرم معاملاتی نصب کرد. برای مثال، اگر در بورس ایران فعالیت می‌کنید، می‌توانید آن را برروی پلتفرم معاملاتی کارگزاری بورس خود نصب نمایید. برای مثال، امکان نصب این اندیکاتور برروی پلتفرم معاملاتی مفیدتریدر (مربوط به کارگزاری مفید) وجود دارد. اگر در بازارهای جهانی فعالیت می‌کنید، باید آن را برروی پلفترم‌های متاتریدر 4 یا 5 نصب کرده و پس از انجام تنظیمات، آن را راه اندازی کنید.

اجزای ایچیموکو

این اندیکاتور شامل چهار خط اصلی به نام‌های کیجون سن، تکان سن، چیکو اسپن و سنکو اسپن است. این خطوط به صورت پیشفرض به رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و نارنجی برروی نمودار نمایش داده می‌شوند. این اجزا را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. نحوه‌ی قرارگیری این خطوط نسبت به هم، معنای خاص و مشخصی را به معامله‌گر داده و ممکن است وی را تشویق به خرید کرده یا مانع از انجام معامله شود (سیگنال معامله یا توقف).

اجزای ایچیموکو

معنای ایچیموکو

ایچیموکو از لغات ژاپنی Ichimoku Kinko Hyo گرفته شده که متشکل از سه کلمه است. کلمه اول به معنای "یک نگاه"، کلمه دوم به معنای "تعادل" و لغت آخر نیز به معنای "نمودار" است. معنای این نام در کل یعنی: "نگاهی به نمودار در حالت تعادل". این نامگذاری بر مبنای نحوه‌ی کار این اندیکاتور گذاشته شده است. ایچیموکو تعادل در نمودار را بررسی کرده و با این کار، سمت و سوی بازار را تشخیص می‌دهد. هر زمان که بازار از تعادل خارج شده و روند داشته باشد، ایچیموکو کاربرد خواهد داشت.

جالب است بدانید که این اندیکاتور فقط در بازارهای رونددار کاربرد داشته و در زمانیکه بازار دارای روند خنثی باشد (نه صعودی و نه نزولی)، ایچیموکو کاربرد نداشته و نمی‌تواند سیگنالی برای معامله گر صادر نماید.

اگر به دنبال آموزش‌های جامع و رایگان سرمایه گذاری و کار با چارت‌های قیمتی هستید، به وبسایت معامله گر ایرانی irtrader.net مراجعه نموده و سلسله مقالات این وبسایت را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که با چشمان کاملا باز و با دانش کافی وارد دنیای سرمایه گذاری شده‌اید.

کد خبر 648611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    نمودارها تو بورس ایران مثل دفترنقاشی بچه دو سه ساله اس،