شهردار تهران و هیئت همراه در هفتمین پویش قرارخدمت، پنجشنبه هفته گذشته مهمان منطقه ۲۲ شدند.

انباشت فاضلاب

همشهری آنلاین _ پریسا نوری: در این قرار «محمدمهدی امانی» مدیر حراست معاونت امور مناطق شهرداری تهران به پنجمین ناحیه این منطقه گسترده رفت تا با گفت‌وگو با مدیران شهری و بازدید میدانی گرهی از مشکلات ساکنان این ناحیه، یعنی اهالی محله‌های شهید باقری و دریاچه بگشاید. در این دیدار موضوعات‌ریز و کلان از جمله نبود ساختمان مستقل برای شهرداری ناحیه و کمبود ماشین خدمات‌رسان ۱۳۷ تا لزوم تکمیل بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب دکتر سمیعی و ساماندهی فاضلاب شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حدود ساعت ۷ و نیم صبح جلسه مدیران شهری ناحیه ۵ با امانی در دفتر شهردار ناحیه آغاز می‌شود. «محمد شاهین‌خواه» شهردار ناحیه با اعلام اینکه با تلاش شبانه‌روزی نیروهای خدمات شهری، این ناحیه رتبه اول عملکرد در حوزه ۱۳۷ در منطقه ۲۲ و رتبه دوم را در بین نواحی پایتخت به دست آورده، می‌گوید: «بیشترین پیام‌های سامانه ۱۳۷ در این بخش از پایتخت، به موضوعاتی چون لزوم هرس درختان، ساماندهی سگ‌های بی‌صاحب و جمع‌آوری سرشاخه‌ها مربوط است.» شاهین‌خواه توضیح می‌دهد: «با توجه به فراوانی فضای سبز در این ناحیه، هرس شاخه‌ها و افزایش سرعت جمع‌آوری سرشاخه‌ها از خیابان، جزو بیشترین مطالبات شهروندان است است که ضروری است با افزایش نیروها و تجهیزات خدمات‌رسان به این مهم بپردازیم.»

شهردار ناحیه ادامه می‌دهد: «با وجودی که میانگین روزانه ۵ پیام ۱۳۷ داریم، اما حتی یک دستگاه خودرو ۱۳۷ در اختیار نداریم و با وجود کاهش امکانات تلاش می‌کنیم رضایت شهروندان را جلب کنیم.» مشترک بودن ساختمان سرای محله شهید باقری با شهرداری ناحیه از جمله موضوعاتی است که در این نشست به آن پرداخته می‌شود. شاهین‌خواه در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه شهرداری ناحیه در ساختمان سرای محله شهید باقری جانمایی شده، لازم است با تخصیص اعتبار، ورودی و مشاعات تفکیک شود تا ایمنی تجهیزات و ساختمان شهرداری تأمین شود.»

انباشت فاضلاب خانگی حوالی برج‌ها

  • لزوم تکمیل بیمارستان نیمه‌کاره

پس از نشست صبحگاهی، محله‌گردی مدیران ناحیه با مدیر حراست معاونت امور مناطق شهرداری تهران از نقاط مختلف محله‌های شهید باقری و دریاچه آغاز می‌شود. بازدید از پروژه عمرانی نیمه‌کاره بیمارستان فوق‌تخصصی دکتر سمیعی نخستین مأموریت امانی است. شاهین‌خواه با اشاره به نمای ساختمان این بیمارستان که به سبک انستیتو بین‌المللی اعصاب آلمان، شبیه مغز انسان طراحی شده، می‌گوید: ‌ «پروژه ساخت بیمارستان بین‌المللی مغز و اعصاب با تولیت مؤسسه خیریه متوسلین امام رضا(ع) و با حمایت پروفسور سمیعی از اردیبهشت سال ۱۳۸۲ آغاز شده و تاکنون بیش از ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما متأسفانه به دلیل مشکلات مالی و کمبود اعتبار از مدت‌ها پیش متوقف شده است.» شهردار ناحیه ۵ با بیان اینکه سال‌هاست این ظرفیت درمانی مغفول مانده، می‌افزاید: «با تکمیل و بهره‌برداری از این بیمارستان، منطقه ۲۲ به قطب سلامت پایتخت و حتی کشور تبدیل می‌شود.»

  • انباشت پساب خانگی در نیزار

ایستگاه دوم محله‌گردی مدیر حراست معاونت امور مناطق شهرداری تهران زمین بایر محدوده برج‌های سر به فلک کشیده محله دریاچه است. نیزاری که سال‌هاست محل تخلیه پساب و فاضلاب برج‌های مسکونی شده، به‌طوری که بوی تعفن آن از دور هم مشام رهگذران را می‌آزارد. شاهین‌خواه با اشاره به آب باریکه زردرنگی که از لوله‌ای در زیرزمین به نیزار می‌ریزد، می‌گوید: ‌ «این نیزار متعفن محصول انباشت ۱۰ ساله فاضلاب و پساب رها شده مجتمع ۶۰۰ واحدی عرفان است.» او ادامه می‌دهد: «متأسفانه با ساخت این مجتمع‌ها سرانه مورد نیاز و پیوست زیست‌محیطی آنها در نظر گرفته نشده و در نتیجه پساب فاضلاب این مجتمع بدون هیچ گندزدایی و فرایند تصفیه، وارد کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرداری و سپس در این زمین بایر انباشت می‌شود که حاصل آن ایجاد بوی نامطبوع، مشکلات زیست‌محیطی و... و. است.» شاهین‌خواه می‌افزاید: «برای رفع این معضل با اداره کل محیط‌زیست استان تهران و اداره فاضلاب مکاتبات و توافقاتی انجام شده، اما به دلایلی از جمله نبود اعتبار به مرحله اجرا نرسیده است.»

انباشت فاضلاب خانگی حوالی برج‌ها

  • حمل‌ونقل عمومی کم داریم

رشد قارچ‌گونه‌ برج‌های مسکونی در منطقه ۲۲ و فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم مشکلات زیادی پیش روی ساکنان این محدوده از پایتخت گذاشته که یکی از آنها ضعف حمل‌ونقل عمومی است. «پیمان پوراکبر» از ساکنان محله دریاچه می‌گوید: «در محدوده محله دریاچه و شهید باقری فقط یک خط اتوبوسرانی وجود دارد که کمبود اتوبوس در این خط موجب معطلی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای شهروندان در ایستگاه‌ها می‌شود.» این شهروند می‌افزاید: «در این محدوده تاکسی نداریم و صبح‌ها ساکنان سر خیابان می‌ایستند تا ماشین‌های گذری و همسایه‌ها آنها را تا نزدیک‌ترین خط اتوبوس یا تاکسی برسانند.» پوراکبر ادامه می‌دهد: ‌»از مدیران شهری درخواست می‌کنیم پروژه خط ۱۰ مترو را تکمیل کنند تا ساکنان این محدوده به خطوط حمل‌ونقل ریلی دسترسی پیدا کنند.»

  • خروج محله ۳۵ هزار نفری از بن‌بست

مدیر حراست معاونت امور مناطق شهرداری از تقاطع خیابان شهید مظفر و بزرگراه خرازی بازدید کرد، معبری که مسدود است و ساکنان برج‌های ضلع شمالی بزرگراه شهید خرازی خواستار ساخت پل و ایجاد تقاطع غیرهمسطح هستند تا دسترسی‌شان به ضلع جنوبی این بزرگراه و محدوده دریاچه آسان شود. شاهین‌خواه توضیح می‌دهد: «طبق طرح تفصیلی مصوب منطقه ۲۲ در این نقطه باید تقاطع غیرهمسطح ایجاد شود تا شهرک‌ شهید باقری، برج‌های سما، سپید و... از بن‌بست خارج شوند و دسترسی ساکنان محدوده بلوار مظفر و شمال بزرگراه خرازی که جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر را تشکیل می‌دهند تسهیل شود.»

کد خبر 648589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    با ساخت و سازهای بی رویه ،منطقه تبدیل به معظل بزرگی در اینده خواهد شد