هفتمین «قرار خدمت» مدیریت شهری در غربی‌ترین منطقه پایتخت برگزار می‌شود؛ منطقه‌ای به مساحت تقریبی ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار و جمعیتی بیش از ۱۲۸ هزار نفر. این قرار نیز با اقامه نماز و زیارت و ادای احترام به مقام شهدای گمنام منطقه آغاز می‌شود و بعد از آن، معاونان به نواحی از پیش تعیین شده برای بررسی مشکلات و پیگیری درخواست‌های اهالی مراجعه می‌کنند.

فرهنگسازی و پیشگیری

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان: ناحیه ۲ نیز محل برگزاری جلسه و شروع بازدیدهای میدانی «محمدامین توکلی‌زاده» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران است که در بازدیدهای متعدد، مشکلات اجتماعی را از نزدیک بررسی می‌کند ...

  • آغاز قرار هفتم

قرار خدمت در منطقه ۲۲ پایتخت از دانشگاه علامه طباطبایی در دهکده المپیک حوالی ساعت ۶ آغاز می‌شود. بعد از اقامه نماز صبح و زیارت و ادای احترام به شهدای گمنام منطقه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران و دیگر رئیسان اداره‌های این معاونت راهی نواحی برای بازدید و بررسی مشکلات مراکز و ظرفیت‌های مرتبط با حوزه اجتماعی و فرهنگی می‌شوند. ایستگاه نخست سوله‌های بدون استفاده منطقه در شهرک چشمه است که به سوله‌های «هبه» معروف هستند. تعدادشان به عدد ۱۴ می‌رسد و به گفته «علی نوروزی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۲۲، ظرفیت مناسبی برای راه‌اندازی مراکز ویژه مهارت سرگرمی و مهارت‌آموزی کودکان در رده‌های سنی مختلف است. نوروزی در این ارتباط می‌گوید: «چند سالی است که سوله‌ها بدون کارکرد، خالی مانده‌اند. ما برای استفاده حداکثری از ظرفیت آنها، طرح و برنامه‌هایی را ارائه داده‌ایم که امیدواریم با تعیین اعتبار و مساعدت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، خیلی زود شاهد بهره‌برداری از آنها باشیم.»

  • اول پیشگیری و بعد درمان

ایستگاه دوم بازدید از کمپ ترک اعتیاد چیتگر ویژه بانوان است؛ تنها کمپ تخصصی ترک اعتیاد بانوان در تهران که سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد و حالا با مشکلاتی مانند انشعابات آب و برق دست و پنجه نرم می‌کند. نوروزی در توضیح مشکلات کمپ بانوان چیتگر می‌گوید: «این مجموعه نیز به تعیین اعتبار نیاز دارد تا مشکلات قدیمی انشعابات در آن برطرف شود.» توکلی‌زاده نیز با تأکید بر اهمیت موضوع درمان اعتیاد به‌ویژه در گروه بانوان که قشری تأثیرگذار در کالبد اجتماعی شهر هستند، می‌گوید: «اولویت ما در حوزه اجتماعی ابتدا فرهنگسازی یک ارزش و پیشگیری از یک آسیب است. فرهنگسازی را با امکانات پیش می‌بریم و آسیب‌ها را با تمام تلاش خود درمان می‌کنیم.» بازدید از بخش‌های مختلف کمپ از جمله کارگاه‌های مهارت‌آموزی و توانمندسازی ضمن گفت‌وگو با جمعی از بانوان مددجو به پایان می‌رسد و گروه راهی ایستگاه بعدی می‌شوند.

راه‌حل؛ فرهنگسازی و پیشگیری از آسیب‌ها

  • تجهیز برای کارآفرینی

ایستگاه سوم به مجموعه بهاران در ضلع شرقی بوستان چیتگر تعلق دارد؛ ساختمانی که تا مدت‌ها پیش محل اسکان کارگری بود و حالا طرح مهارت‌آموزی و کارآفرینی ویژه آقایان در آن روی میز قرار گرفته است. نوروزی می‌گوید: «این مجموعه نیز برای تجهیز و راه‌اندازی در فازهای مختلف به اعتبار نیاز دارد. نیروهای کارشناس و متخصص در این حوزه آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند تا زودتر ضمن راه‌اندازی این مجموعه، مهارت‌آموزی و کارآفرینی را آغاز کنند.» شمار آقایان بهبودیافته ازبند اعتیاد یا جویای مهارت و کسب و کار در این منطقه روز به روز در حال افزایش است و در همین زمینه ضرورت راه‌اندازی و فعالسازی سریع‌تر مجموعه‌هایی مانند بهاران بیش از گذشته احساس می‌شود. با همین رویکرد، مجموعه بهاران نیز مورد توجه توکلی‌زاده و گروه همراهش قرار می‌گیرد.

  • راه‌اندازی فاز ۲ بوستان ریحانه، به زودی

ایستگاه چهارم، بازدید از یکــــی از بزرگ‌ترین بوستان‌های اختصاصی بانوان با نام «ریحانه» در ضلع شمالی بوستان چیتگر است؛ بوستانی به مساحت ۱۸ هزار هکتار که فاز نخست آن با ۷ هزار هکتار راه‌اندازی شده و فاز دوم آن با ۱۱ هزار هکتار مساحت در انتظار اعتبار و بودجه است. نوروزی برای گروه بازدیدکنندگان این‌طور توضیح می‌دهد: «بوستان ریحانه یک ظرفیت تفریحی، فرهنگی و آموزشی فرامنطقه‌ای است که بخش‌های مختلفی از جمله زمین‌های بازی، سالن‌های ورزشی، رستوران، استخر، مسیرهای دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان، محوطه‌های استراحتگاهی، آلاچیق، سالن‌ها و کارگاه‌های آموزشی و مسیرهای پیاده‌روی را در خود جا داده است.» یکی از بانوان که در بوستان حضور دارد درخواست خود را مطرح می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر این بوستان بزرگ یک دسترسی و در ورودی دارد که مراجعه‌کنندگان را هنگام ورود و خروج با مشکل و سختی مواجه می‌کند. ایجاد دسترسی دیگری از خیابان دستواره می‌تواند شرایط ترافیک بهتری را برای ما فراهم کند.»

  • افزایش مراکز ورزشی برای عموم

ایستگاه پنجم، مجموعه باشگاه‌های سوارکاری ضلع شمال بوستان چیتگر است که میزبان گروه بازدیدکنندگان می‌شود؛ باشگاه‌هایی که زیر نظر شهرداری تهران و سازمان ورزش هستند و افراد خاصی از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند. درخواست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه این است که فضایی برای استفاده عموم شهروندان از این باشگاه‌ها فراهم شود. این اصلاح در رویه به شروع فعالیت‌های عمرانی و تعیین سرمایه‌گذاران مناسب نیاز دارد که توکلی‌زاده در ارتباط با آن می‌گوید: «شهر برای همه شهروندان است و امکانات در آن نیز باید به گونه‌ای پراکندگی و دسترسی داشته باشد که عدالت و تناسب را در آنها مشاهده کنیم.»

راه‌حل؛ فرهنگسازی و پیشگیری از آسیب‌ها

  • ظرفیت‌های فرامنطقه ای

ایستگاه‌های ششم و هفتم، گرمخانه آفتاب نیلوفری با ظرفیت ۱۵۰ نفر و بوستان افراست. ایجاد محیط‌هایی برای مهارت‌آموزی و اشتغالزایی بانوان و گسترش فضای سبز گرمخانه از درخواست‌های مسئولان و مددجویان گرمخانه است که معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ارتباط با آن قول مساعد می‌دهد. ساختمان بدون استفاده در بوستان افرا نیز با هدف ساماندهی کودکان‌کار مناطق مجاور و آموزش به آنها قرار است به مرکز پرتو تبدیل شود؛ جایی که در آن کودکان‌کار از امکانات آموزشی، فرهنگی و حمایتی برخوردار شوند. نوروزی در این ارتباط می‌گوید: «در منطقه ۲۲ با توجه به قدمت اندک و شرایط جغرافیایی خاص آن، کودکان‌کار انگشت‌شماری شناسایی شده‌اند. بنابراین مرکز پرتو منطقه می‌تواند کارکردی فرامنطقه‌ای در کنار مرکز فرآموز (محله گلستان) داشته باشد.»

  • مصوبات اولویت دار

تعیین تکلیف کارکرد سوله‌های هبه و ایجاد واحدهای مهارت‌آموزی و کارآفرینی از جمله مصوبات مهم و فوریتی این بازدید معرفی می‌شوند که نوروزی، بهره‌برداری از آنها را ظرف کمتر از ۴ ماه آینده پیش‌بینی می‌کند.

کد خبر 648578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha