تکه بیست و دوم پایتخت قدمت زیادی ندارد اما در این سال‌ها به واسطه امکانات و مکان‌های تفریحی و گردشگری‌اش و حتی برج‌هایش توانسته جایگاهی برای خود پیدا کند

برج ها و تفرجگاه ها

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: به گونه‌ای که این روزها کمتر کسی است که دریاچه شهدای خلیج‌فارس با مراکز تفریحی و تجاری‌اش را نشناسد و نام «ایران مال» با سازه‌های متفاوتش جلبش نکرده و در یکی از روزهای فراغت در پارک جنگلی چیتگر گشتی نزده باشد. این منطقه از سمت شمال به کوهستان البرز، از سمت شرق به حریم رودخانه کن، از سمت جنوب به آزادراه تهران کرج و از سمت غرب به جنگل‌های وردآورد محدود می‌شود. همچنین این منطقه توسط بزرگراه‌ها و مسیرهای اصلی احاطه شده است. در این میان منطقه بیست و دوم پایتخت به دلیل وجود برج‌ها و شهرک‌های مختلف به منطقه برج‌ها هم معروف است. در ادامه با ویژگی‌های این منطقه آشنا می‌شوید.

جاذبه‌های گردشگری و مراکز خاص

  •  جزیره‌های جنوبی ایران در شهدای خلیج‌فارس

دریاچه شهدای خلیج‌فارس با گذشت یک دهه از افتتاح، دیگر مکان ناآشنایی برای شهروندان پایتخت نیست. در این مکان تفریحی و گردشگری علاوه بر وجود دریاچه و مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و امکان تفریح و بازی برای کودکان تا کهنسالان، ۳ جزیره با نام‌های شهدای تنب کوچک، شهدای تنب بزرگ و شهدای ابوموسی با کاربری‌های خدماتی، تفریحی و پذیرایی مجهز به اسکله، قایق برقی، تفریحی و پدالی ایجاد شده است.

منطقه بـرج‌ها و تفـرجگاه‌ها

  •  پاتوقی برای همه ورزشکاران

با وجود مجموعه ورزشی آزادی، کمتر طرفدار رشته‌های مختلف ورزشی هست که گذرش به منطقه ۲۲ نخورده باشد. در این مکان علاوه بر استادیوم ۱۰۰ هزار نفری فوتبال، استادیوم دوچرخه‌سواری، پیست‌های اتومبیلرانی، موتورسواری و کارتینگ و سالن‌های بدنسازی، کشتی، والیبال و وزنه‌برداری و... وجود دارد که باعث شده محدوده مرکزی منطقه به پاتوق ورزشکاران تبدیل شود.

  •  التیام روح در آبشار

مجموعه گردشگری آبشار که در ۳۵ متری شمال بزرگراه شهید خرازی و غرب بوستان جنگلی لتمال کن قرار دارد توجه بسیاری از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. در این مکان به جز طبیعت زیبا و مسیرهای دوچرخه‌سواری و استراحتگاهی، آبشار و ۸ برکه وجود دارد که آب همیشه در آن جاری است و صدایش روح و روان آدمی را تسکین می‌دهد. همچنین باغ گلی با وسعت ۲ هکتار در آن هست که بخشی از آن به گیاهان دارویی اختصاص دارد.

  •  استراحت در چادر عشایر

اقامتگاه بوم‌گردی «ارگ سنگی» در فاصله ۲۱ متری شمال غرب تهران یکی از گزینه‌های بوم‌گردی اطراف تهران است. این اقامتگاه کوهستانی در روستای تاریخی «سنگان» قرار دارد و شهروندان با اقامت در آن علاوه بر تجربه یک سفر عالی در این روستا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی را هم می‌بینند. این مجموعه از ۲ کلبه سنگی کوچک و بزرگ و یک چادر عشایر تشکیل شده است.

شناسنامه منطقه
مساحت: ۵۵۸۱ هکتار
جمعیت: ۱۷۵۳۹۸ نفر
تعداد نواحی: ۶ ناحیه
تعداد محله‌ها: ۱۲ محله

منطقه بـرج‌ها و تفـرجگاه‌ها

  •  تجریش تا منیریه در ایران مال!

یکی از ۵ مال برتر جهان که جزو عظیم‌ترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی بین‌المللی است با نام «ایران مال» در محدوده بزرگراه شهید خرازی قرار دارد. این ابرمجتمع چندمنظوره در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزارمترمربع و ۷ طبقه طراحی و ساخته شد و برای بازدید از آن هر فرد باید آماده پیاده‌روی در خیابان ولی‌عصر(عج) از تجریش تا میدان منیریه باشد. حتی گفته می‌شود که بازدید از مغازه‌ها و فروشگاه‌های آن تقریباً ۳ روز طول می‌کشد. آبنمای موزیکال، معماری خاص مسجد، پیست یخ یا همان پاتیناژ، کتابخانه جندی شاپور، بازارچه سنتی (تیمچه حاج علی اکبر)، باغ دیدار، کافه سینما، باغ ماهان، مرکز تفریحات خانوادگی (شهربازی)، سینما، گالری، زمین بازی اسکواش، مجموعه ورزشی، جاده سلامتی و... بخشی از جذابیت‌های این مکان است.

  •  ۳ هزارگونه گیاه در اراضی چیتگر

برای آن دسته از شهروندانی که به گل و گیاه علاقه‌مند هستند، شاید زیباترین و کاربردی‌ترین مکان باغ‌موزه گیاه شناسی(باغ ملی ایران) باشد؛ محلی که در آن بیش از ۳ هزارگونه از انواع گیاهان شامل درخت، درختچه، پیچ، بوته و پیازو... وجود دارد. عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی سال ۱۳۴۷ با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی، در اراضی چیتگر در کنار بزرگراه تهران‌ـ کرج در وسعت ۱۴۵ هکتار شروع شد و حالا از باغ‌های مختلف مانند باغ صخره‌ای، سیستماتیک، چین و ژاپن، میوه و گیاهان دارویی و ناحیه‌های ایران، البرز، زاگرس و... تشکیل شده است.

منطقه بـرج‌ها و تفـرجگاه‌ها

  •  کاخ ناصری پاتوقی برای گردشگران

شهرستانک یکی از روستاهای منطقه ۲۲ با بیش از ۸۰۰ سال قدمت است که سال ۱۲۵۷ ناصرالدین شاه دستور ساخت بنای کاخ بزرگ و عمارتی ییلاقی در دره «گل کیله» را داد و ساخت آن تا سال ۱۲۶۰ هجری شمسی ادامه داشت. معماری کاخ توسط «آقا محمد ابراهیم خان» با لقب «معمارباشی» انجام شد. عمارت پس از آماده‌سازی برای استراحت و شکار شاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کاخ به نام ناصری یا شهرستانک شهرت دارد و این روزها گرچه به شکل مخروبه درآمده اما باز هم‌محل اسکان گردشگران و کوهنوردان است.

  •  به تماشای هزار ویک شهر

 در حاشیه بزرگراه شهید همت تابلویی هست که روی آن نام «هزار و یک شهر» نوشته شده. گفته می‌شوداین پروژه هزار و یک ایده است که اگر به شکل کامل اجرایی شود، کل دنیا را شگفت‌زده می‌کند. تم‌های به کار رفته در شهربازی هزار و یک شهر منطقه ۲۲ تهران با الهام از داستان سرایی‌های دیار مختلف است. کف سازی، نورپردازی و انتخاب رنگ‌ها، متفاوت و تم تاریخی و افسانه‌ای برای هر دیار در نظر گرفته شده است. این پروژه از ۱۰ زیر پروژه تشکیل شده که می‌توان به نخستین تم پارک ایران، بزرگ‌ترین مجتمع تجاری ایران، خیابان سرگرمی، برج‌های اداری و هتل آپارتمان، ۳ هتل، پارک آبی، مرکز مطالعات اسلامی و شهر هنر اشاره کرد.

 ۴ بزرگراه در محدوده منطقه ۲۲ قرار دارد که شامل آزادراه شهید فهمیده (تهران ‌ـ کرج) در جنوب، بزرگراه شهید خرازی در شمال، بزرگراه آزادگان در غرب و بزرگراه شهید همدانی در میانه‌های منطقه‌ می‌شود.

 ۱۲۰۰ هکتار از مساحت منطقه ۲۲ را فضای سبز دربرگرفته است که شامل پارک‌های جنگلی، بوستان‌ها و... می‌شود.

 ۹۰ ‌درصد برج‌های منطقه ۲۲ توسط تعاونی‌های مسکن‌ بخش خصوصی و سازمان‌های مختلف، ارگان‌های نظامی و انتظامی و... ساخته شده‌اند.

 ۴ مکان منطقه ۲۲ جزو ریه‌های تنفسی شهر هستند که شامل بوستان‌های جنگلی چیتگر، لتمال کن و خرگوش دره ‌ و مجموعه باغ ملی گیاه‌شناسی است.

 ۱۳۴۷ سالی بود که براساس طرح جامع شهر تهران، منطقه ۲۲ به‌عنوان شهر جدید کن، تعریف و توسط مهندسان مشاور فرمانفرماییان و همکاران طراحی شد.

 ۴ ایستگاه استادیوم آزادی، پارک چیتگر، ایران‌خودرو و وردآورد ایستگاه‌های خطوط مترو در منطقه ۲۲ به شمار می‌آیند.

اگر شما شهردار بودید...

منطقه بـرج‌ها و تفـرجگاه‌ها
«سیده زهرا طالبیان» / فعال زیست‌محیطی

  • از طرح‌های بازیافت زباله حمایت می‌کردم

«سیده زهرا طالبیان» از بانوان فعال محله آبشار دغدغه زیست‌محیطی دارد و علاوه بر مشارکت با اهالی و اجرای طرح‌های مختلف برای کاهش زباله در محله به‌عنوان مدیر سرای محله هم فعالیت می‌کند. او که با اجرای طرح‌هایش توانسته تقریبا صددرصد زباله‌ها را بازیافت کند، می‌گوید: «در این محله ۵ هزار و۵۰۰ واحد مسکونی وجود دارد و بیشتر ساکنان در زمینه‌های محیط‌زیستی مشارکت دارند. این در شرایطی است که سرای محله ما اجاره‌ای است و مدام باید دغدغه داشته باشیم که چه زمانی باید تخلیه کنیم. در حالی که سرای محله ما پاتوق اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و زیست‌محیطی است. من اگر شهردار بودم محله‌های موفق را الگو قرار می‌دادم و به محله‌های موفق توجه بیشتری می‌کردم.»

منطقه بـرج‌ها و تفـرجگاه‌ها
«حجت رضایی» / رئیس جمعیت هلال‌احمر منطقه ۲۲

  • سوله‌های هلال‌احمر را افزایش می‌دادم

«حجت رضایی» رئیس جمعیت هلال‌احمر منطقه ۲۲ این روزها دغدغه‌اش آموزش شهروندانی است که در برج‌ها و شهرک‌های تازه تأسیس سکونت دارند. به همین دلیل با مشارکت گروه‌های مردمی برنامه‌های زیادی را به اجرا می‌گذارد. او می‌گوید: «تکه بیست و دوم پایتخت با سایر مناطق تهران تفاوت‌های زیادی دارد اما تجهیزات و بودجه‌ای که برای آن پیش‌بینی می‌کنند مانند مناطق ۹ و ۱۶ است. همین موضوع باعث می‌شود تا خدمت‌رسانی به شهروندان کاهش یابد.» رضایی در پاسخ به این سؤال که اگر «شهردار تهران بودید چه می‌کردید؟ ‌» می‌گوید: «اکنون برای کل مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ هلال‌احمر تنها یک سوله با تجهیزات امدادی پیش‌بینی شده است. درحالی که منطقه ۲۲ شهری بزرگ است. اگر شهردار تهران بودم برای هر منطقه سوله‌ای با تجهیزات کامل تدارک می‌دیدم تا هنگام بحران امدادرسانی آسان باشد.»

منطقه بـرج‌ها و تفـرجگاه‌ها
«مجید محمودی نیا» / کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران

  • مجوز بلندمرتبه‌سازی صادر نمی‌کردم

تکه بیست و دوم پایتخت با وجود ساختمان‌های نوساز و برج‌هایش جزو مناطقی است که بیشترین آمار حوادث را حتی در زمینه آتش‌نشانی دارد. به گونه‌ای که طی ۹ ماه اخیر بیش از هزار و ۳۶۰ مورد حادثه در آن ثبت شده است. به همین دلیل برای «مجید محمودی نیا» کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی تهران یکی از فعالیت‌های اجرایی آموزش است. او می‌گوید: «چالش اصلی این منطقه، زیرساخت‌های آن است. متأسفانه برج‌ها و سازه‌ها ایجاد شدند بدون اینکه موارد ایمنی را رعایت کنند. نتیجه‌اش هم بروز حوادث مختلف است؛ به گونه‌ای که تنها طی چند ماه بیش از ۳۰۰ مورد تماس در زمینه آسانسور و... داشته‌ایم.»
 او در پاسخ به این سؤال که «اگر شهردار تهران بود چه می‌کرد؟ ‌» می‌گوید: «اگر شهردار بودم دیگر مجوز ساخت‌وسازهایی با این ابعاد وارتفاع را نمی‌دادم. چون بازی با جان مردم است»

منطقه بـرج‌ها و تفـرجگاه‌ها
«سید جوادهاشمی راد» /  امام جماعت مسجد حضرت ولی‌عصر(عج)

  • طرح‌های نیمه‌کاره را تکمیل می‌کردم

حجت‌الاسلام «سید جواد هاشمی راد» امام جماعت مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) یکی از شاخص‌ترین مساجد منطقه ۲۲ است که برنامه‌های مختلفی در آن در زمینه خدماتی و فرهنگی به شهروندان ارائه می‌شود.
او معتقد است که در این محدوده از شهر تهران امکانات زیادی برای شهروندان پیش‌بینی شده اما کافی نیست و باید گسترش یابد. می‌گوید: «طرح‌های خوبی در شهر تهران شروع شده و من اگر شهردار بودم، طرح‌ها را به سرانجام می‌رساندم. به‌عنوان مثال از سال‌ها پیش نوسازی مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) توسط سازمان عمران شهرداری تهران، شروع و حتی ۳۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده اما شهروندان اکنون امکان استفاده از این بنای عظیم را ندارند. چون تأسیسات آن تکمیل نشده و امکان استفاده از سرویس بهداشتی هم وجود ندارد. در نتیجه مسجدی که روزگاری بیش از هزار نمازگزار داشت اکنون هر روز برنامه‌هایش با کمترین نفرات برگزار می‌شود. در واقع من شرمنده اهالی شده‌ام.»

  • ترین ها

قدیمی‌ترین: محله صدرا جزو قدیمی‌ترین محله‌های منطقه ۲۲ به شمار می‌آید و از شهرک‌های مسکونی صدرا، آفتاب ۲۲، ساحل شمالی و جنوبی عقاب، آسمان و پردیس تشکیل شده است.
مدرن‌ترین: شهرک چیتگر(امام رضا(ع)) با خانه‌های نوساز و برج‌ها در غرب منطقه ۲۲ واقع شده است و یکی از مدرن‌ترین شهرک‌های مسکونی کشور محسوب می‌شود.
ویلایی‌ترین: بین میدان المپیک تا ابتدای آزادگان بیشترین خانه‌های ویلایی در منطقه ۲۲ قرار دارد. این خانه‌ها با ۴۰ سال قدمت در شهرک چشمه واقع شده‌اند.
مرزی‌ترین: شهرک مروارید را می‌توان مرز بین استان تهران و البرز دانست. این شهرک در فاصله ۷ کیلومتری با دریاچه چیتگر قرار دارد.
نخبه‌ترین: شهرک دانشگاه صنعتی شریف با توجه به سکونت نخبگان، کارکنان و استادان دانشگاه شریف از سال ۱۳۵۲ جزو نخبه پرورترین محدوده‌های منطقه ۲۲ به شمار می‌آید که در آن میانگین تحصیلات ساکنان لیسانس به بالاست.
خاص‌ترین: فرسایش تدریجی سنگ کوه‌های منتهی به روستای وردیج برخی اشکال غیرمعمولی را ایجاد کرده است که اهالی روستا به آن ارواح سنگی می‌گویند. این سنگ‌ها مانند سرهای عظیم انسان هستند.

  • شهرک‌های نام آشنای منطقه

گشتی در منطقه ۲۲ که بزنیم نام شهرک‌هایی را می‌بینیم که از زمان شکل‌گیری محله بوده‌اند و اکنون با وجود برج‌های لوکس همچنان جزو مکان‌های پرطرفدار به شمار می‌آیند. در این میان می‌توان نام این شهرک‌ها را دید:
‌ـ شهرک گلستان یا همان راه‌آهن است که روزگاری جزو شهرک‌های ارزان‌قیمت تهران بود اما این روزها با ساخت دریاچه چیتگر به یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها تبدیل شده است.
‌ـ شهرک لاله به دلیل دسترسی‌ها و فضای سبزش شهرت یافته است.
‌ـ شهرک زیبادشت شمالی و جنوبی که به رودخانه کن نزدیک بوده و با توجه به فضاهای باز زیاد در حال گسترش است.
ـ شهرک امید یا همان امید دژبان حدود ۱۲ سال پیش در قسمت شمالی بزرگراه شهید همت ساخته شد.
‌ـ شهرک شهید باقری جزو نخستین پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی‌های منطقه ۲۲ به شمار می‌آید.

کد خبر 648556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha