مریخ با کاشفان روباتیک ما مهربان نیست. غبار آنها را خفه می‌کند، چرخ‌هایشان را گیر می‌اندازد و حالا هم چالش جدیدی را بر سر مریخ‌نورد استقامت ناسا ایجاد کرده است.

استقامت

مقداری زباله به اندازه سنگریزه در مسیر سیستم جمع‌آوری نمونه سنگ دستگاه قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت سی‌نت، همه چیز در ابتدا به آرامی پیش رفت. در روز ۲۹ دسامبر، استقامت سنگی به نام Issole را سوراخ کرده و نمونه‌ای از آن را استخراج کرد. لوئیس جاندورا، مهندس ارشد نمونه‌برداری، می‌نویسد: «با این حال، در حین انتقال تکه‌ای که حاوی نمونه به محفظه بیت‌های مریخ‌نورد بود (جایی که تکه‌ها را ذخیره می‌کند و از طریق لوله آنها را به سخت‌افزار پردازش در داخل مریخ‌نورد منتقل می‌کند)، حسگرهای ما یک ناهنجاری را نشان دادند.»

این مریخ‌نورد زمانی که در طول فرآیند انبار کردن نمونه با مقاومت غیرعادی مواجه شد، فعالیت‌های نمونه‌برداری‌اش را متوقف کرد. همانطور که تیم مریخ‌نورد در توئیتی، روز جمعه بیان کرد، نتیجه این است که زباله مانع از کار بازوی روباتیک مریخ‌نورد می‌شود تا لوله پر از نمونه را برای ذخیره‌سازی به درستی تحویل دهد.

استقامت نخستین مریخ‌نوردی است که تلاش می‌کند، نمونه‌هایی از مریخ را در لوله‌های مهر و موم‌شده جمع‌آوری کند. این بخش مهمی از ماموریتی به‌حساب می‌آید که مریخ‌نورد در آن به دنبال نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی در سیاره سرخ است. ناسا در حال برنامه‌ریزی برای ارسال یک ماموریت بلندپروازانه دیگر در آینده برای برداشتن این نمونه‌ها و بازگرداندن آنها به زمین برای مطالعه است.

تیم مریخ‌نورد با بیرون کشیدن مته و لوله به دستگاه دستور داد که به عقب برگردد. در طول مسیر برای کمک به تشخیص مشکل، تعدادی عکس گرفته شده است.

جاندورا نوشت: «این تصاویر تایید می‌کنند که در داخل مریخ‌نورد چند تکه زباله به اندازه سنگریزه وجود دارد.»

بیشتر بخوانید:

ناسا انتظار دارد سنگریزه‌ها از لوله نمونه بیرون بیفتند. در حالی که زباله‌ها یک چالش به حساب می‌آیند، هنوز دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. جاندورا می‌گوید که طراحان مریخ‌نورد، این امکان را در نظر گرفته‌اند، اما راه‌حلی که به سنگریزه‌ها اجازه می‌دهد، به صورت کنترل شده و منظم خارج شوند، به زمان نیاز دارد.

ناسا در روزهای کج‌خلقی سیاره سرخ، مدبر بوده است. تیم استقامت قصد دارد این یکی را آهسته انجام دهد تا مطمئن شود که سیستم نمونه‌گیری آسیبی نمی‌بیند و شفاف و آماده کار در آینده خواهد بود.

کد خبر 648527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha