مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
۲ نفر

مریخ‌نورد استقامت، دومین لوله نمونه سنگ از سطح مریخ را آماده کرد که ظاهرا بزرگ‌ترین نمونه تاکنون به حساب می‌آید.

نمونه سنگ مریخ‌نورد استقامت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا هدیه کریسمس خود را روی سطح مریخ انداخت. ناسا اعلام کرد که مریخ‌نورد استقامت، دومین لوله نمونه سنگ خود را روی سطح مریخ انداخته است. اگرچه این اولین نمونه‌ جمع‌آوری شده توسط استقامت نیست، اما بزرگترین تا امروز است. ناسا امیدوار است این نمونه‌ها را در سال ۲۰۳۳ به زمین بازگرداند. 

تیم مریخ نورد استقامت در توییتی نوشت که این اولین تکه سنگ رسوبی از لبه دلتای رودخانه باستانی مریخ و بزرگترین قطعه‌سنگ از سطح مریخ است که تا کنون نمونه‌گیری شده است. 

این نمونه که «Mageik» نام‌گذاری شده است، پاییز امسال از منطقه «Enchanted Lake» در دلتای باستانی مریخ، از صخره «Amalik» در دهانه «Jezero» - محل فرود استقامت - جمع آوری شده است.

بیشتر بخوانید:

ناسا در توییتر از قول مریخ‌نورد استقامت نوشت که اندازه نمونه سنگ، ۷.۳۶ سانتی‌متر است. استقامت، ۱۰ لوله مهر و موم‌شده، حاوی نمونه‌های سنگ مریخ را که شبیه شمشیرهای نوری مینیاتوری جنگ ستارگان است، برای جمع‌آوری احتمالی در ماموریتی در آینده، روی سطح مریخ می‌اندازد. یک مدارگرد می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ به مریخ پرتاب شود و پنج سال آینده لوله‌های حاوی نمونه سنگ‌های مریخ را به زمین بازگرداند.

نمونه‌هایی که استقامت روی سطح مریخ رها می‌کند، نمونه‌های بک‌آپ و پشتیبان هستند. مریخ‌نورد از هر محل حفاری، دو نمونه جمع‌آوری می‌کند، یکی را نگه می‌دارد و دیگری را برای نیاز احتمالی به نسخه پشتیبان، روی سطح مریخ رها می‌کند. 

انتظار می‌رود که استقامت بتواند نمونه‌هایی را که حمل می‌کند، به فرودگری که در انتظارش است، تحویل دهد. این امر البته مستلزم این است که نیروی هسته‌ای این مریخ‌نورد آن‌قدر دوام بیاورد که بتواند در پایان دهه، خود را به فرودگری که به زمین برمی‌گردد، برساند. 

مریخ‌نورد استقامت ناسا در فوریه ۲۰۲۱ بر روی مریخ فرود آمد. ماموریت اولیه این مریخ‌نورد دو سال طول خواهد کشید، اما ناسا امیدوار است که مریخ نورد زمان طولانی‌تری دوام بیاورد. سلف آن، مریخ نورد کنجکاوی، اخیرا دهمین سالگرد خود را در ماه اوت در مریخ جشن گرفت.

کد خبر 730188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha