موضوع متن برجام و اشتراکات آن با یک متن دیگر در روزهای اخیر حاشیه ساز شده است.

برجام

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران نوشت: یکی از انتقادات جدی به مذاکره‌کنندگان دولت روحانی ارتباطات نزدیک این تیم با گروه‌های لابیگر غربی نظیر «نایاک» و «گروه بین‌المللی بحران» بوده است.

به گزارش رجا نیوز، بررسی‌ها نشان داد متن نهایی برجام دارای درصد زیادی از اشتراک با متن پیشنهادی گروه بین‌المللی بحران است که ماه‌ها قبل از توافق در وب‌سایت خود منتشر کرده بود.

همین موضوع در کنار بی‌اطلاعی ظریف از برخی قسمت‌های متن برجام باعث شد تا شبهه دیکته‌نویسی در مذاکرات برجام بیش از پیش تقویت شود.

اکنون نیز روایت ظریف از چگونگی تدوین و انتشار این متن با آنچه علی واعظ مسئول پروژه ایران در گروه بحران (وابسته به دولت امریکا) می‌گوید در تعارض جدی قرار گرفته است.

در جلد دوم کتاب «راز سر به مهر» که روایت تیم ظریف از مذاکرات هسته‌ای است، این ادعا مطرح شده که متنی که پیش از برجام توسط گروه بحران منتشر شده، نه حاصل کار این گروه که خروجی تیم مذاکره‌کننده ایران بوده است.

ظریف ادعا می‌کند که این متن از سوی ایران به یکی از اعضای گروه بحران جهت لابی به امریکا تحویل داده شده و این گروه نیز بعداً متن مذکور را در خروجی وب‌سایت خود منتشر کرده است.

او همچنین می‌گوید که دلواپسان این اتفاق را دستمایه تخریب تیم او قرار داده و او را متهم به دیکته‌نویسی کرده‌اند. علی واعظ در پاسخ به این سؤال در یک نشست کلاب‌هاوسی، ادعای ظریف را کاملاً رد می‌کند و می‌گوید که ظریف هیچ متنی به گروه بحران تحویل نداده و تنها ممکن است منظور ظریف از متن، بازخوردهای او به پیشنهادات گروه بحران بوده باشد.

کد خبر 648477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha