متخصصان عفونی نسبت به پاندمی آنفلوآنزا هشدار می‌دهند؛ این در حالی است که اکنون جهان درگیر سویه اومیکرون کروناست و هر روز رکورد جدیدی در این‌باره ثبت می‌شود. به‌طوری‌که براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در ۷روز، حدود ۹میلیون و ۵۲۰هزار مبتلای جدید به این سویه شناسایی شدند که نشان‌دهنده رشد ۷۱درصدی است.

آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین، هم‌اکنون ۳ویروس  یعنی کرونا با سویه جدید، آنفلوآنزا و ویروس سرماخوردگی، به جان مردم افتاده است.

از زمستان سال۹۸، با شیوع کووید-۱۹ مردم به‌دلیل هراس از ابتلا به کرونا، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و این مسئله منجر به کاهش بیماری‌های تنفسی ازجمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا شد.

به‌طوری که رئیس وقت اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت در پاییز۹۹ آمار ابتلا به آنفلوآنزای انسانی را صفر اعلام کرد. امسال اما به‌دلیل حذف قرنطینه‌های سراسری، برقراری پروازهای بین‌المللی، واکسیناسیون، کم شدن آمار مرگ‌های کرونا و کاهش پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰درصد، موارد ابتلا به آنفلوآنزا افزایش پیدا کرده است.

حالا نگرانی جدی از رقم خوردن پاندمی جهانی آنفلوآنزا با توجه به جهش احتمالی در سویه‌های این ویروس ایجاد شده، چرا که به‌گفته، کارشناس مسئول برنامه مراقبت آنفلوآنزا وزارت بهداشت، ویروس آنفلوآنزا هر ۱۰تا ۱۵سال یک جهش منجر به همه‌گیری دارد و از آخرین پاندمی آن هم‌اکنون ۱۲سال گذشته است.

با اینکه روند نزولی ابتلا به کرونا در کشور ادامه دارد و روز گذشته تعداد فوتی‌های روزانه به ۱۹نفر رسید، اما موارد ابتلا به آنفلوآنزا به تأیید مسئولان وزارت بهداشت، در مقایسه با سال قبل افزایش دارد، به‌طوری‌که میزان مراجعات به مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها بیشتر شده و نشانه‌های مشترک در ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونای اومیکرون سردرگمی مردم را رقم زده است.

از سوی دیگر نگرانی‌هایی هم از ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا وجود دارد، هرچند که به تأکید متخصصان فلورونا (ترکیب کرونا و آنفلوآنزا) بیماری جدیدی نیست و عوارض همزمان این دو بیماری تاکنون نگران‌کننده نبوده است.

ببینید | تفاوت نشانه‌های ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا را بشناسید

کد خبر 648460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha