رئیس‌جمهور قزاقستان روز جمعه پس از چند روز ناآرامی بی‌سابقه در این کشور مذاکره با معترضان را رد کرد و به نیروهایش دستور شلیک بدون هشدار قبلی را داد.

Kazakhstan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مسکوتایمز، قاسم توقایف در سومین سخنرانی تلویزیونی‌اش در این هفته گفت: «تروریست‌ها همچنان به آسیب زدن به ساختمان‌ها ادامه می‌دهند و از اسلحه علیه غیرنظامیان استفاده می‌کنند. من به نیروهای حافظ قانون دستور شلیک بدون هشدار قبلی داده‌ام.»

پس از یک هفته اعتراضات بر سر افزایش قیمت سوخت که به خشونت گسترده انجامید، گفته می شود که نظم به اغلب بخش‌های کشور بازگشته است.

توقایف گفت:‌ «ما با راهزنان مسلح و آموزش‌دیده محلی و خارجی مواجه هستیم. بنابراین باید آنها را نابود کنیم. این کار به زودی انجام خواهد شد.»

رهبر قزاقستان مذاکره با مخالفان را رد کرد: راهزنان مسلح را نابود کنید

قزاقستان غنی از منابع انرژی که یکی از پایدارترین جمهوری آسیای مرکزی بازمانده از دوران اتحاد شوروی سابق شمرده می‌شود، این هفته با یکی از بزرگترین بحران‌هایش در دهه‌های اخیر روبرو بوده است.

معترضان روز چهارشنبه به ساختمان‌های دولتی در آلماتی، بزرگترین شهر این کشور، حمله کردند و به زدوخورد با پلیس و نیروهای نظامی پرداختند. منابع دولتی می‌گوید ۷۴۸ نیروی امنیتی زخمی و ۱۸ نفر از آنها کشته شده‌اند.

توقایف گفت که آلماتی هدف حمله «۲۰۰۰۰ راهزن» قرار گرفت که «طرح مشخصی برای حمله داشتند، عملیاتشان را هماهنگ کرده بودند و آمادگی بالایی برای نبرد داشتند.»

او از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به خاطر فرستادن نیروهای «سازمان پیمان امنیت جمعی» (CSTO) به قزاقستان برای مقابله با ناآرامی‌ها «تشکر ویژه» کرد.

وزیر کشور قزاقستان نیز روز جمعه گفت که نیروهای امنیتی کنترل همه مناطق کشور را به دست دارند و در جریان ناآرامی‌های ۲۶ نفر از «جنایتکاران مسلح» کشته و ۱۸ نفر از آنها زخمی شده‌اند.

توقایف قبلا وضعیت اضطراری سراسری در این کشور اعلام کرده بود و از CSTO که شامل پنج کشور اتحاد شوروی سابق شامل روسیه می‌شوند بر مقایله با «گروه‌های تروریست» درخواست کمک کرده بود.

کد خبر 648384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha