بالا گرفتن آشوب در قزاقستان پس از افزایش قیمت سوخت، رئیس‌جمهور این جمهوری اتحاد شوروی سابق را واداشت از بلوک امنیتی به رهبری روسیه برای آرام کردن اوضاع کمک بخواهد.

Almaty

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز معترضان که از افزایش قیمت سوخت خشمگین بودند، به ساختمان‌های دولتی هجوم بردند و شعارهایی بر ضد رئیس‌جمهور سابق این کشور، نورسلطان نظربایف دادند. نظربایف پس از کناره‌گیری از قدرت پس از  سه دهه در سال ۲۰۱۹ همچنان قدرت گسترده‌ای در این کشور را حفظ کرده است.

خبرگزاری دولتی روسی اسپوتنیک به نقل از وزارت کشور قزاقستان از کشته شدن هشت پلیس و نیروی امنیتی در اعتراضات در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خبر داد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور فعلی قزاقستان روز چهارشنبه ظاهرا در تلاشی برای آرام کردن اوضاع روز چهارشنبه نظربایف از مقام ریاست شورای امنیت ملی کشور کنار گذاشت و خودش این مقام را به عهده گرفت. او همچنین رئیس جدیدی برای «کمیته امنیت دولتی» که جانشین سازمان امنیت کاگ‌ب دوران شوروی است، انتخاب کرد و پسرعموی نظربایف از  مقام شماره ۲ در این کمیته برکنار کرد.

اما اعتراضات ادامه یافته است و به گزارش رویترز تظاهرکنندگان کنترل فرودگاه آلماتی، بزرگترین شهر قزاقستان را به دست گرفته‌اند و پروازها لغو شده است.

شاهدان از سنگربندی معترضان با نیمکت‌های از جا درآورده شده در میدان اصلی «آستانه» در شهر آلماتی خبر می‌دهند. قبلا پلیس تلاش کرده بود با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک صوتی معترضان را متفرق کند، اما ظاهرا بعدا خیابان‌های آلماتی را ترک کرد.

توکایف در ساعت اولیه روز پنجشنبه برای بار دوم در تلویزیون این کشور ظاهر شد تا از «سازمان پیمان امنیت جمعی» (CSTO)، یک اتحاد نظامی میان روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان کمک بخواهد.

او گفت گانگسترهای «تروریست» آموزش‌دیده بوسیله خارجیان ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها و سلاح‌ها و نیز پنج هواپیما شامل هواپیماهای خارجی را در فرودگاه آلماتی به تصرف درآورده‌اند.

توکایف گفت: «این اقدامات تخریب تمامیت دولت است و مهمتر از همه حمله‌ای به شهروندان ما است که از ما تقاضای کمک فوری دارند.»

توکایف با اشاره به حملات و تخریب‌ها در آلماتی گفت «وظیفه ما این است که همه اقدامات ممکن برای محافظت از دولت‌مان را انجام دهیم.»

کد خبر 648152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha