شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

دکتر مهشید چایچی: راه‌های زیادی برای پولدار شدن وجود دارد. بعضی از این روش‌ها اخلاقی و انسانی هستند و برخی دیگر کاملا غیرانسانی!

 اما در این بین محققان متوجه شده‌اند برخی خصوصیات فردی هم در پولدار شدن افراد تاثیر دارد. نمونه‌اش دو تحقیق جدید است که نشان می‌دهد بعضی چیزها که ظاهرا بی‌ربط به‌نظر می‌رسند، می‌توانند به هم ربط داشته باشند. اگرچه ظاهرا این مطالعات فانتزی به‌نظر می‌رسند اما از تحقیقاتی این چنین، حداقل می‌توان به نگاه جدیدی درباره پیچیدگی‌های وجود انسان دست یافت.

اگر قد بلندی دارید، مطمئن باشید که دیر یا زود صاحب ثروت زیادی خواهید شد. لابد می‌پرسید قد چه ربطی به ثروت دارد؟ ربطش همین تحقیقی است که اخیرا محققان آمریکایی نتایجش را منتشر کرده‌اند؛ منظور همان بررسی Gallup-Healthways Well-Being Index است.

 آنها می‌گویند: افراد بلند قد به‌طور متوسط از افراد کوتاه قد خوشحال‌تر هستند چراکه به ازای هر اینچ (حدود 5/2 سانتی متر) بلندی قد، میزان درآمدشان هم تا 4 درصد بیشتر است. به همین علت هم افراد بلند قد، بیشتر از دیگران شادی و لذت را تجربه کرده و کمتر دچار عصبانیت، ناراحتی و فشار روحی می‌شوند. در ضمن این افراد درد جسمی کمتری را هم تجربه می‌کنند. جالب است بدانید این محققان متوجه شده‌اند مردانی که قدشان بالاتر از میانگین جامعه است نسبت به گروهی که قدشان کمتر از میانگین است، 29درصد افزایش در آمد داشته و به همین نسبت هم از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.

به‌خودتان نمره بدهید

آنها در این بررسی از مردان و زنان خواستند میزان رضایت خود از زندگی‌شان را از صفر تا 10 نمره بدهند. جالب است بدانید مردانی که قد بلندتری نسبت به میانگین جامعه داشتند، به‌خودشان حدود  یک هفتم درجه، بالاتر از افراد کوتاه قد نمره دادند. اما این اختلاف در زنان حدود یک دهم درجه بود. البته مسلما مردان و زنان قد کوتاهی هم هستند که بسیار از زندگی خود راضی بوده و بر عکس زنان و مردان قد بلندی هم هستند که از زندگی خود ناراضی باشند، اما این اختلاف در اغلب کسانی که به پرسشنامه پاسخ داده بودند وجود داشت.

 اگر چه در آمد نقش مهمی در رضایت از زندگی افراد بازی می‌کند اما احتمالا عوامل دیگری هم غیر از درآمد افراد وجود دارد که بر رضایت آنها از زندگی و شادی‌شان تاثیر بگذارد. یکی از این عوامل تحصیلات است. بررسی‌ها نشان داده مردانی که دبیرستان را تمام نکرده‌اند قدشان دست کم 5/2 سانتی متر کمتر از میانگین جامعه و 5 سانتی متر کمتر از دانشگاه رفته‌های جامعه است. البته در مورد خانم‌ها هم این تفاوت در حد خیلی کمتری وجود دارد.
نسل جدید، قد بلند‌تر است!

یکی از نکات جالبی که در این قضیه وجود دارد این است که افراد بلند قد معمولا جوان‌تر از بقیه هستند چرا که در جامعه آمریکا که این بررسی در آنجا انجام شده، نسل جدید، قد‌بلند‌تری نسبت به گذشته دارند. در این بررسی حتی وضعیت ازدواج افراد هم در نظر گرفته شد.

اگر چه با در نظرگرفتن این قضیه از ارتباط قد و رضایت زندگی کم شد اما با این حال مشخص شد که افراد بلند قد حتی زندگی خانوادگی بهتری نسبت به بقیه دارند و شاید همین قضیه هم در رضایت آنها از زندگی بی‌تاثیر نباشد. در واقع بلندی قد بدون اثرش بر درآمد، تحصیلات و زندگی خانوادگی؛ یک جو هم ارزش ندارد!( این هم برای دلخوشی کوتاه قد‌ها!) محققان می‌گویند علت بهتر بودن وضع قد بلند‌ها در جامعه این است که نه تنها درآمد بیشتری دارند بلکه تحصیلات بهتر، کار و شغل بهتر و احتمالا زندگی خانوادگی شاد‌تری دارند. البته لازم است بررسی‌های بیشتری انجام شود تا معلوم شود چرا بلند قد‌ها بیشتر از بقیه افراد می‌توانند از قوای شناختی خود استفاده کرده و عملکرد بهتری داشته باشند.

ژنتیک سرنوشت را نمی‌سازد

متخصصان دانشگاه پرینستون معتقدند که این امر به دوران کودکی افراد بلند قد برمی‌گردد. اگر در کودکی تغذیه بچه‌ها خوب باشد، از شر بیماری‌های دوران کودکی در امان مانده و رشد بهتری خواهند داشت. به همین ترتیب خواهند توانست از توانایی‌های خود تا حدی که ژنتیک آنها اجازه ‌می‌دهد، کمال استفاده را ببرند. بلندی و کوتاهی ژنتیک به تنهایی قادر نیست تاثیری بر سرنوشت افراد و خانواده آنها بگذارد بلکه در واقع قد معیاری است که نشان می‌دهد سلامت فرد در چه حد و اندازه‌ای بوده است. اگر تغذیه و بیماری‌ها بر قد افراد اثر خوبی گذاشته باشد، یعنی فرد سالم‌تر باشد در بزرگسالی هم زندگی مرفه و بهتری خواهد داشت و بالعکس اگر تاثیرات محیط مانند بیماری و سوء تغذیه باعث کوتاهی قد و اختلال در سلامت کسی شود، احتمالا نخواهد توانست از حداکثر قوای شناختی خود در زندگی استفاده کند و زندگی مرفه و شادی هم در انتظار او نخواهد بود!

خوب بخور تا پولدار شوی!

اگر در کودکی تغذیه خوبی داشته‌اید طالع شما روشن است و در آینده نزدیک ثروتمند خواهید شد. اشتباه نکنید قصد ما فالگیری و کف بینی نیست. این هم نتیجه تحقیقی است که چندی پیش در مجله لانست به چاپ رسید. این تحقیق نشان داده که تغذیه کودکان با غذاهای مقوی می‌تواند میزان درآمد آنها را در سنین بزرگسالی به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

شواهد نشان می‌دهد بچه‌های خانواده‌های ثروتمند در بزرگسالی قوی‌تر و متمول‌تر از
 همسالان خود در خانواده‌های فقیرتر هستند، اما علت این روند هنوز مبهم است. تغذیه، تحصیل، محیط اقتصادی و خدمات اجتماعی که دولت ارائه می‌کند؛ همگی می‌توانند در این قضیه نقش داشته باشند اما چیزی که در درازمدت در مطالعه‌ای میان روستاییان گواتمالا به دست آمد، نشان داد که تغذیه تنها متغیری است که در خانواده‌های مختلف متفاوت است. این مطالعه که توسط مؤسسه بین‌المللی تحقیقات خط‌مشی غذایی، در طول 3 دهه میان پسر بچه‌های گواتمالایی انجام شد، نشان داد کودکانی که پس از تولد تغذیه خوبی داشتند، در بزرگسالی درآمد بیشتری نسبت به سایرین – که تغذیه مناسبی نداشتند- کسب می‌کردند. جالب است بدانید تفاوت درآمد آنها چیزی حدود دو برابر بود!

با مداخله و دادن مکمل‌های غذایی خیلی قوی به گروهی از کودکان( از 1969 تا 1977)، هم نتایج تایید شد؛ یعنی بعد از 3 دهه مشاهده شد کسانی که بهترین تغذیه را تا سن 3سالگی ( و نه بعد از آن) داشتند، به‌طور متوسط ساعتی 50درصد بیش از سایر کودکان روستا درآمد داشتند. بنابر این مطالعه، بهبود تغذیه کودکان تا 3سالگی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای رشد اقتصادی خانواده در آینده باشد.

گول پولتان را نخورید!

با تمام بررسی‌هایی که در این مورد انجام شده هنوز هم هیچ آدم عاقلی وجود ندارد که بگوید پول شادی و خوشبختی می‌آورد. پول در کنار سلامت، تفاهم در زندگی خانوادگی و رضایت شغلی می‌تواند افراد را خوشحال و خوشبخت کند، نه به تنهایی. یکی از محققان دانشگاه پرینستون به نام دانیل کاهنمان که در سال 2002 جایزه نوبل را برای به‌کارگیری اصول روانشناسی در اقتصاد به او دادند، معتقد است که «قطعا این یک توهم است که فکر کنیم پول شادی می‌آورد.»

ممکن است تصور شود هر که در آمد بیشتری دارد بیشتر برای تفریح و ورزش وقت می‌گذارد، اما این چنین نیست و متأسفانه کسانی‌که در آمد بیشتری دارند فکر می‌کنند بیشتر باید برای کار و سفر وقت بگذارند و به همین علت کمتر برای تفریح وقت گذارده و شادی کمتری را تجربه می‌کنند. علاوه بر این برخی تحقیقات هم نشان داده که هرچه افراد ثروت بیشتری داشته باشند، تحت فشار افکار منفی و نگرانی بیشتری هستند و نمی‌توانند به همین راحتی بی‌خیال و شاد باشند. اینجاست که باید به یاد توصیه‌های بزرگان افتاد: پول شادی نمی‌آورد اما قناعت چرا!

کد خبر 64829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز