کره‌شمالی روز چهارشنبه یک موشک بالستیک مشکوک را در سواحل شرقی خود شلیک کرد. این درست چند ساعت پیش از شرکت «مون جائه این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در مراسم افتتاحیه خط ریلی که امیدوار است در نهایت شبه جزیره کره تقسیم شده را به هم متصل کند.

موشک کره شمالی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، این اولین پرتاب از ماه اکتبر تاکنون محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی وعده سال نو خود را برای تقویت ارتش به منظور مقابله با وضعیت بی‌ثبات بین‌المللی در بحبوحه مذاکرات متوقف‌شده با کره جنوبی و ایالات متحده، عملی می‌کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در این باره گفت: «موشک حوالی ساعت ۸:۱۰ صبح (۲:۴۰ به وقت تهران) از یک مکان داخلی بر فراز سواحل شرقی و به سمت دریا شلیک شده است.

چند ساعت بعد، مون از شهر ساحلی گوسونگ در شرق کره‌جنوبی در نزدیکی مرز با کره شمالی بازدید کرد، جایی که خط آهن جدیدی را که او آن را «سنگ پله‌ای برای صلح و توازن منطقه‌ای» در شبه جزیره کره نامید، افتتاح کرد.

مون در سخنانی در این مراسم اذعان کرد که این پرتاب نگرانی‌ها را در مورد تنش‌ها و آسیب به روابط بین دو کره افزایش داده و از کره‌شمالی خواست تا تلاش‌های صادقانه‌ای برای گفت‌وگو انجام دهد.

او گفت: «برای عبور اساسی از این وضعیت نباید امید به گفت‌وگو را از دست داد. اگر هر دو کره با هم همکاری کنند و اعتماد ایجاد کنند، روزی صلح به دست خواهد آمد.»

پرتاب آشکار موشک توسط شمالی‌ها که مجهز به سلاح هسته‌ای هستند، چالش‌هایی را که مون در تلاش برای دستیابی به یک پیشرفت دیپلماتیک پیش از پایان دوره پنج ساله‌اش در ماه مه با آن مواجه است، برجسته کرد.

اتصال مجدد دو کره از طریق راه‌آهن، محور اصلی دیدارهای کیم و مون در سال ۲۰۱۸ بود، اما این تلاش‌ها به جایی نرسید، زیرا در نهایت مذاکرات با هدف متقاعد کردن کره‌شمالی برای تسلیم تسلیحات هسته‌ای خود در ازای کاهش تحریم‌های بین المللی در سال ۲۰۱۹ به شکست انجامید.

در سخنرانی سال نو «کیم جونگ اون» هیچ اشاره‌ای به تلاش‌های کره‌جنوبی برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده یا پیشنهادهای ایالات متحده برای گفت‌وگو نکرد؛ اگرچه تحلیلگران خاطرنشان کردند که این بدان معنا نیست که او درها را به روی دیپلماسی بسته است.

از سوی دیگر شورای امنیت ملی کره جنوبی یک جلسه اضطراری تشکیل داد و با ابراز نگرانی از پرتاب موشک در زمانی که ثبات داخلی و خارجی بسیار مهم است، از کره شمالی خواست به مذاکرات بازگردد.

وزیر دفاع ژاپن نیز گفت که موشک بالستیک مشکوک حدود ۵۰۰ کیلومتر پرواز کرده است. فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن هم در این باره به خبرنگاران گفت: «از سال گذشته، کره‌شمالی بارها موشک پرتاب کرده که بسیار مایه تاسف است.»

بیشتر بخوانید:

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تمامی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی را ممنوع و تحریم‌هایی را نیز بر سر این برنامه‌ها اعمال کرده است.

در خلاصه‌های منتشره شده رسانه‌های دولتی از سخنرانی کیم در آستانه سال نو، رهبر کره‌شمالی به طور مشخص به موشک یا سلاح هسته‌ای اشاره نکرد، اما گفت که دفاع ملی باید تقویت شود.

کد خبر 647954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha