رسانه‌های دولتی کره‌شمالی روز چهارشنبه اعلام کردند برای اولین بار در نزدیک به دو سال گذشته کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی ضمن حضوری رسمی با مشاهده آزمایش یک موشک مافوق صوت، خواستار تقویت نیروهای نظامی استراتژیک این کشور شد.

کره شمالی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه مقامات کره‌جنوبی و ژاپن این پرتاب مشکوک را شناسایی کردند که با محکومیت مقامات سراسر جهان و ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل متحد مواجه شد.

دومین آزمایش یک «موشک مافوق صوت» در کمتر از یک هفته، بر وعده سال نوی کیم برای تقویت ارتش با فناوری‌های پیشرفته در زمانی که مذاکرات با کره‌جنوبی و ایالات متحده متوقف شده است، تأکید کرد.

خبرگزاری KCNA گزارش داد، کیم پس از تماشای این آزمایش، از دانشمندان نظامی خواست تا تلاش‌ها را برای تقویت مداوم بازوی استراتژیک نظامی کشور از نظر کمی و کیفی و مدرن‌سازی بیشتر ارتش تسریع بخشند.

این اولین بار از مارس ۲۰۲۰ بود که کیم رسما در یک آزمایش موشکی شرکت می‌کرد.

کیم جونگ اون: مدرن‌سازی ارتش سریع‌تر شود | حضور استراتژیک رهبر کره‌شمالی در پرتاب آزمایشی جدیدترین موشک مافوق صوت

آنکیت پاندا، یکی از اعضای ارشد «بنیاد کارنگی» برای صلح بین‌المللی مستقر در ایالات متحده، در توییتر نوشت: «حضور او در اینجا نشان‌دهنده توجه ویژه به این برنامه است.»

برخلاف برخی آزمایش‌های اخیر، روزنامه حزب حاکم عکس‌هایی از حضور کیم در مراسم رونمایی را در صفحه اول خود منتشر کرد.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد همه آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی را ممنوع کرده و تحریم‌هایی را بر سر این برنامه‌ها وضع کرده است.

مذاکرات با هدف متقاعد کردن کره‌شمالی برای تسلیم یا محدود کردن زرادخانه تسلیحات و موشک‌های هسته‌ای‌اش متوقف شده است و پیونگ یانگ می‌گوید که درهای دیپلماسی باز است اما تنها در صورتی که ایالات متحده و متحدانش «سیاست‌های خصمانه» مانند تحریم‌ها یا رزمایش‌های نظامی را متوقف کنند.

کیم جونگ اون: مدرن‌سازی ارتش سریع‌تر شود | حضور استراتژیک رهبر کره‌شمالی در پرتاب آزمایشی جدیدترین موشک مافوق صوت

ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی این پرتاب‌ها را خطرناک و بی‌ثبات کننده خواند.

با وجود نام آنها، تحلیلگران می‌گویند که ویژگی اصلی تسلیحات مافوق صوت، سرعت نیست (که گاهی اوقات می‌تواند با کلاهک‌های موشک‌های بالستیک سنتی مشابه یا از آن فراتر برود) بلکه مانورپذیری آنهاست که این موشک‌ها را به تهدیدی حاد برای سیستم‌های دفاع موشکی تبدیل می‌کند.

به گفته تحلیلگران، عکس‌های منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی، به نظر می‌رسد همان نوع موشک و کلاهک که برای اولین بار هفته گذشته آزمایش شد، بار دیگر شلیک شده است.

KCNA گزارش داد: «هدف از این آزمایش، تأیید نهایی مشخصات فنی کلی سیستم تسلیحات مافوق صوت توسعه یافته بود.»

بیشتر بخوانید:

مقامات کره جنوبی پس از اولین آزمایش هفته گذشته، قابلیت‌های این موشک را زیر سوال بردند و گفتند که به نظر نمی‌رسد برد و قابلیت مانور ادعا شده در گزارش رسانه دولتی کره‌شمالی درست باشد.

کد خبر 649520

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha