دو بانوی ایرانی و ژاپنی عنوان پیرترین فرد جهان را دارند، اولی تنها در ایران صاحب عنوان است و دیگری در مجامع جهانی هم ثبت شده. اکنون مادربزرگ ‍ژاپنی تولد ۱۱۹ سالگی خود را جشن گرفته و از علائق خود گفته است.

كين تاناكي - ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های مسن زیادی در روستاهای ایران زندگی می‌کنند؛ برخی نیز احتمالا رکوردهای قابل توجهی در سن و سال دارند اما به دلیل عدم ثبت دقیق تاریخ تولدشان نمی‌توان ادعایی در سطح جهانی مطرح کرد. با این حال و به گزارش تسنیم، فاطمه نوروزی که ساکن تربت‌جام است با ۱۲۲ سال سن پیرترین زن و  فرد جهان به شمار می‌رود: عکس | رکورد پیرترین فرد جهان به یک خانم خراسانی رسید 

اما به نظر می‌رسد نام او در فهرست رکوردهای گینس و سازمان‌های بین‌المللی مطرح نشده چرا که کین تاناکی همچنان در خبرگزاری‌های جهانی عنوان‌دار پیرترین فرد جهان است. او که به گزارش گاردین تولد ۱۱۹ سالگی خود را در خانه سالمندانی در ژاپن جشن گرفته و از علاقه شدیدش به شکلات و نوشابه‌های گازدار گفته است.

اعضای خانواده تاناکا می‌گویند او در سال ۱۹۰۳ متولد شده، سالی که برادران رایت اولین پرواز برقی خود را انجام دادند و اولین تور دو فرانس برگزار شد. این خانم ژاپنی پنج دوره سلطنت امپراتوری در این کشور را دیده و هدف خود را رسیدن به تولد ۱۲۰ سالگی خود قرار داده است.

کتاب رکوردهای گینس در مارس ۲۰۱۹، زمانی که تاناکا ۱۱۶ ساله بود، موقعیت او را به رسمیت شناخت. همچنین تاناکا بعد از اینکه در سپتامبر ۲۰۲۰ به ۱۱۷ سال و ۲۶۱ روز سن رسید، از رکورد تمام دوران ژاپن نیز عبور کرد. این کشور چند سالی است که با چالش کاهش جمعیت جوانان روبرو شده.

وزارت بهداشت ژاپن در مراسم سالانه احترام به سالمندان اعلام کرد که تعداد افرادی که در سن ۱۰۰ سال یا بیشتر هستند به ۸۶۵۱۰ نفر رسیده و نسبت به سال قبل ۶۰۶۰ نفر افزایش داشته است. نکته جالب این که بیشتر این افراد را بانوان تشکیل داده‌اند.

عکس | رقابت سخت ایران و ژاپن در طول عمر | کدام کشور میزبان پیرترین فرد جهان است؟

آغاز این سرشماری سالانه سال ۱۹۶۳ میلادی بود که در آن زمان ژاپن تنها ۱۵۳ صد ساله داشت، اما این تعداد تا سال ۱۹۹۸ به بیش از ۱۰هزار نفر افزایش یافت. امید به زندگی در ژاپن، یکی از جوامعی که سریع‌ترین روند پیری روی زمین را دارد، نیز در بالاترین سطح خود قرار دارد، ۸۷.۷۴ سال برای زنان و ۸۱.۶۴ سال برای مردان.

با این حال، آمار دولتی نشان می‌دهد که ۱.۲ میلیون نفر در سال جدید به عنوان بزرگسالان جدید - کسانی که تازه ۲۰ ساله شده بودند - ۴۰هزار نفر کاهش یافته و به کمترین تعداد از زمان ثبت رکوردها در سال ۱۹۶۸ رسیده است: کمتر از یک درصد از جمعیت کشور.

زمانی که تاناکا مسن‌ترین فرد تاریخ ژاپن شد، با یک بطری کوکاکولا - نوشیدنی مورد علاقه‌اش - جشن گرفت و برای عکاسان با علامت صلح دست تکان داد. تاناکا که هفتمین فرزند از بین ۹ خواهر و برادر است، در ۱۹ سالگی ازدواج کرده و نوه ۶۲ ساله‌اش می‌گوید: «امیدوارم که سالم بماند و با افزایش سنش هر روز از زندگی لذت ببرد.»

کد خبر 647505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha