سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: شهید سلیمانی نماد مقاومت و وحدت است.

سعيد خطيب‌زاده سخنگوى وزارت امور خارجه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا ، سعید خطیب زاده درابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با گرامی‌داشت یاد شهید سلیمانی اظهار کرد : شهید سلیمانی جان خود را در راه صیانت  و حفاظت از ایران و اسلام گذاشت و جاودانه شد .

 خطیب زاده گفت: در مذاکرات وین ما در چهار حوزه راستی آزمایی، تضمین، رفع تحریم و بحث هسته ای پیشرفت هایی داشته ایم که در برخی حوزه ها پیشرفت ها بیشتر بوده و در برخی حوزه ها کمتر بوده است.

 سعید خطیب زاده در نشست خبری افزود: امروز سالگرد شهید سلیمانی، نماد وحدت و قدرت است، شهیدی که امروز زنده است و نام و یاد سردار سلیمانی زنده است و وزارت امور خارجه تا روزی که عاملین و آمران ترور این سردار بزرگ را در پیشگاه عدالت نیاورد، ساکت و آرام نخواهد شد.

وی در مورد سفر رئیس‌جمهور به مسکو که قرار است در روزهای آتی انجام شود، گفت: این سفر به دعوت آقای پوتین انجام می‌شود و در مورد همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص سند همکاری میان ایران و روسیه گفت: موضوع سند روابط همکاری‌های میان دو کشور در حال انجام شدن است و امیدوارم در این سفر کارهایش انجام شود ولی باید جزییات دقیق را از دفتر رئیس‌جمهور سوال کنید.

اولویت اصلی دولت سیزدهم چیست؟

ببینید | واکنش خطیب زاده به شایعاتی در مورد مذاکره روسیه با آمریکا به نمایندگی از ایران

وی در پاسخ به سوالی در مورد شناسایی طالبان به عنوان دولت مستقر در افغانستان گفت: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده است. آنچه که در افغانستان بیش از همه مورد تاکید ایران و کشورهای همسایه است، تشکیل دولت فراگیر است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد.

خطیب زاده با بیان اینکه مسیر آینده افغانستان، مسیر تحقق اراده همه مردم افغانستان است، گفت: سیاست ایران در قبال تمامی مردم افغانستان روشن بوده است. به رغم تمامی اختلافات و مشکلات ما تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند؛ چه آنها که به ایران پناه آوردند و چه آنها که در داخل افغانستان دچار مشکل هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: یکی از بندهای ثابت گفت‌وگوهای ما با هیئت‌های خارجی کمک و تسهیل دسترسی‌های بشردوستانه به افغانستان بوده است.

وی با بیان اینکه ما با همه گروه‌های افغانستانی از جمله با طالبان در ارتباط هستیم، تصریح کرد: در سفر آقای کاظمی قمی به افغانستان، مواضع و نکات ما به دقت به طالبان گفته شده است. ما اساسا در نقطه شناسایی قرار نداریم و امیدواریم هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مسیری حرکت کند که بتواند شناسایی بین‌المللی را از طریق اقداماتی که انجام می‌دهد و از مسیر خواست و اراده مردم، به دست بیاورد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین گفت: ساز و کارهایی که ساز و کارهایی که در وین پیگیری می‌شود ساز و کارهای مشخصی است. برخی به خاطر اینکه نمی توانند از متن خبرسازی خاصی بکنند به دنبال حواشی شاذ می‌روند حاشیه هایی را درست می‌کنند و بر اساس آن حاشیه ها تصور می‌کنند که برداشت درستی را منتقل می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بین ایران و چهار به علاوه یک به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت و گوها در وین در جریان بود. یک سازوکار سه جانبه بین ایران روسیه و چین وجود دارد که همیشه برگزار شده و پیگیری شده است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: اینکه ۴ به اضافه یک با چه مکانیزمی خودشان با آمریکا صحبت می‌کنند، مکانیزم مشترک و یا انفرادی دارند ما نه ورود می‌کنیم و نه هیچ وقت پرسیدیم. این هم برای اولین بار نیست که به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت و گو می کنند. فقط مختص به روسیه هم نیست برخی از مذاکره‌کنندگان فعالین فضای مجازی هستند و از خودشان عکس منتشر می‌کنند که شاید مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد برخی از هیئت ها در وین شاید در فضای مجازی خیلی فعالیت ندارند و کمتر دیده می‌شوند .

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: آنهایی که در وین بودند همه می‌دانند که ۴ بعلاوه یک در ادوار گذشته با هیئت آمریکایی گفت و گو داشته است. بین ایران و ایالات متحده هم مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد و مسیر مشخص هم به صورت مکتوب مشخص و روشن برای این که سوء تفاهم و سوء برداشت وجود نداشته باشد به صورت مکتوب ولی غیر رسمی پیشنهادات هست که از طریق هماهنگ کننده کمیسیون مشترک انجام می شود.

 وی خاطرنشان کرد: این جزییات را گفتم برای اینکه کسانی که قرار است دقیق بدانند در وین چه اتفاقی می‌افتد، بدانند و برخی هم که با متن کاری ندارند و دوست دارند حاشیه سازی کنند نکاتی را می‌گویند و به قول طلبه ها علیکم بالمتون لا بالحواشی.

خطیب زاده اضافه کرد: اگر ما امروز متن مشترکی داریم، به خاطر این است که طرف غربی پی برد که باید از درخواست‌های حداکثری خودش، عقب‌نشینی کند و ما امروز آنچه را که داریم، حاصل همین واقع‌نگری طرف‌های عربی در گفت‌وگوهای وین است که نمی‌توانند فراتر از برجام در موضوع هسته‌ای درخواستی داشته باشند و فروتر از برجام بخواهند تعهدات رفع تحریمی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که گفت‌وگوهای وین وارد بحث‌های محتوایی می‌شود. از بعد از ظهر امروز گفت‌وگوها به صورت دو جانبه و چندجانبه آغاز می‌شود. البته جزئیات آن را بعد از گفت‌وگوی اولیه هماهنگ‌کننده برجام با مذاکره‌کننده ارشد کشورمان که مسیر جلسات بیشتر روشن خواهد شد، اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: کارگروه‌ها و هم هئیت‌ها از امروز دستور کار مشخصی خواهند داشت.

خطیب‌زاده درباره اولویت اصلی دولت سیزدهم برای واردات واکسن گفت: دولت سیزدهم به محض اخذ آرای مردم، اولویت  خود را حفظ سلامتی مردم و تامین واکسن عنوان کرد. زمانی که تامین واکسن اولویت اول یک دولتی می‌شود، طبیعی است که تمامی ارکان و ارگان‌ها با تمام قوا وارد می‌شوند.

وی اضافه کرد: آقای دکتر امیرعبداللهیان در همان روزی که رای اعتماد گرفتند، در همان روز جلسه‌ای را در وزارت امور خارجه تنها و صرفا درباره موضوع واکسن گذاشتند.امروز اگر هیچ دغدغه‌ای نسبت به تامین واکسن نمی‌بینید، یکی از دلایل آن این این که تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از ایران با قدرت و قوت مأمور شدند که از تمامی توان خود استفاده کنند که این تامین انجام شود و ما امروز در نقطه افتخار ملی برای ایران قرار داریم.

کد خبر 647464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha