سفیر ایران در عراق معتقد است که ویژگی عراق بعد از شهادت سردار این است که اگرچه شهید سلیمانی حضور فیزیکی ندارد، اما حضور معنوی ایشان و راه و طریق ایشان با اقتدار در عراق حکمفرماست.

ایرج مسجدی

همشهری آنلاین - اسماعیل سلطنت‌پور: ایرج مسجدی سومین سفیر ایران در عراق بعد از پایان حکومت بعث در این کشور است که آمریکا نام او را در لیست تحریم‌های یک جانبه قرار داده است. مسجدی پیش از انتصاب به عنوان سفیر ایران در بغداد سال‌ها مشاور عالی سردار حاج قاسم سلیمانی در نیروی قدس سپاه پاسداران بود.

او در دی ماه سال ۹۸ منتظر میزبانی سردار سلیمانی در سفر رسمی به عراق بود که آمریکایی‌ها نیمه‌های شب از راه تهاجم هوایی و با پهپاد خودروی حامل سردار و همراهانش را هدف قرار دادند. خبرنگار همشهری در گفت‌وگو با ایرج مسجدی از او درباره سردار سلیمانی سئوال کرده که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 به نظر شما عراق قبل از شهادت سردار سلیمانی با عراق بعد از شهادت سردار سلیمانی چه تفاوتی دارد؟

عراق بعد از شهادت سردار سلیمانی به نسبت قبل از شهادت ایشان تفاوتی که داشته این است که امروز راه مکتب و اعتقادات این شهید عزیز که همان راه مقاومت و پایداری و مقابله و مبارزه با ظلم و تروریست‌ها و متجاوزان و استکبار است، با قدرت و قوت بیشتری ادامه دارد؛ به دلیل اینکه سردار سلیمانی موفق شد جوانان و نیروهای بسیاری را در این سرزمین تربیت و با این مکتب آشنا کند که امروز آنها ادامه دهنده و طلایه‌داران این راه مقدس باشند و آن راه مقاومت و نهضت مقاومت اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی است. بنابراین سردار سلیمانی خودش امروز ممکن است در بین ما نباشد اما مکتب و مسیر و اهداف و اعتقادات و ایدئولوژی ایشان امروز کاملاً زنده و پابرجاست.

 چرا؟

باید تأکید کنم نام سردار سلیمانی بیش از گذشته و بیش از زمان حیات ایشان بر سر زبان‌ها مطرح است، عکس و تصاویر ایشان امروز بیش از زمان حیات‌شان در همه جا نصب شده و به چشم می‌خورد، بنابراین ویژگی عراق بعد از شهادت سردار این است که اگرچه شهید سلیمانی حضور فیزیکی ندارد، اما حضور معنوی ایشان و راه و طریق ایشان با اقتدار در عراق حکمفرماست.

 بعد از شهادت سردار سلیمانی وعده رسیدگی قضایی به این جنایت داده شد. به نظر شما ایا می‌توان به مجازات عوامل شهادت سردار امیدوار بود؟

برای رسیدگی به جنایت ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و یاران‌شان دادگاهی هم در عراق و هم در ایران تشکیل شده و همکاری مشترکی هم دارند و تاکنون جلسات مشترکی در بغداد و تهران داشته‌اند و این پرونده را رسیدگی می‌کنند، چون این پرونده جنبه بین‌المللی، سیاسی و حقوقی و قضایی توأمان دارد، ممکن است مقداری طول بکشد اما سیستم قضایی دو کشور و مسئولان مربوطه مصمم هستند که این پرونده را به طور جد دنبال کنند و تا خاطیان مجرمان و جنایتکاران این حادثه را تحت تعقیب و محاکمه قرار ندهند و به سزای عمل‌شان نرسانند دست بر نمی‌دارند. ما به عنوان جمهوری اسلامی مصمم هستیم که خون این شهدا پایمال نشود و مسببین و مقصرین آن باید طبق قانون و قضا به سزای عملشان برسند و با آن‌ها برخورد شود.

گفته می‌شود مهم‌ترین مأموریت سردار سلیمانی در آخرین سفرشان به عراق که منجر به شهادت ایشان شد رایزنی درباره روابط با عربستان بود. آیا مذاکرات ایران و عربستان با میزبانی عراق در همان راستا است؟

امروز ما تا کنون ۴ دور مذاکره با طرف‌های سعودی داشته‌ایم و در این ۴ مرحله بحث‌های زیادی انجام شده و خود عراق نقش موثری در ایجاد ترتیبات این ملاقات‌ها داشته و این مذاکرات در بغداد بوده و خوشبختانه فضای مثبت و خوبی بین هیئت‌های دو کشور برای اینکه به نتیجه برسند وجود داشته است و در آخرین جلسه پیشنهاداتی از طرف ایران مطرح شده و طرف سعودی آن را مورد بررسی قرارداده. دور پنجم مذاکرات که به احتمال زیاد در بغداد خواهد بود و در شرایط دولت جدید ایران به ریاست آقای رئیسی است ادامه خواهد یافت و من امیدوارم و پیش‌بینی می‌کنم که موجب پیشرفت حل مشکلاتی که باعث انسداد سیاسی در روابط بین ایران و عربستان شده بشود و راه‌های همکاری دوجانبه بین ایران و عربستان فراهم شود.

 لطفاً با توجه به گذشت چند سال از شهادت حاج قاسم و نزدیکی شما به ایشان، خاطره و ناگفته‌ای از سردار برای ما بگویید...

ما زندگی طولانی چه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو ورود ایشان تا زمان شهادت و چه در دوران دفاع مقدس خاطرات زیادی از سردار عزیز وجود دارد، سردار سلیمانی یک فرمانده عالیرتبه نظامی و دفاعی بودند، ثانیا یک مدیر استراتژیک و راهبردی بودند. ایشان در موضوع نهضت‌ها بسیار توانایی و شناخت داشتند و به جبهه مقاومت اسلامی سازمان دادند و آن را قویاً تقویت کردند.

شهید سلیمانی از شجاعت در میدان مبارزه و اخلاص و تواضع‌شان در برخورد با دیگران و ادب احترام و علاقه‌مندی شان به آحاد کسانی که با ایشان کار می‌کردند چه در سطح رهبران و روسا و فرماندهان و چه سطح رزمندگان، مجاهدین و افراد عادی همه شیفته و عاشق اخلاق نیکو و سلوک ایشان بودند. سردار سلیمانی در کنار شجاعت و مدیریتی که داشتند توکل و توسل‌شان همیشه به خداوند و ائمه بزرگوار بود، به حضرت فاطمه زهرا عشق و علاقه عجیبی داشت و این‌ها به طور همزمان ایمان و اعتقاد و تلاش و فداکاری و خستگی ناپذیری و ازخود گذشتگی دست به دست هم داد تا از ایشان شخصیتی ممتاز بروز کند که در ایران عراق و منطقه عاشقان و علاقه مندانی داشته باشند.

شهید سلیمانی الگوی یک فرمانده وارسته و مرد میدان از نظام جمهوری اسلامی و به قول خودشان نمونه یک سرباز فداکار و شهادت طلب و ایثارگر برای ولایت و مقام معظم رهبری و نظام بود بنابراین سردار با مردم داری و محبت به دیگران و احترام به همگان و خلوص در کنار فهم و مدیریت استراتژیک موفق شد جبهه گسترده مقاومت اسلامی را توسعه دهد و ما شاهدیم راه ایشان زنده و پاینده است و با قدرت پیش می‌رود.

خاطره‌ای بسیار شنیده شده از آقای سفیر

آقای بارزانی می‌گفت من واقعا سلیمانی را دوست دارم. می‌گفت اگر کسی باشد که در جمهوری اسلامی واقعا دوستش داشته باشم، قاسم سلیمانی است. گفتم چرا کاک مسعود؟ گفت اولا به خاطر صداقت ایشان. دوم به خاطر جدیت ایشان. سوم این‌که قولی که می‌دهند را عمل می‌کنند. در ماجرای اربیل من همراه حاج قاسم بودم. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق تماس گرفت و گفت که داعش در حال حمله به منطقه اقلیم است و پیشروی به سمت اربیل است. سردار سلیمانی با هیئتی از همکاران حاضر شدند و شهید ابومهدی هم بودند؛ من هم بودم؛ قبل از سفارتم بود. رفتیم و دیدیم که بارزانی نگران است که داعش در حال پیشروی است.

حاج‌قاسم گفتند در خدمت شما هستیم و نگران نباشید، فقط یکی از آقایان را معرفی کرده و دستش را در دست ما بگذارید که ما زیاد هم مزاحم شما نشویم. دکتر رژ را معرفی کردند. شام مهمان بارزانی بودیم و تا نماز صبح آن‌جا حضور داشتیم. به سرعت با چند پرواز، نیروها و امکانات جمهوری اسلامی در فرودگاه اربیل به زمین نشست.

ما هم رفته بودیم به اربیل که سریع برگردیم. حاج‌قاسم به آقای بارزانی گفت مسجدی هم کنار دکتر رژ بماند. نگاهی کردم و و گفتم قرارمان این نبود که اینقدر بمانیم. گفت شما بمانید؛ این «شما بمانید» شد ۴۵ روز. مناطق اشغال‌شده به سرعت پس گرفته شدند. تئوری حاج‌قاسم این بود که اگر داعش در زمینی ماندگار شود، کندنش سخت است. به خاطر همین حتی مناطقی که مردمانش متواری شده بودند، در طی مسیر به شهرهای‌شان باز می‌گشتند. مسعود بارزانی هم بعد از این اتفاق، رسما از ایران تشکر کرد.

کد خبر 647407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    2 6
    انشا الله هم ترامپ وپمپو به مجازات خواهند رسید
  • امیر علی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 2
    بزودی تاوان ترور نا جوان مردانه سردار شهید دلها حاج قاسم و مهندس ابو مهدی و دوستانش را از آمریکا و ایادی بی هویتش اسرائیل خواهیم گرفت به امید خداوند منان