سردار صبوری با بیان اینکه ما در مکتب شهید سلیمانی از حق خود گذشتن را یاد می‌گیریم، گفت: من می‌دیدم که گاهی حاج قاسم در برابر مشکلات کشور هم غصه می‌خورد و هم چیزی نمی‌گفت و خیلی صبوری می‌کرد؛ غم خوردن او بیش از صدمات میدان بود.

سردار اصغر صبوری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، همزمان با ایام سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، مراسم یادبود این شهید شامگاه پنجشنبه با حضور معاون هماهنگ کننده سابق نیروی قدس سپاه، استاندار اصفهان، فرماندار نطنز، فرماندار شاهین‌شهر، مسئول جبهه فرهنگی اصفهان و جمعی از مسئولان استانی و شهری اصفهان برگزار شد.

سردار اصغر صبوری، معاون هماهنگ کننده سابق نیروی قدس سپاه در این مراسم با اشاره به اولین سالگرد شهید حجازی در این ایام اظهار داشت: امروز جای شهید حجازی در نیروی قدس خالی است؛ این شهید ویژگی‌های خاصی داشت و از جنس مکتب شهید سلیمانی بود.

وی افزود: این شهید از ابتدای جنگ در میدان بود و در یک سال حضور خود در نیروی قدس ۷۰ درصد جای خالی شهید سلیمانی را پر کرد اما قسمت این بود که ایشان به شهادت برسند.

سردار صبوری با اشاره به سالروز درگذشت استاد سیدعلی‌اکبر پرورش بیان کرد: جای خالی استاد پرورش امروز در جامعه ما احساس می‌شود و همه در تربیت خود و در ترسیم مکتب شهید سلیمانی به ایشان مدیون هستیم.

همرزم سردار شهید سلیمانی با اشاره به حماسه ۹ دی اظهار داشت: ۹ دی سالروز قیام و انقلاب مردم ایران در برابر فتنه، آشوب و افرادی است که کمر بر نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران بسته بودند و هیچ شبهه‌ای در آن وجود ندارد.

وی افزود: البته ما این موضوع را به سران آنها یعنی آمریکا، اسرائیل، غربی‌ها و عوامل داخلی محدود می‌کنیم چون این طبیعی است که در چنین حوادثی جمعیتی حضور پیدا کنند و بعد ببینند که موضوع چیز دیگری است.

سردار صبوری با بیان خاطره‌ای از سردار سلیمانی در روز ۹ دی سال ۱۳۸۸ عنوان کرد: من در آن روزی که مراسم ۹ دی بود در جلسه‌ای در کنار حاج قاسم بودم و از ایشان خواستم که به من اجازه حضور در مراسم ۹ دی را بدهند و ایشان به من گفتند که امروز مردم این فتنه را جمع خواهند کرد و همین اتفاق هم افتاد.

وی با اشاره به چگونگی آشنایی خود با سردار سلیمانی گفت: آشنایی من با ایشان مربوط به عملیات فتح‌المبین در سال ۱۳۶۰ است و ایشان در آن زمان مسئول بچه‌های کرمان در جناح چپ ما بودند؛ شهید خرازی حاج قاسم را به من معرفی کردند و به من گفتند که به ایشان کمک کنم و ما بنا به درخواست خودشان به آنها سلاح و تجهیزات دادیم و در حدود ۲ ماه غذای یگان آنها را تا دایر شدن آشپزخانه‌شان تأمین کردیم.

معاون هماهنگ کننده سابق نیروی قدس سپاه ادامه داد: ۱۰ سال قبل از شهادت ایشان در زمانی که من در کنار سردار صفوی فعالیت می‌کردم به دعوت سردار سلیمانی به نیروی قدس رفتم.

وی در ارتباط با حضور خود در کنار سردار سلیمانی در جبهه مقاومت عنوان کرد: ایشان به من گفتند که من تا به حال به ستاد خود اجازه ورود به میدان را نداده‌ام اما از شما می‌خواهم که کار میدانی نیز انجام دهید؛ من حدود هزار و ۵۰۰ روز همراه ایشان در میدان بودم و حدود ۷۰۰ شب را در بیابان گذراندیم.

سردار صبوری با بیان اینکه حاج قاسم و همه جمعیت پشت سر او با هدایت مقام معظم رهبری حرکت می‌کردند، گفت: فرمانده میدان در حوزه مقاومت رهبر معظم انقلاب هستند و ایشان تمام استراتژی‌ها را تعیین کرده و مشخص می‌کنند که ما باید چه مسیری را برویم.

وی افزود: شهید سلیمانی چندین بار به من گفت که من وقتی نزد رهبر معظم انقلاب برای ارائه گزارش می‌روم می‌بینم که آقا بر موضوعاتی که من اجرا می‌کنم بیش از من مسلط هستند و بعد از مدتی متوجه می‌شوم که اگر خارج از دستوارت و راهنمایی‌های ایشان حرکت می‌کردیم با شکست موجه می‌شدیم.

معاون هماهنگ کننده سابق نیروی قدس سپاه با بیان اینکه شهید سلیمانی با تمام وجود خود تابع ولایت بود، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی آن است که قبل از اینکه به ما دستور بدهند، ببینیم که نگاه رهبری به چه سمتی است و در همان مسیر حرکت کنیم؛ شهید سلیمانی اینگونه عمل می‌کرد.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی کسی به صراحت به شهید سلیمانی نگفت که به میدان برو و آن را مدیریت کن بلکه این تشخیص خود ایشان بود و بعد دیدیم که رهبر معظم انقلاب هم آن را تأیید کردند.

سردار صبوری با اشاره به سیاست و تدابیر سردار سلیمانی در میدان مقاومت بیان کرد: حاج قاسم با محاسبات خود باعث می‌شد که ما کمترین هزینه مادی، سیاسی، اجتماعی و غیره را متحمل شویم؛ ما می‌توانستم چندین لشکر را از ایران به میدان ببریم اما سردار سلیمانی همه گروه‌های مقاومت را سازماندهی کرد و جمعت عظیمی پشت سر ایشان بود.

وی با اشاره به نقش ابومهدی المهندس در جبهه مقاومت گفت: شهید ابومهدی المهندس نقش اساسی در کمک به حاج قاسم به ویژه در حوزه عراق داشت و او هم مکتب حاج قاسم را به خوبی یاد گرفته بود و اگرچه عراقی بود اما در میدان مطیع امر رهبری بود.

معاون هماهنگ کننده سابق نیروی قدس سپاه با بیان اینکه شهید سلیمانی اهل مشورت بود، اظهار داشت: ایشان علی‌رغم همه وضعیتی که در میدان داشت، در همان زمان کوتاهی که در تهران حضور داشت با فرماندهان، وزارت امور خارجه و سایر نهادهایی که دست اندر کار بودند در حال مشورت بود.

وی در ارتباط با روحیه شجاعت و صلابت شهید سلیمانی عنوان کرد: سردار سلیمانی و دیگر شهدای ما در جایی که باید خود را فدا می‌کردند و به خطر می‌انداختند، شک نمی‌کردند و به هیچ عنوان به عواقب آن فکر نمی‌کردند و وارد میدان می‌شدند.

سردار صبوری با بیان خاطره‌ای از زمان سقوط سوریه عنوان کرد: زمانی که سوریه سقوط کرده بود حاج قاسم در تهران بود و تماس ما به طور کامل با میدان قطع شده بود و نمی‌دانستیم که چه اتفاقی افتاده است؛ من به همراه سردار سلیمانی و تعدادی از نیروهای ویژه با یک هواپیما به سوریه رفتیم.

وی ادامه داد: زمانی که به آسمان سوریه رسیدیم در نزدیکی فرودگاه دیدیم که در تمام روستاهای اطراف درگیری است و اگر فقط یک شلیک از اطراف به ما بخورد هواپیما سقوط می‌کند؛ آرزوی من در آن لحظه فقط این بود که حاج قاسم به سلامت از این هواپیما پیاده شود چراکه تأثیر او در پیروزی این میدان را می‌دانستم.

معاون هماهنگ کننده سابق نیروی قدس سپاه افزود: وقتی به فرودگاه رسیدیم دیدیم که تمام ایرانیان حاضر در سوره در فرودگاه جمع شده بودند؛ این افراد که حدود ۲۴۰ نفر می‌شدند را با پرواز به ایران فرستادیم و فقط دعا می‌کردیم که هواپیما به سلامت از سوریه خارج شود.

وی ادامه داد: در آن زمان دمشق سقوط کرده بود و دشمن تا کاخ بشار اسد رسیده بود و چهره خیابان‌های آنجا مثل خیابان‌های تهران در سال ۸۸ شده بود اما از همان لحظه‌ای که سوری‌ها از حضور حاج قاسم مطلع شدند ورق برگشت.

وی افزود: وقتی اولین شهید ما در مسیر حلب به شهادت رسید آنقدر فضای کشور سنگین بود که ما حتی نمی‌توانستیم بگوییم که در حلب شهید داده‌ایم و تمام بار این اتفاقات بر روی دوش حاج قاسم بود.

معاون هماهنگ کننده سابق نیروی قدس سپاه اظهار داشت: مکتب شهید سلیمانی انقلاب اسلامی است و این انقلاب در حرکت است و هر کسی که در مقابل آن بایستد خودش آسیب می‌بیند و هر کس کنار بایستد باز راه خودش را می‌رود.

وی خطاب به جوانان گفت: کشور ما علی‌رغم مشکلات، توانمندی‌های زیادی در حوزه‌های انسانی، اعتقادی و فناوری دارد و آنکه ناامید است این توانمندی‌ها را نشناخته است؛ آینده از آن کسانی است که بر مرزهای امروز دنیا حرکت کنند و قله‌های فناوری را فتح کنند.

سردار صبوری خاطرنشان کرد: اگر جنگ خوب اداره شد به دلیل فرماندهی جوانانی بود که امام خمینی(ره) به آنها اعتماد کرده بود همانطور که امروز رهبر معظم انقلاب به جوانان اعتماد دارند و نسل جوان ما در میدان است؛ جوانان باید مطالبه کنند و در عین حال که تمام موضوعات را پیش می‌برند نباید به دشمنان فرصت بدهند.

کد خبر 646865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.