همشهری آنلاین: افزایش فعالیت دزدان دریایی در آب‌های منطقه‌ای سومالی و خلیج عدن، آینده آبراه سوئز به عنوان گذرگاه مهم انتقال کالا در جهان را به خطر انداخته است

به گزارش مونیتورینگ شبکه خبرگاردین نوشت:، افزایش موارد هجوم دزدان دریایی به کشتی ها و شناورهای عبوری، می‌تواند به توقف روند انتقال کالا از این گذرگاه آبی بینجامد.

بر این اساس، بیش از 60 مورد حمله دزدان دریایی، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون در سواحل سومالی ثبت شده که در مقایسه با کل آمار سال قبل، دو برابر شده است.

بر اساس گزارشی که دیروز مرکز کارشناسی سیاست خارجی "چتهم هاوس" انگلیس منتشر کرد، افزایش ناامنی ها در خلیج عدن، می تواند فاجعه ای انسانی و زیست محیطی را در منطقه شاخ آفریقا در پی داشته باشد و ممکن است شاهراه دریایی جهان را که از کانال سوئز می گذرد، قطع کند.

گاردین ادامه داد: "چتهم هاوس" در گزارش خود، افزایش حضور ناوگان دریایی بین المللی را در این منطقه برای مقابله با دزدان دریایی که بیشتر از سومالی منشا می‌گیرند، خواستار شد.

این موسسه همچنین تاکید می‌کند، سازمان ملل یا اتحادیه آفریقا می توانند یک نیروی امنیتی گشت ساحلی را از طرف سومالی و با توجه به نبود دولتی پایدار در موگادیشو، تشکیل دهند.

گزارش "چتهم هاوس" در حالی منتشر می‌شود که دزدان دریایی، یک کشتی متعلق به اوکراین حامل تانک و دیگر سلاح های سنگین را در اختیار گرفته‌اند.

گاردین افزود: وزارت خارجه سومالی، دیروز از مذاکره های تلفنی بین مالکان کشتی و دزدان دریایی که خواهان دریافت 30 میلیون دلار پول به ازای آزاد کردن کشتی و 21 خدمه آن هستند، خبر داد.

این وزارتخانه تاکید کرد، نیروهای نظامی خارجی مجاز هستند در صورت نیاز از برخورد نظامی استفاده کنند.

بر اساس آمارهای اداره نیروی دریایی بین الملل، 16 هزار کشتی هر سال از خلیح عدن عبور می‌کنند که افزایش اخیر در شمار ناآرامی‌ها، تهدیدکننده حیات این مسیر تجاری جهانی است

کد خبر 64735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز