رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران از تلف شدن ۱۷۲ راس کل و بز در مناطق کوهستانی استان خبر داد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک

به گزارش همشهری انلاین به نقل از ایلنا، کوروس ربیعی گفت: از پانزده شهریور با شیوع طاعون بین جمعیت کل و بز در مازندران بوده ایم و با توجه به وجود زیست گاه در ۴ شهر چالوس، کلاردشت، عباس آباد و تنکابن، بیشترین تلفات در زیست‌گاه کلاردشت رخ داده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۷۲ راس کل و بز در مناطق کوهستانی در اثر بیماری طاعون تلف شده‌اند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران منشاء بیماری نشخوارکنندگان را سرایت از دام‌های اهلی به وحشی یا برعکس عنوان کرد و افزود: این بیماری برای دام‌های سنگین مثل گاو تاثیری ندارد، اما برای گوسفند و بز سریع صورت می‌گیرد.

وی بهترین راه پیشگیری این بیماری را واکسیناسیون قبل از ورود به مرتع و کوچ دهی، جابه‌جایی دام های آلوده، ضد عفونی دام‌سراها، آبشخورها، چشمه‌ها و نهرها، جلوگیری از تردد غیر ضرور و دفع لاشه‌های آنها بیان کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه درگیری حیات وحش به بیماری و وجود ویروس در بدن و در مسیر مجاری آب و آبراهه‌ها، اظهار کرد: یگان حفاظت محیط زیست در مسیر آب‌ها، رودخانه‌ها، نهرها و چشمه‌ها لاشه‌ها را جمع آوری و در فاصله دورتر دفع می‌کنند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مکاتبات با دستگاه های مسئول، افزود: دستگاه های مسئول برای خروج دام‌ها در منطقه همکاری و تلاش کنند.

کد خبر 646957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha