یک بررسی جدید در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که این کشور ممکن است از قله موج شیوع کرونای اُمیکرون گذشته باشد، بدون اینکه شمار موارد بستری شدن و مرگ‌ها در آن افزایش شدیدی پیدا کرده باشد.

covid

به گزارش همشهری آنلاین  این بررسی به میزان افزایش موارد عفونت کرونا در موج چهارم شیوع در شهر «تشوانه» آفریقای جنوبی بررسی کرد که به گفته پژوهشگران «کانون جهانی» موج کرونای اُمیکرون است.

این پژوهشگران سوابق بیمارستانی نظام بیمارستانی تشوانه را با سوابق مربوط به پیش از موج کرونای اُمیکرون مقایسه کردند. یافته‌های این بررسی نشان داد که موج اُمیکرون با سرعتی بی‌سابقه در طول چهار هفته پس از ظهورش به اوج خود رسیده و بعد کاهش یافته است.

این بررسی نشان داد که این موج در طول هفته‌ با شروع در ۵ دسامبر (۱۴ آذر) بعنی حدود چهار هفته پس از آنکه افزایش تصاعدی در میزان موارد عفونت مشاهده شد، به حداکثر خود رسیده است.

به گفته این پژوهشگران، میزان اوج اشغال تخت‌های بیمارستانی در موج اُمیکرون نصف مقدار مشاهده شده در موج دلتا و توزیع سنی بیماران هم جوانتر بود. اُمیکرون در حال حاضر ۹۵ درصد موارد عفونت کرونا توالی‌یابی ژنتیکی‌شده را در ایالت خواتنگ که شهر تشوانه در آن قرار دارد، تشکیل می‌دهد.

به گفته این پژوهشگران این تظاهر بالینی خفیف‌تر در موج کرونای اُمیکرون ممکن است مربوط به این باشد که شمار بسیاری از افراد در این منطقه قبلا به علت دچار شدن عفونت با سویه‌های قبلی یا واکسیناسیون تاحدی ایمنی به دست آورده‌ بودند.

فرید عبدالله، رئیس بخش پژوهش ایدز و سل در شورای پژوهش پزشکی آفریقای جنوبی در توئیتی در این باره نوشت: «سرعت بالای به اوج رسیدن و بعد افت کردن موج اُمیکرون حیرت‌انگیز است. این موج در چهار هفته به اوج خود رسید و در طول دو هفته به شدت افت کرد. در حال حاضر موج اُمیکرون در شهر تشوانه به پایان رسیده است.»

به گفته او، شیوع اُمیکرون در این شهر بیشتر شبیه یک سیلاب کوتاه‌مدت بود.

عبدالله همچنین نموداری را به اشتراک گذاشته است که نشان می‌دهد میزان موارد بیماری و مرگ‌های ناشی از کرونا را در آفریقای جنوبی در طول پاندمی نشان می‌دهد و شمار مرگ‌ها در موج اُمیکرون بسیار پایین‌تر موج‌های قبلی است.

آفریقای جنوبی ظاهرا از قله موج کرونای اُمیکرون گذشته است
خط مقطع یا بریده‌بریده در این نمودار موارد عفونت و خط پیوسته شمار مرگ‌های کرونا در چهار موج شیوع بیماری در ایالت خواتنگ آفریقای جنوبی نشان می‌دهد. شمار مرگ‌ها در موج چهارم اُمیکرون بسیار کمتر از موج سوم دلتا است

او می‌گوید معلوم نیست این کاهش موارد مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌زایی کمتر این سویه است یا ایمنی دورگه یا هیبریدی (ناشی از عفونت‌های قبلی و واکسیناسیون) که در ساکنان این شهر وجود داشته است.

این بررسی به دنبال گزارش‌های موردی از آفریقای جنوبی است که سویه اُمیرکون باعث ایجاد موارد خفیف‌تر بیماری می‌شود، هر چند کارشناسان بهداشتی هشدرا می‌دهند که باید در نظر داشت موارد اولیه اُمیکرون در این کشور در افراد جوانتر رخ داده است.

کد خبر 646880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha