معاون سابق فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی گفت: این‌گونه نیست که پروژه نسخه نویسی الکترونیک باید به صورت ۱۰۰درصدی صورت پذیرد، بلکه در بسیاری از کشورها زمانی که طرح نسخه‌نویسی الکترونیک اجرا شد در همان ایام نیز نسخه‌های کاغذی یا حتی فکس برای بیماران استفاده می‌شد، چندسال طول کشید تا نسخه‌های کاغذی از میان برود.

نسخه‌ کاغذی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد جهانگیری خاطرنشان کرد: باید بگویم با گذشت زمان این نسخه های کاغذی از میان مردم خواهند رفت چرا که هیچ پزشک و بیماری نمی‌خواهند که با کاغذ سر و کار داشته باشند اما باید همه شرایط مهیا باشد.

وی ادامه داد: در برخی از کشورها دیده می‌شود که پزشکان علاوه بر نسخه‌های الکترونیکی، نسخه کاغذی را به بیمار می‌دهند تا در صورت قطعی سیستم الکترونیکی، بیماران معطل نمانند و داروهای تجویز شده را تحویل بگیرند اما برای آن بودجه دیده شده بود. این راهکارها قبلا گفته شده و بودجه نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون سابق فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی بیان کرد: بیماران ما به دیدن نسخه های کاغذی عادت دارند، وقتی که وارد داروخانه می شوند سردرگم هستند و احتمال می‌دهند با مشکلاتی برای دریافت دارو مواجه شوند، این نسخه‌های کاغذی را می‌توانیم به بیماران بدهیم و آنجا کد را بخوانند و دارو را به بیمار تحویل دهند. 

وی ادامه داد: ما می‌گوییم نسخه الکترونیکی نیازمند گذر زمان است و یک‌طرفه نیست، تنها به پزشکان برنمی‌گردد و همه در این موضوع دخیل هستند.

جهانگیری با اشاره به میزان پیشرفت نسخه نوسی الکترونیکی در کشور، ابراز کرد: این پروژه در برخی استان‌ها ۸۰ تا۹۰ پیش رفته است و برخی استانهای دیگر کمتر، باید همین مسیر را ادامه داد و از آن برگشت نکنیم.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مشکل در طرح نسخه‌های الکترونیک، عدم اطلاع رسانی درست به مردم و پزشکان است، باید به میزان خدمات در نسخه نویسی به حوزه‌های مختلف و بیماران اطلاع رسانی شده باشد و این اطلاع رسانی تنها نباید از طریق رسانه ها صورت بگیرد بلکه می‌تواند در قالب طراحی و تولید فیلم و کلیپ و ...  در مطب پزشکان باشد.

جهانگیری با ابراز خرسندی از کیفیت بالای سامانه‌های نسخ الکترونیکی، خاطرنشان کرد: این سامانه ها باید پشیتبانی شوند و در حد توان به پزشکان خدمات رسانی کنند، اگر در طول یکسال از آنها حمایت شود مردم می‌توانند از منافع آن بهره مند شوند.

وی درباره یکپارچه بودن سامانه های بیمه‌ای، این گونه توضیح داد: ما نمی‌توانیم یک سامانه برای تمامی بیمه‌ها داشته باشیم، باید تعدد سامانه‌ها وجود داشته باشد تا خلاقیت شکل بگیرد و انحصار رفع شود. از طرفی این سامانه‌ها باید یکپارچه باشند نه آنکه در یک سامانه قرار بگیرند.

کد خبر 646649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha