سخنگوی طالبان در گفت‌وگویی تصریح کرد که داعش و جبهه مقاومت ملی دیگر تهدیدی محسوب نمی‌شوند چراکه دیگر در افغانستان وجود ندارند.

ذبیح الله مجاهد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: داعش و جبهه مقاومت تنها بر روی کاغذ و در رسانه‌ها در کشور هستند و حضور فیزیکی در کشور ندارند.

به گفته مجاهد، شبه‌نظامیانی نظیر داعش و جبهه مقاومت توسط مردم افغانستان که حامی ساختار قدرت جدید هستند، "مطرود" شده‌اند.

سخنگوی طالبان همچنین درباره توقف کمک‌های خارجی تصریح کرد: توقف کمک‌های خارجی با توجه هبه وجود درآمد ملی دیگر فاجعه‌ای برای افغانستان نیست. هر چند ادامه کمک‌ها در بهبودی اوضاع اقتصادی و سیاسی سهیم است.

مجاهد تاکید کرد: توقف کمک‌های خارجی فاجعه نیست زیرا ما درآمد ملی داریم؛ اما ادامه این کمک‌ها می‌تواند به کنترل اوضاع اقتصادی و سیاسی سرعت ببخشد و درآمد ملی در طول‌ سال‌ها مدیریت خواهد شد.

وی درباره کمک‌های انسانی نیز گفت: ملت نیاز به کمک دارند، به بسیاری از افراد کمک‌ ارائه شده و به شکل شفاف‌تر توزیع‌تر شده است.

این عضو طالبان درباره بودجه سال ۲۰۲۲ نیز تاکید کرد: درآمد ملی افغانستان برای بودجه عادی ما کافی است. در گذشته عملیات سرقت درآمدها سهل و آسان بود؛ اما اکنون شفافیت در درآمدهای ما حاکم است، ما مطمئنیم بودجه عادی از رهگذر درآمدهای ما تامین خواهد شد و ما نیاز به کمک‌های توسعه‌ای خواهیم داشت.

او درباره اوضاع اقتصادی مردم افغانستان اشاره کرد: باید کمک‌ها به مردم افغانستان که با وضعیت بد و سخت جنگ مواجه هستند، ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد، تمام کشورها که در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد در ۱۷ ماه جاری میلادی حضور یافتند در قبال مردم افغانستان چه در سطح منطقه‌ای، انسانی و اسلامی مسؤولیت را پذیرفتند.

این مقام طالبان اشاره کرد: در این راستا وزارت خارجه ما دیپلماسی فعالی دارد و برای جذب کمک‌های خارجی تلاش می‌کند.

این سخنگو تاکید کرد: طالبان هیچ شرطی از جانب روسیه برای به رسمیت شناختن دولتی که تشکیل داده، دریافت نکرده است.

ذبیح الله مجاهد افزود: این گروه قصد دارد سفیر خود را برای سفارت افغانستان در روسیه تعیین کند و امیدوار است که روسیه دولت تشکیل شده را به رسمیت بشناسد.

مجاهد گفت: "برای سفارت‌خانه‌های کنونی برنامه داریم، به ویژه در نظر داریم تا سفیر خود را در مسکو تعیین کنیم. این یک اقدام دیپلماتیک است، سفارت‌ها و کنسولگری‌ها برای روابط دیپلماتیک مهم هستند و ما در این زمینه همکاری می‌کنیم".

او افزود: مسکو بر این باور است که دولت ما باید زودتر به رسمیت شناخته می‌شد؛ اما حالا زمان خوبی برای شروع روند است.

وی همچنین اظهار کرد: به رسمیت شناختن دولت طالبان در خارج به توسعه روابط و اعتماد به ویژه به ایالات متحده آمریکا کمک خواهد کرد.

او اشاره کرد: روسیه کمک‌های انسانی را بارها به افغانستان فرستاده است و ما از این بابت از مسکو تشکر کرده‌ایم و همچنان می‌خواهیم ملت افغانستان را تنها نگذارد، آنها نیاز به کمک دارند زیرا تازه از وضعیت جنگ خارج شده و از بحران اقتصادی رنج می‌برند و انتظار داریم کمک‌ها ادامه یابند و مسکو در این باره همکاری می‌کند.

مجاهد ادامه داد: گروه طالبان در حال حاضر شروط آمریکا به منظور به رسمیت شناخته شدن دولتش در افغانستان را بررسی می‌کند همچنین با واشنگتن حذف اسامی رهبران خود از لیست تحریم‌ها را بررسی می‌کند.

سخنگوی طالبان در ادامه این مصاحبه گفت: برخی شروط آمریکا برای به رسمیت شناختن ما مسائلی داخلی هستند نظیر نحو سیستم حکومتی و حقوق زنان. این مسائل به آنچه مردم بخواهند بستگی دارند. همچنان برخی مطالبات آنها در دست بررسی است.

این سخنگو توضیح داد: رایزنی‌های اخیر ما با آمریکا بر مسائل سیاسی تمرکز داشت و موضوعاتی مثل حذف اسامی رهبران ما از لیست سیاه جزئی از توافقنامه دوحه بود.

به گفته مجاهد، آنها با آمریکا همچنین موضوع سیستم بانکی را بررسی می‌کنند زیرا حواله‌های بانکی منجر به مشکلاتی برای برخی شرکت‌ها و تجار شده و آنها برای حل این مشکلات با آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند.

مجاهد همچنین درباره شکنجه یک افسر پیشین ارتش کشورش افزود که کسی این نظامی را مورد شکنجه قرار داد، به منظور تحقیقات بازداشت شده است.

ذبیح الله مجاهد ادامه داد که بعضی از جرایم نباید به طالبان ربط داده شود، چونکه در جامعه سلاح و خصومت‌های شخصی وجود دارند، دولت وظیفه دارد تا جلو چنین رویدادهای را بگیرید.

قابل ذکر است که ویدیویی از رفتار خشونت‌آمیز افراد طالبان با فردی که گفته شده یک افسر پیشین ارتش افغانستان است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. گویا مادر دو طالب گفته بوده که این نظامی دولت دو پسرش را به قتل رسانده بود. آن‌ها نیز با عصبانیت این نظامی را مورد شکنجه قرار دادند.

در اوایل ماه اوت سال جاری طالبان درگیری خود با دولت وقت افغانستان را بیشتر کردند. طالبان در تاریخ ۱۵ اوت وارد کابل شدند و فردای آن روز پایان جنگ را اعلام کردند.

کد خبر 646571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    طالبان کماکان یک گروه تروریستی وآدمکش است